• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

S

Sara75

Gäst
Poäng: 0
Har läst här att en nyttjandegrad på kreditkort bör vara max 20% för att få bra uc-betyg. Vilken nyttjandegrad har du nu?
Mitt lån- och kreditengagemang ser ut som följande:
Supreme Card: 0 / 20 000 (Nyttjandegrad: 0 %)
Remember: 0 / 30 000 (Nyttjandegrad: 0 %)
Bank Norwegian: 34 500 / 100 000 (Nyttjandegrad: 34,5 %)

Total nyttjandegrad på krediterna är 23 %.

Inga lån.

Ja, Ankki det kan nog vara så att mitt totala nyttjandegrad är över 20 %, det är därför jag inte hamnar under 0,9 % i UC-betyg och därmed i kategorin ”Mycket bra”.

Jag hoppades faktiskt att jag skulle hamna i den gruppen då jag hade amorterat ner kreditkortet med 15 800 kr sedan januari. Utöver det försvann min sista förfrågan idag trots det har betyget inte ändrats något.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Avsluta dom du inte använder..
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Mitt lån- och kreditengagemang ser ut som följande:
Supreme Card: 0 / 20 000 (Nyttjandegrad: 0 %)
Remember: 0 / 30 000 (Nyttjandegrad: 0 %)
Bank Norwegian: 34 500 / 100 000 (Nyttjandegrad: 34,5 %)

Total nyttjandegrad på krediterna är 23 %.

Inga lån.

Ja, Ankki det kan nog vara så att mitt totala nyttjandegrad är över 20 %, det är därför jag inte hamnar under 0,9 % i UC-betyg och därmed i kategorin ”Mycket bra”.

Jag hoppades faktiskt att jag skulle hamna i den gruppen då jag hade amorterat ner kreditkortet med 15 800 kr sedan januari. Utöver det försvann min sista förfrågan idag trots det har betyget inte ändrats något.
Sen kan det kanske vara antalet krediter som behöver minskas?
Kanske något att fundera på att säga upp de två nollade krediterna.
 
M

mijiha

Gäst
Poäng: 0
Sen kan det kanske vara antalet krediter som behöver minskas?
Kanske något att fundera på att säga upp de två nollade krediterna.
Behåll en av krediterna. Konstigt nog ger ett kreditutrymme för oväntade behov stor skillnad i uc-algoritmen till det positiva.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Kan det inte vara som så att en beviljad kredit på 100 000 är för mkt enligt kalkylerna? Om du maxar den så får du betala rätt mkt varje månad? Det är väl bra att ha en tillgänglig kredit men den får inte vara för hög i förhållande till inkomsten? Nån som har nån idé om hur max hög kredit man kan ha i förhållande till sin inkomst?
jag hade 0,1 i betyg med 240k i kreditkort (5 olika) som då var ungefär 50% av årsinkomsten

tack vare den totalt sett höga krediten så låg jag då i stort sett alltid under 20% nyttjandegrad
 
S

Sara75

Gäst
Poäng: 0
Sen kan det kanske vara antalet krediter som behöver minskas?
Kanske något att fundera på att säga upp de två nollade krediterna.
Fast om jag avslutar de två outnyttjade krediterna så kommer mitt totala nyttjandegrad att öka från 23 % till 34,5 % och därmed riskerar jag att mitt UC-betyg kommer att skjuta i höjden.

Jag är ganska säker på att mitt betyg kommer att försämras om jag avslutar de två krediterna, i värsta fall kan betyget stiga till över 4 %.

Jag har fått för mig att det är bättre att ha kvar outnyttjade krediter än att avsluta krediter då det verkar som att UC-betyget reagerar negativt när man avslutar krediter och den totala nyttjandegraden ökar.
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Fast om jag avslutar de två outnyttjade krediterna så kommer mitt totala nyttjandegrad att öka från 23 % till 34,5 % och därmed riskerar jag att mitt UC-betyg kommer att skjuta i höjden

Jag är ganska säker på att mitt betyg kommer att försämras om jag avslutar de två krediterna, i värsta fall kan betyget stiga till över 4 %.

Jag har fått för mig att det är bättre att ha kvar outnyttjade krediter än att avsluta krediter då det verkar som att UC-betyget reagerar negativt när man avslutar krediter och den totala nyttjandegraden ökar.
Jo, du bör ju även betala ner mer på ditt kvarvarande kreditkort i så fall. Vad har du för inkomst resp underskott?
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Hej tänkte höra med er kunniga som kan det här med score etc. Jag har 8 st ff hos UC som försvinner i juli månad och har ett utmätningsförsök som försvinner i oktober. Jag har idag en score på 8,8% hos UC hur mkt tror ni att mitt score har sjunkit ner till i augusti när alla ff har försvunnit respektive oktober när anmärkningen har försvunnit? Har inga lån endast en avbetalning/kredit från Qliro som idag är på 2700kr och som kommer att betalas nästa månad. Kan bifoga en bild ifrån min UC kanske det underlättar
 

Bilagor

  • Snapchat-1730130933.jpg
    Snapchat-1730130933.jpg
    379.7 KB · Visningar: 159
S

Sara75

Gäst
Poäng: 0
Jo, du bör ju även betala ner mer på ditt kvarvarande kreditkort i så fall. Vad har du för inkomst resp underskott?
Ja, det var precis vad jag tänkte också att jag ska betala ner den nyttjande krediten istället för att avsluta de två outnyttjande krediterna och riskera att mitt UC-betyg försämras.

Jag taxerade 57k under 2019, mitt underskott är 5k men jag har börjat på ett nytt jobb i januari där jag jobbar 80 % fast anställd med en månadslön på drygt 26 000 kr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej tänkte höra med er kunniga som kan det här med score etc. Jag har 8 st ff hos UC som försvinner i juli månad och har ett utmätningsförsök som försvinner i oktober. Jag har idag en score på 8,8% hos UC hur mkt tror ni att mitt score har sjunkit ner till i augusti när alla ff har försvunnit respektive oktober när anmärkningen har försvunnit? Har inga lån endast en avbetalning/kredit från Qliro som idag är på 2700kr och som kommer att betalas nästa månad. Kan bifoga en bild ifrån min UC kanske det underlättar

Du borde ha 0.1 eller 0.2
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp