• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
engagemanget i banken spelar stor roll. om man har en stor aktiedepå till exempel eller pensionssparande där.
eller när man byter bank och blir helkund brukar dom ge stora rabatter också.

historiskt sett har det lönar sig att ha rörlig ränta, men nu verkar bankerna i många fall ha en riktigt dyr rörlig ränta i alla fall listräntan.
och förhandlar man sig till rabatter och har rörlig ränta då nollställa rabatterna efter ett år om man inte förhandlar.

själv så band jag på 10 år på tror det var 1,19% eller 1,29% i höstas
Har du bundit din ränta på 10 år??? :eek:
Det kommer kosta dig skjortan om du ”tvingas” flytta eller vill sälja. Förlåt men det var inte alls bra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Har du bundit din ränta på 10 år??? :eek:
Det kommer kosta dig skjortan om du ”tvingas” flytta eller vill sälja. Förlåt men det var inte alls bra.
nej det kommer inte alls kosta skortan med den låga räntan, och nej jag har inte tänkt sälja heller, tiden går fort, och om jag trots allt säljer med några år kvar då kommer jag ändå ha tjänat på detta då räntan är så pass mycket lägre
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
nej det kommer inte alls kosta skortan med den låga räntan, och nej jag har inte tänkt sälja heller, tiden går fort, och om jag trots allt säljer med några år kvar då kommer jag ändå ha tjänat på detta då räntan är så pass mycket lägre
Det är inget säkerhet att binda räntan på 10 år, snarare tvärtom. Det är ingen smart idé. Man vet aldrig vad som kommer hända i livet. Att bryta ett 10-årigt ränteavtal kommer att kosta dig pengar, mycket pengar. Det kallas för ränteskillnadsersättning. Det är bara att sätta dig med kalkylatorn så får du svart på vitt. Det är en lyxresa till Maldiverna med din respektive.
 
Senast ändrad:

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det är inget säkerhet att binda räntan på 10 år, snarare tvärtom. Det är ingen smart idé. Man vet aldrig vad som kommer hända i livet. Att bryta ett 10-årigt ränteavtal kommer att kosta dig pengar, mycket pengar. Det kallas för ränteskillnadsersättning. Det är bara att sätta dig med kalkylatorn så får du svart på vitt. Det är en lyxresa till Maldiverna med din respektive.
jag har redan gjort det. besparingen är långt mycket större än vad det antagligen skulle ha kostat mig om jag inte band på denna låga ränta.
notera att detta är en villa som vi har ägt sedan 2014, som vi trivs i, enda anledningen till att sälja vore om vi vill köpa något som är större än 120+72m2, men gör vi det då behåller vi kanske ändå detta hus som ett sommarställe.
dåligt läge nu att köpa större dessutom då med småbarn och frugan saknar jobb så får vi egentligen inte låna mer.

som det är nu så är våra driftskostnader så låga så att jag i stort sett skulle kunna sluta jobba redan nu om jag vill, enda anledningen till att jag har lån på huset överhuvudtaget är för att tjäna pengar på att investera pengarna istället.
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Det är lite skillnad på bolån och blanco. På blancolån sätts räntan mer på din kreditvärdighet. På bolån är det främst cashen som bestämmer din ränta, där du förhandlar den beroende på din belåningsgrad i %. Är det maxad belåning(85%) så tycker jag att man ska under 1,8% rörligt som högst.
När du amorterat på ditt bolån varje år ska du förhandla om räntan då det blivit mindre belåning på bostaden.
Tack för ditt svar då fick jag iallafall en liten hum om hur det fungerar med blanco/bolån
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har du bundit din ränta på 10 år??? :eek:
Det kommer kosta dig skjortan om du ”tvingas” flytta eller vill sälja. Förlåt men det var inte alls bra.

Om räntan går upp så kommer det inte kosta något att lösa ut lånet
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Stämmer det verkligen? Är väl bara om köparen går med på att ta över lånet?

Det som ska betalas är ränteskillnadasersättning, typ det banken förlorar på att inte få låna ut till dig resten av löptiden.
Har du 1.19% och 10 år, och vill lösa lånet eftrr 5 år då räntan kanske är 7%, då är det bättre för banken att dom får låna ut samma pengar till någon annan i stället, och förlorar inget på affären, något att ersätta finns då inte

Har man däremot bundit på 10 år till 7% och efter 5 år är räntan 1% kommer det kosta massor att bli fri.

Så har bestämmelsrna varit tidigare i alla fall
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
519
Mottagna reaktioner
108
Poäng
317
Vore kul att höra från er andra hur mycket ni förbättra ert kreditbetyg och gärna hur ni gick tillväga och hur lång tid det tog? Vill gärna höra vilken procent ni gick ifrån till vad ni slutade på.

Som jag förstått det är att det som påverkar kreditscoren är hur många förfrågningar man har, lån/krediter, skulder hos kfm. Räknas även skulder till inkasso och tex tff in i kreditbetyget?
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Jag hade 2018 ca 57 i uc risk..och ca 50 förfrågningar..idag 6 förfrågningar kvar o ligger på 2,8 i uc..nollat krediter som syns..stor bra förändring för betyget bara där..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp