• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Provar här om jag kan få klarhet i det men jag vet inte vem som ska ha detta samtalet om det är Kronofogden, Malmö stad eller någon annan.

Såhär är det.

Vi fick en avgift för förskoleavgiften för första barnet när vi bodde i Malmö. Året det avser är typ 2021 kanske eller 2022 jag vet inte exakt för jag hittar inte fakturan nu. Barnet är givetvis mitt och sambons gemensamma barn - vi bor ihop och förskoleavgiften betalas utav båda (eller ja, utav mig då sambon är färdigutexaminerad i juni). Nu till saken.

Vi fick en extravgift då vi tjänade mer än vad vi trodde året i fråga. Detta är ingenting ovanligt då jag jobbar på provision och kan tjäna allt mellan 25.000 och 80.000 en månad men över ett par år brukar det jämna ut sig. Jag har heller inga synpunkter på beloppet det verkar stämma (cirka 10.000 kronor kanske).

Men nu till min fråga - jag har fått skuldsanering som förhoppningsvis vinner laga kraft om två veckor. Hur fungerar det med den här förskoleavgiften för den kommer i sambons namn. Är vi gemensamt betalningsskyldiga? Kan Malmöstad dra av "halva" beloppet som är "min del" då jag har skuldsanering (då Malmö stad inte anmält skulden) eller hur fungerar det här egentligen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Provar här om jag kan få klarhet i det men jag vet inte vem som ska ha detta samtalet om det är Kronofogden, Malmö stad eller någon annan.

Såhär är det.

Vi fick en avgift för förskoleavgiften för första barnet när vi bodde i Malmö. Året det avser är typ 2021 kanske eller 2022 jag vet inte exakt för jag hittar inte fakturan nu. Barnet är givetvis mitt och sambons gemensamma barn - vi bor ihop och förskoleavgiften betalas utav båda (eller ja, utav mig då sambon är färdigutexaminerad i juni). Nu till saken.

Vi fick en extravgift då vi tjänade mer än vad vi trodde året i fråga. Detta är ingenting ovanligt då jag jobbar på provision och kan tjäna allt mellan 25.000 och 80.000 en månad men över ett par år brukar det jämna ut sig. Jag har heller inga synpunkter på beloppet det verkar stämma (cirka 10.000 kronor kanske).

Men nu till min fråga - jag har fått skuldsanering som förhoppningsvis vinner laga kraft om två veckor. Hur fungerar det med den här förskoleavgiften för den kommer i sambons namn. Är vi gemensamt betalningsskyldiga? Kan Malmöstad dra av "halva" beloppet som är "min del" då jag har skuldsanering (då Malmö stad inte anmält skulden) eller hur fungerar det här egentligen?
Jag hade inte klabbat med det med tanke på att du har två veckor kvar. Låt sambon betala in beloppet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Provar här om jag kan få klarhet i det men jag vet inte vem som ska ha detta samtalet om det är Kronofogden, Malmö stad eller någon annan.

Såhär är det.

Vi fick en avgift för förskoleavgiften för första barnet när vi bodde i Malmö. Året det avser är typ 2021 kanske eller 2022 jag vet inte exakt för jag hittar inte fakturan nu. Barnet är givetvis mitt och sambons gemensamma barn - vi bor ihop och förskoleavgiften betalas utav båda (eller ja, utav mig då sambon är färdigutexaminerad i juni). Nu till saken.

Vi fick en extravgift då vi tjänade mer än vad vi trodde året i fråga. Detta är ingenting ovanligt då jag jobbar på provision och kan tjäna allt mellan 25.000 och 80.000 en månad men över ett par år brukar det jämna ut sig. Jag har heller inga synpunkter på beloppet det verkar stämma (cirka 10.000 kronor kanske).

Men nu till min fråga - jag har fått skuldsanering som förhoppningsvis vinner laga kraft om två veckor. Hur fungerar det med den här förskoleavgiften för den kommer i sambons namn. Är vi gemensamt betalningsskyldiga? Kan Malmöstad dra av "halva" beloppet som är "min del" då jag har skuldsanering (då Malmö stad inte anmält skulden) eller hur fungerar det här egentligen?

Det är väl en vanlig solidarisk fordran så dom kan kräva varenda krona från din sambo oavsett om den är med i skuldsanering eller inte.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Mer än vart fjärde samtal till myndighetens kundservice kopplas bort visar siffror hittills i år.

Tycker det är så sinnessjukt att detta är acceptabelt.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Hej alla!

Jag har en fråga om att flytta under pågående skuldsanering och vad jag bör tänka på.

Bakgrund:

Jag har haft skuldsanering i nästan tre år. Under denna tid har min hyra ökat med 700 kr och normalbeloppen har ju ökat med cirka 1000 kr. Samtidigt har min inkomst stigit med ungefär 700 kr per månad, vilket innebär att jag har 1000 kr mindre kvar att leva på varje månad. Jag har undvikit att ansöka om omprövning eftersom jag tycker att min situation är påfrestande och känner skam över mina skulder. Jag ser bara fram emot att dessa fem år ska vara över så jag kan bli skuldfri.

Jag mår dock inte bra där jag bor nu. Jag bor på en liten ort och lever isolerat utan ett socialt liv. Nu har jag hittat en bostad i en närliggande stad där jag kan bo som inneboende hos en gammal vän. Jag tror att en flytt dit skulle förbättra mitt välmående. Dessutom kommer min nya hyra att vara 1000 kr lägre än den jag hade när jag fick skuldsanering beviljad. Med alla förändringar inräknade kommer min ekonomiska situation att vara densamma som när jag beviljades skuldsaneringen.

Min fråga:

Vad bör jag tänka på inför en sådan flytt?

Ska jag meddela Kronofogden om min nya adress?

Hyreskontrakt:
Finns det något särskilt att tänka på vad gäller hyreskontraktet när jag bor som inneboende? Jag vill inte att min vän ska drabbas av myndighetskontroller eller att saker i bostaden riskerar utmätning.

Tacksam för alla svar!
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Mer än vart fjärde samtal till myndighetens kundservice kopplas bort visar siffror hittills i år.

Tycker det är så sinnessjukt att detta är acceptabelt.
Det är givetvis inte acceptabelt.
Men också, jag har besvarat dessa samtal i många år.

Långt mindre än hälften leder till någon åtgärd.
Ibland får någon part svar på en fråga som inte går att läsa sig till, men Kronofogdens hemsida är faktiskt väldigt informativ.

Ett typiskt samtal lyder:
Ni tar för mycket!
-Stämmer dina utgifter?
Ja!! Men ni tar för mycket!!!
-Då får du behålla tillräckligt enligt alla konstens regler.
Ja, det är möjligt, men ni tar för mycket!!!!
Och så fortsätter det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Jag förstår den aspekten också, men problemet är att ringer du exempelvis försäkringskassan under den lilla tiden dom har öppet är det samma sak.
Ringer du 11414 för att anmäla en våldtäkt eller rån - samma sak där. Kan få vänta två timmar.
Ringer du Skatteverket - samma sak.

Jag vet inte riktigt vem man ska klandra för det är ju inte myndigheternas fel att dom inte har råd att anställa mer personal men sen samtidigt så kan det inte fungera att i typ världens mest beskattade myndighetsland där allting bygger på utredningar och myndigheter - ja där har du 75% chans att komma fram till myndigheterna och det via telefon via mail och chatt får du vänta ännu längre på svar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Myndigheterna kostar 111 miljarder kronor (!!) per år. Man borde ju kunna förvänta sig lite mer kan jag tycka.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Myndigheterna kostar 111 miljarder kronor (!!) per år. Man borde ju kunna förvänta sig lite mer kan jag tycka.
Jag är den första att instämma i kören.

"Vad får jag för pengarna?"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp