• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Medans sommaren går mot sitt slut, gör jag budget för kommande månad. Jag kan inte klaga. Den summa som ska dras till löneutmätning kommer dras, och jag har råd att betala mina räkningar och andra nödvändiga utgifter som mat. Jag har också råd med lite nöjen.

Jag tittade på utgifterna i internetbanken och gjorde ett snitt per månad utifrån 12 månader. Det senaste året har min snittkostnad för mat i butik varit 2800:-. Sen tillkommer det mat ute, hämtmat osv, men det ser jag numera som nöjen eller "extras". Om jag räknar på en månad där jag enbart får ut mitt minimum, alltså förbehållet på 13500:-, så ser budgeten ungefär ut såhär:

Fasta utgifter
8000:-
Mat 3000:-
Övrigt nödvändigt 750:-
Kvar 1750:-

Då ska 1750:- täcka oförutsedda utgifter och nöjen. Ganska tight men då går det också att minska på matkostnaden om jag skulle vilja eller behöva. Så nog ska det gå att få det här att fungera. Det är inte för alltid. Den kommande lönen får jag ut lite mer än förbehållet och kommer kunna unna mig lite extra nöjen, vilket jag är tacksam för. Senaste månaderna har jag inte hamnat i panik-lägen och inte behövt sälja saker eller försöka låna. Det har varit en välsignelse efter det senaste året. Nu är jag redo för hösten!
Hej!
Hoppas du haft en bra sommar. Har haft bara 2'1/2 vecka. Men ska ha 1 vecka till i höst.
Jag får bara behålla förutom hyran 6400 ca. Men nu har jag gjort skattejämkning och fått ca 2000 till. Ingen aning om jag gjorde rätt. Men då får man restskatt?
Har du hög hyra då eftersom du får 13500?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Hej!
Hoppas du haft en bra sommar. Har haft bara 2'1/2 vecka. Men ska ha 1 vecka till i höst.
Jag får bara behålla förutom hyran 6400 ca. Men nu har jag gjort skattejämkning och fått ca 2000 till. Ingen aning om jag gjorde rätt. Men då får man restskatt?
Har du hög hyra då eftersom du får 13500?
Jodå, jag har haft en fin sommar men bara 3 veckors semester. Jämkar du på korrekta uppgifter får du inte restskatt men har du angett att du har mer räntor du betalar än vad det blir så är ju risken stor för restskatt såklart.
Jag har 6000:- i hyra. Sen har jag tillägg för vård, mediciner, busskort.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Jodå, jag har haft en fin sommar men bara 3 veckors semester. Jämkar du på korrekta uppgifter får du inte restskatt men har du angett att du har mer räntor du betalar än vad det blir så är ju risken stor för restskatt såklart.
Jag har 6000:- i hyra. Sen har jag tillägg för vård, mediciner, busskort.
Går det att jämka när man har löneutmätning?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!
Sinnesro-det är det som är viktigast.
 

Cecilia 122

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Augusti 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!
Hej
Ring telenor o kolla om du kan förhandla ner priset
Jag ringde dem för två veckor sedan och förhandlade ner priset från 600 till 450 kr jag sa att annars går jag till en konkurrent och jag har varit kund hos er i flera år
Det gick så 450 kr i 12 mån alltid något
Lycka till o skönt att höra att du känner lugn
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!
Jag hade Banhof innan när jag hade anmärkning. Bra pris och utan bindningstid.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 317
Mottagna reaktioner
1 353
Poäng
997
Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!

Sjukt dyrt. Är ett obegränsat mobilabonnemang en väg, alltså där du kör tv, dator via delning från mobilen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp