• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej alla!

Jag har en fråga om att flytta under pågående skuldsanering och vad jag bör tänka på.

Bakgrund:

Jag har haft skuldsanering i nästan tre år. Under denna tid har min hyra ökat med 700 kr och normalbeloppen har ju ökat med cirka 1000 kr. Samtidigt har min inkomst stigit med ungefär 700 kr per månad, vilket innebär att jag har 1000 kr mindre kvar att leva på varje månad. Jag har undvikit att ansöka om omprövning eftersom jag tycker att min situation är påfrestande och känner skam över mina skulder. Jag ser bara fram emot att dessa fem år ska vara över så jag kan bli skuldfri.

Jag mår dock inte bra där jag bor nu. Jag bor på en liten ort och lever isolerat utan ett socialt liv. Nu har jag hittat en bostad i en närliggande stad där jag kan bo som inneboende hos en gammal vän. Jag tror att en flytt dit skulle förbättra mitt välmående. Dessutom kommer min nya hyra att vara 1000 kr lägre än den jag hade när jag fick skuldsanering beviljad. Med alla förändringar inräknade kommer min ekonomiska situation att vara densamma som när jag beviljades skuldsaneringen.

Min fråga:

Vad bör jag tänka på inför en sådan flytt?

Ska jag meddela Kronofogden om min nya adress?

Hyreskontrakt:
Finns det något särskilt att tänka på vad gäller hyreskontraktet när jag bor som inneboende? Jag vill inte att min vän ska drabbas av myndighetskontroller eller att saker i bostaden riskerar utmätning.

Tacksam för alla svar!
Jag gjorde många olika ”manövrar” under min skuldsanering utan att ompröva eller anmäla det till kronofogden.
Tex bytte jag jobb som innebar veckopendling och skaffade en extra lägenhet för detta. Med högre lön men med pendlingskostnader och avdrag för dubbelt boende etc blev det ingen större förändring i betalutrymme så jag anmälde det inte. Flyttade senare närmare jobbet till hyresradhus och igen ingen ökning i betalutrymmet. Omprövade sen när maken fick jobb och fick betala lite mer helt enligt reglerna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Jag gjorde många olika ”manövrar” under min skuldsanering utan att ompröva eller anmäla det till kronofogden.
Tex bytte jag jobb som innebar veckopendling och skaffade en extra lägenhet för detta. Med högre lön men med pendlingskostnader och avdrag för dubbelt boende etc blev det ingen större förändring i betalutrymme så jag anmälde det inte. Flyttade senare närmare jobbet till hyresradhus och igen ingen ökning i betalutrymmet. Omprövade sen när maken fick jobb och fick betala lite mer helt enligt reglerna.
i mitt fall kommer ju adressen ändras och jag antar att det kommer plinga i systemet båda hos kfm och mina borgenärer och om någon kollar upp och ser att jag bor i en adress där en annan person är också registrerat och dessutom är det en bostadsrätt så blir de nog intresserade av vad det handlar om.
Därför vill jag göra helt rätt från början så det inte blir några överraskningar.
jag gamblar här lite just med flytten, men jag har funderat mycket och mitt mående kräver en förändring. Att bo kvar där jag är idag två år till kommer nog knäcka mig helt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Mer än vart fjärde samtal till myndighetens kundservice kopplas bort visar siffror hittills i år.

Tycker det är så sinnessjukt att detta är acceptabelt.
Det är nog inte många som tycker det är acceptabelt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Det är nog inte många som tycker det är acceptabelt.

Hade inte tyckt det vore så stort problem om en myndighet hade problemet men som jag skrev ovan är det dessvärre genomgående.

Tycker det är mest allvarligt att 11414 fungerar (inte) som det gör.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hade inte tyckt det vore så stort problem om en myndighet hade problemet men som jag skrev ovan är det dessvärre genomgående.

Tycker det är mest allvarligt att 11414 fungerar (inte) som det gör.
Det är också under all kritik.

Brott som anmäls den vägen är per definition inte av akut karaktär och får dessvärre även den fokusen.

Okänd gärningman (ja, för det lär vara en man), anmälan är antagligen av mer administrativ karaktär för att försäkringsbolaget kräver det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hade inte tyckt det vore så stort problem om en myndighet hade problemet men som jag skrev ovan är det dessvärre genomgående.

Tycker det är mest allvarligt att 11414 fungerar (inte) som det gör.
Ja på 11414 får man vänta en bra stund.
Anledningen till att körerna blivit längre och att kön blir full oftare är att man minskat personalen på kundservice
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Även vanliga företag börjar gå i den riktningen. När jag slutade på Folksam hade vi i snitt 40 minuter väntetid oavsett om en kund skulle köpa försäkring eller anmäla skada.
Svaret jag fick var att man ville få fler kunder att göra sina ärenden digitalt så man kunde minska personalstyrkan = mer kostnadseffektivt.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
i mitt fall kommer ju adressen ändras och jag antar att det kommer plinga i systemet båda hos kfm och mina borgenärer och om någon kollar upp och ser att jag bor i en adress där en annan person är också registrerat och dessutom är det en bostadsrätt så blir de nog intresserade av vad det handlar om.
Därför vill jag göra helt rätt från början så det inte blir några överraskningar.
jag gamblar här lite just med flytten, men jag har funderat mycket och mitt mående kräver en förändring. Att bo kvar där jag är idag två år till kommer nog knäcka mig helt.
Vid flytten till radhuset ändrades ju min adress, men man och barn flyttade ju med mig.
Men ser inte varför du ska behöva meddela någon på kf att du flyttar förutom att ansöka om omprövning om det är så att ditt betalutrymme ändras.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Vid flytten till radhuset ändrades ju min adress, men man och barn flyttade ju med mig.
Men ser inte varför du ska behöva meddela någon på kf att du flyttar förutom att ansöka om omprövning om det är så att ditt betalutrymme ändras.
Fick precis svar av kfm och det står så här:

Du behöver anmäla flytten till oss med din nya adress och ett inneboende hyreskontrakt.

märkligt, de frågade ju inte om hyreskontrakt ens när jag blev beviljad skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp