• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Medans sommaren går mot sitt slut, gör jag budget för kommande månad. Jag kan inte klaga. Den summa som ska dras till löneutmätning kommer dras, och jag har råd att betala mina räkningar och andra nödvändiga utgifter som mat. Jag har också råd med lite nöjen.

Jag tittade på utgifterna i internetbanken och gjorde ett snitt per månad utifrån 12 månader. Det senaste året har min snittkostnad för mat i butik varit 2800:-. Sen tillkommer det mat ute, hämtmat osv, men det ser jag numera som nöjen eller "extras". Om jag räknar på en månad där jag enbart får ut mitt minimum, alltså förbehållet på 13500:-, så ser budgeten ungefär ut såhär:

Fasta utgifter
8000:-
Mat 3000:-
Övrigt nödvändigt 750:-
Kvar 1750:-

Då ska 1750:- täcka oförutsedda utgifter och nöjen. Ganska tight men då går det också att minska på matkostnaden om jag skulle vilja eller behöva. Så nog ska det gå att få det här att fungera. Det är inte för alltid. Den kommande lönen får jag ut lite mer än förbehållet och kommer kunna unna mig lite extra nöjen, vilket jag är tacksam för. Senaste månaderna har jag inte hamnat i panik-lägen och inte behövt sälja saker eller försöka låna. Det har varit en välsignelse efter det senaste året. Nu är jag redo för hösten!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
20 kr varje dag i ett år blir 7300 kr :) Såg nått konto på Instagram där hon skrev just om att sätta undan små summor varje dag. Om jag förstod det rätt så satte hon undan 27,50 varje dag. Blir 10 000 kr på ett år. Många bäckar små!
Gjorde något liknande för en massa år sedan, sparade alla "guldtior" efter något år eller så var det rätt många guldtior. Kassörskan på Ica var måttligt imponerad när vi storhandlade och betalade med tior minns jag i alls fall.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Gjorde något liknande för en massa år sedan, sparade alla "guldtior" efter något år eller så var det rätt många guldtior. Kassörskan på Ica var måttligt imponerad när vi storhandlade och betalade med tior minns jag i alls fall.
Försökte en gång är fylla en 1.5 l petflaska med tior. Gav upp vid kanske 20 %.
Det var då typ ett kilo och motsvarande 2 k sek.

Med förbehåll för att detta är över 20 år sedan och att minnet gjort något med siffrorna.

(Någon som fortfarande hanterar kontanter kanske kan upplysa om vad ett "rör" tior väger)
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Medans sommaren går mot sitt slut, gör jag budget för kommande månad. Jag kan inte klaga. Den summa som ska dras till löneutmätning kommer dras, och jag har råd att betala mina räkningar och andra nödvändiga utgifter som mat. Jag har också råd med lite nöjen.

Jag tittade på utgifterna i internetbanken och gjorde ett snitt per månad utifrån 12 månader. Det senaste året har min snittkostnad för mat i butik varit 2800:-. Sen tillkommer det mat ute, hämtmat osv, men det ser jag numera som nöjen eller "extras". Om jag räknar på en månad där jag enbart får ut mitt minimum, alltså förbehållet på 13500:-, så ser budgeten ungefär ut såhär:

Fasta utgifter
8000:-
Mat 3000:-
Övrigt nödvändigt 750:-
Kvar 1750:-

Då ska 1750:- täcka oförutsedda utgifter och nöjen. Ganska tight men då går det också att minska på matkostnaden om jag skulle vilja eller behöva. Så nog ska det gå att få det här att fungera. Det är inte för alltid. Den kommande lönen får jag ut lite mer än förbehållet och kommer kunna unna mig lite extra nöjen, vilket jag är tacksam för. Senaste månaderna har jag inte hamnat i panik-lägen och inte behövt sälja saker eller försöka låna. Det har varit en välsignelse efter det senaste året. Nu är jag redo för hösten!

Fint att du hittat ett lugn och en balans i ekonomin, utifrån de förutsättningar som råder under löneutmätningen. Att gilla läget, och inte hamna i panik-läget och inte ständigt jaga nya pengar genom att sälja etc. Kämpa vidare i höst och ta en period i taget!

Det går utmärkt att leva ett relativt bra liv på existensminimum. Framför skönt allt slippa den dagliga och månatliga berg-och-dalbanan som tidigare liv innebar. Denna månad får jag, förutom jämkningen, även en hyfsad bra semesterersättning. Så livet rullar på, även om man längtar efter ljuset därborta när utmätningen är klar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Fint att du hittat ett lugn och en balans i ekonomin, utifrån de förutsättningar som råder under löneutmätningen. Att gilla läget, och inte hamna i panik-läget och inte ständigt jaga nya pengar genom att sälja etc. Kämpa vidare i höst och ta en period i taget!

Det går utmärkt att leva ett relativt bra liv på existensminimum. Framför skönt allt slippa den dagliga och månatliga berg-och-dalbanan som tidigare liv innebar. Denna månad får jag, förutom jämkningen, även en hyfsad bra semesterersättning. Så livet rullar på, även om man längtar efter ljuset därborta när utmätningen är klar.
Tack!
Ja, det där inre lugnet är värt mer än pengar, utan tvekan. Ju längre ifrån spelmissbruk och ekonomiskt kaos jag kommer, ju mer lungt och fungerande blir också resten av livet. Att sitta i köket med mat hemma som utan problem räcker till lönen på tisdag, med chokladmuffins i ugnen och kaffebryggaren som puttrar, utan ångest, stress och panik, det är en välsignelse!
Att vänja sig och hitta acceptans har varit nödvändigt, och nu förstår jag också att det faktiskt inte är detsamma som att ge upp dom lite dyrare drömmar jag har för framtiden. Var sak har sin tid. Hur långt har du kvar på utmätningen?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Försökte en gång är fylla en 1.5 l petflaska med tior. Gav upp vid kanske 20 %.
Det var då typ ett kilo och motsvarande 2 k sek.

Med förbehåll för att detta är över 20 år sedan och att minnet gjort något med siffrorna.

(Någon som fortfarande hanterar kontanter kanske kan upplysa om vad ett "rör" tior väger)

Vi hade fyllt 1.5 flaska, minns dock inte om det var 1.5 eller 2 liters...
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Tack!
Ja, det där inre lugnet är värt mer än pengar, utan tvekan. Ju längre ifrån spelmissbruk och ekonomiskt kaos jag kommer, ju mer lungt och fungerande blir också resten av livet. Att sitta i köket med mat hemma som utan problem räcker till lönen på tisdag, med chokladmuffins i ugnen och kaffebryggaren son puttrar, utan ångest, stress och panik, det är en välsignelse!
Att vänja sig och hitta acceptans har varit nödvändigt, och nu förstår jag också att det faktiskt inte är detsamma som att ge upp dom lite dyrare drömmar jag har för framtiden. Var sak har sin tid. Hur långt har du kvar på utmätningen?

Perfekt, precis så livet ska vara och låt det fortsätta så! Uppskatta de små sakerna i livet, som är rätt fina när man tänker på dem.

Prognosen på Kfm säger början på 2026, men jag kommer klara det till hösten 2025, så ett drygt år kvar nu. Har så smått börjat planera för mitt liv 2.0 med start 2026 och det känns som det kommer bli riktigt bra!
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Perfekt, precis så livet ska vara och låt det fortsätta så! Uppskatta de små sakerna i livet, som är rätt fina när man tänker på dem.

Prognosen på Kfm säger början på 2026, men jag kommer klara det till hösten 2025, så ett drygt år kvar nu. Har så smått börjat planera för mitt liv 2.0 med start 2026 och det känns som det kommer bli riktigt bra!
Heja dig. Ditt liv kommer bli fantastiskt när skulden är borta. Jag hoppas att vara där om några år.
prognosen för mig blir tidigast december 2029
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp