• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Nu har första löneutmätning börjat och från och med nu får jag halva lönen.
för min egen skull så gjorde jag en excel till budget där jag kan se exakt vilka kostnader jag har och vilka intäkter jag får. Har även lagd en flik med hur mycket av inbetalningar som går till skulden och hur mycket det amorteras respektive räntan. På så sätt har jag stenkoll på alla betalningar in till kronofogden och blir sen till underlag till jämkning.
enligt mina beräkningar så kommer det tar ca 7,5 år så tror inte skuldsanering är aktuellt men jag ser sen om skulden verkligen rör sig nedåt.
Tycker att just att göra en Excel med utgifter, inkomster och skulduppgifter blir ett bra verktyg. Är man någorlunda händig med Excel så funkar det bra.
så mitt tips är att sätta sig ner och göra en översikt där du månad för månad kan följa din väg framåt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

aclc

V.I.P
Poäng: 257
Blev medlem
5 Oktober 2012
Meddelanden
531
Mottagna reaktioner
88
Poäng
257
Jag är på väg att släppa allt till löneutmätning. Läser här att vissa har för hög hyra. Vad är för hög hyra? Jag bor med min dotter och betalar 10500 kr/ månad. När vi flyttade hit för ca 2,5 år sedan var hyran på ca 9000 kr. Kan ju inte rå för ökning av hyra. Tror ni det är för dyrt? Blir väldigt orolig nu för om jag släpper allt kommer det ju anmärkningar och då går det ju inte att få tag i någon lägenhet. Hamnar vi på.gatan då?
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Jag är på väg att släppa allt till löneutmätning. Läser här att vissa har för hög hyra. Vad är för hög hyra? Jag bor med min dotter och betalar 10500 kr/ månad. När vi flyttade hit för ca 2,5 år sedan var hyran på ca 9000 kr. Kan ju inte rå för ökning av hyra. Tror ni det är för dyrt? Blir väldigt orolig nu för om jag släpper allt kommer det ju anmärkningar och då går det ju inte att få tag i någon lägenhet. Hamnar vi på.gatan då?
Nej du hamnar inte på gatan. Det finns en kalkyl för boendekostnad https://www.forsakringskassan.se/pr...avgifter-och-hogsta-godtagbara-bostadskostnad

vi har 1500kr för ”dyr” lägenhet och vi kommer inte att flytta. Främst för att vi trivs och må bra av att bo där vi gör. Vi klarar oss genom att vi spara in på annat. Vi ha en mycket litet matbudget så det går runt.

Mitt tips är att skriva ner och räkna ut dina kostnader och hur mycket du får behålla av din lön.
Du kan räkna ut ditt förbehåll på kfm hemsida ( den stämmer ganska bra).
har man barn så behåller du mer.
Går din kalkyl på minus då får man överväga att flytta.
Beroende på stad så ligger du lite över normal hyra men du kan kanske skära ner på ex bil, mat och annat. En tusenlapp är lätt att spara in på men du måste vara beredd på att vara konsekvent.
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Både räntor och dröjsmålsräntor är avdragsgilla, dock är det tyvärr många som inte rapporterar in de senare. Så tipset är att själv ha stenkoll, t ex genom att använda Excel. Så allt kommer med i deklarationen (det som inte rapporterats in adderar du själv manuellt).

Själv har jag de senaste åren haft ränteutgifter på ca 300k, vilket ger drygt 70k tillbaka på jämkningen (fördelat över de månader jämkning).

Sen ligger ju förslaget att trappa av ränteavdraget (se egen tråd), så detta kan vara sista året med hyfsat bra pengar tillbaka.
Hej!
Ser att räntor och dröjsmålsränta är avdragsgill även under utmätning. Om man vill ha koll för att kunna göra ett underlag för att kunna söka jämkning, var hittar jag uppgifterna hur mycket jag betalar i ränta samt dröjsmålsränta varje månad?
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag kör spartracker per dag. Har mall för 1000 kr. Sen veckospar, den är för 10 000 kr på 1 år. Efter varje vecka fördelar jag dessa pengar till olika saker. Förra veckan blev in på olika sparkonton. Denna veckan tog jag amortering 400 kr på ett lån
Hej!
Men om man sätter in pengar på sparkonton och har utmätning, är inte risken stor att KF vid deras koll av tillgångar tar pengarna?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Lön imorgon, och för första månaden på väldigt länge har inte livet handlat om att jaga pengar. Jag fick en lite bättre lön och har inte behövt vända på varje krona utan kunnat unna mig lite extra. Även fått lite semester, otroligt tacksam för det!

Idag beställde jag lite från matsmart, dom hade riktigt bra priser på en del saker jag behövde, så även med frakten inräknad sparade jag flera hundra jämfört med vad det brukar kosta. Känns också som en lyx att kunna handla så dagen innan lön. Nu väntar ny månad och lite stramare tyglar i vardagen, men förhoppningen är att kunna spara lite för att åka iväg en sväng i september, när jag är klar på mitt tillfälliga jobb. Inte långt, inte dyrt och bara en natt, men det är ändå något som ger mig glädje :)
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Får testa Matsmart. Det lät riktigt bra.
själv känns det som en befrielse att inte behöva jaga lån och betala för varje lån.
har betalat alla räkningar och storhandlat. Och vi har mycket över för resten av månaden så vi kan till och med unna oss lite utflykter när jag har semester.
har även sparat lite och dessa hundralappar kommer jag kunna använda sen om något oförutsett inträffar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Får testa Matsmart. Det lät riktigt bra.
själv känns det som en befrielse att inte behöva jaga lån och betala för varje lån.
har betalat alla räkningar och storhandlat. Och vi har mycket över för resten av månaden så vi kan till och med unna oss lite utflykter när jag har semester.
har även sparat lite och dessa hundralappar kommer jag kunna använda sen om något oförutsett inträffar.
Ja, inte alltid men emellanåt har jag kunnat fynda där, lite beroende på sortiment och vad man behöver.
Skönt att ha bra med pengar över, det gör faktiskt livet lite enklare och tryggare.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Och till alla er som är i början av löneutmätning/skuldsanering och undrar hur fasen ni ska stå ut. Det blir bättre! Man anpassar sig. Sakta men säkert.
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!
Ställde 2 frågor på raken i 2 olika inlägg, men får inget svar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp