• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Ett tips, i all välmening.
Finns det utrymme att lösa någon skuld som närmar sig slutbetalning, försök att avsluta denna.
Beräkningarna utgår ifrån att alla skulder löses sista betalningen, men alla skulder påförs 600 kr per kalenderår.
Små skulder kan få ett per fåtal kronor per inbetalning, blir dyrt i slutändan.
Ja vi har kört så under tiden vi väntade in löneutmätningen.
vi har löst 6 st små krediter.
har 5 st kvar och dessa kommer jag i turordning amortera/ betala in extra när jag får retroaktivt lön/ semesterersättning och bonus. Allt som jag kan spara ihop går till att betala av lån
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ja vi har kört så under tiden vi väntade in löneutmätningen.
vi har löst 6 st små krediter.
har 5 st kvar och dessa kommer jag i turordning amortera/ betala in extra när jag får retroaktivt lön/ semesterersättning och bonus. Allt som jag kan spara ihop går till att betala av lån
Om det handlar om 5 lån och 7 år är detta 21 000 kr.
Kör hårt, önskar er all lycka till.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
176
Mottagna reaktioner
80
Poäng
236
Blev så glad idag. KFM hade räknat fel i förbehåll och detta är justerat nu. Betalar 1000kr mindre så nu klarar vi oss riktigt bra. Även med hög hyra ☺️)
Jag har lagd upp en strategi för att klara toppar och dalar. Vår budget är satt och vi känner en sån lättnad nu att inte behöver jaga pengarna hela tiden. Samtidigt blir lånen betalade.
Eftersom make och jag har löneutmätning samtidigt får vi även behålla lite mer till familjen.
Vi har även satt delmål för att inte alltid känna oss pressad. Ex 6 månader avklarad, betalat in 100 tkr, fått ner lån till 1 miljon etc. Kommer kännas skönt att bocka av
Jag beräknar att löneutmätningen kommer att pågå mellan 5-7 år och med lite tur får jag bättre lön och bonus nästa år (vilket kortar ner återbetalningstiden)
Känns mycket bättre nu än för 6 månader sen då jag vaknade med ångestattacker och hjärtklappningar. Nu kan det bara bli bättre.
Va härligt! Ni har gjort helt rätt. Brukar säga till folk: har du ett bra boende 1:a hands kontrakt ? Ett jobb och stabil inkomst? Så släpp allt. Skit i betalningsanmärkningarna. För vad? Att få bolån eller ta ett annat billån? Man behöver ju handpenning till ett bolån och lr omöjligt att spara. Som sagt innan, ni kommer få mkt mer på konton för att ni har barn. Ge dem det bästa och ni två kan försöka spara på förbehållsbellop så försök betala extra till kfm då och då. Glöm inte lånen kan öka pga räntan.

Får jag fråga hur mycket dra kf från lönerna?

Jag är snart där. Försökt få ett samlingslån, få ner kostnaderna och amortera extra, men avslag. Enligt kalkylen med löneutmätning lever man ett så normalt liv i våran fall, inte alls sk existensminimum. Kan bekräfta att i Sverige har vi fortfarande bra system om man jämför med USA eller södra Europa. T.o.m. skuldsanering ganska unikt.

Lycka till med den nya budgeten.
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Va härligt! Ni har gjort helt rätt. Brukar säga till folk: har du ett bra boende 1:a hands kontrakt ? Ett jobb och stabil inkomst? Så släpp allt. Skit i betalningsanmärkningarna. För vad? Att få bolån eller ta ett annat billån? Man behöver ju handpenning till ett bolån och lr omöjligt att spara. Som sagt innan, ni kommer få mkt mer på konton för att ni har barn. Ge dem det bästa och ni två kan försöka spara på förbehållsbellop så försök betala extra till kfm då och då. Glöm inte lånen kan öka pga räntan.

Får jag fråga hur mycket dra kf från lönerna?

Jag är snart där. Försökt få ett samlingslån, få ner kostnaderna och amortera extra, men avslag. Enligt kalkylen med löneutmätning lever man ett så normalt liv i våran fall, inte alls sk existensminimum. Kan bekräfta att i Sverige har vi fortfarande bra system om man jämför med USA eller södra Europa. T.o.m. skuldsanering ganska unikt.

Lycka till med den nya budgeten.
De drar 16 tkr på mig och 12 tkr på min man.
vi har 900 tkr gemensamma lån med hyfsat bra ränta och så har vi var och en ca 500 tkr egna lån var vi ska försöka amortera på så mycket det går.
vi bor jätte bra. Har aldrig känt behovet av att äga min bostad själv. Att hyra funkar jättebra.
Ska göra mig av med bilen där vi har leasing på som går ut nu i augusti så den kostnaden försvinner helt.
Vi kommer ha en jättebra budget att klara oss på. Och som du själv nämde så får vi behålla rätt mycket. Inga större uppoffringar behöver vi göra och jag kommer ha mer över nu än innan när jag jagade lån.
Viktigaste av allt är att jag slipper må dåligt och förhoppningsvis kommer jag må bättre psykiskt och slipper den ständiga oro.
Våra barn kommer inte sakna något och vi är förhoppningsvis skuldfria om några år.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
De drar 16 tkr på mig och 12 tkr på min man.
vi har 900 tkr gemensamma lån med hyfsat bra ränta och så har vi var och en ca 500 tkr egna lån var vi ska försöka amortera på så mycket det går.
vi bor jätte bra. Har aldrig känt behovet av att äga min bostad själv. Att hyra funkar jättebra.
Ska göra mig av med bilen där vi har leasing på som går ut nu i augusti så den kostnaden försvinner helt.
Vi kommer ha en jättebra budget att klara oss på. Och som du själv nämde så får vi behålla rätt mycket. Inga större uppoffringar behöver vi göra och jag kommer ha mer över nu än innan när jag jagade lån.
Viktigaste av allt är att jag slipper må dåligt och förhoppningsvis kommer jag må bättre psykiskt och slipper den ständiga oro.
Våra barn kommer inte sakna något och vi är förhoppningsvis skuldfria om några år.
Om detta redan har redovisats ber jag om ursäkt, men vad har lånen använts till?
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Om detta redan har redovisats ber jag om ursäkt, men vad har lånen använts till?
Bara konsumtion och betala av lån.
har inga skatteskulder, spelskulder eller spekulerat på börsen.
Jag 1,4 milj varav 900 tkr gemensamma lån
Min man har samma fördelning.
De gemensamma lån är
560 tkr marginalen
300 tkr ikano
180 tkr Morrow ( denna ska vi fokusera betala av så snart jag har betalat av de små lånen)
Små lån ca 5 st på mig och 6 på min man. Vi hjälper varandra att betala av dessa först.
Jag får ca 40 tkr varje år i bonus och som iår blev det 50 tkr som går oavkortat till betala lån.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Nu är ingenting klart ännu. Men jag har anmält intresse på en ny lägenhet hos min nuvarande hyresvärd. Färre kvadrat, nyare, bättre standard, bättre läge. I princip samma hyra som min nuvarande. Men. Om jag skulle få den, eller en annan längre fram, så behöver jag troligen köpa flytthjälp. Då handlar det om att flytta bohag från en 2a till en 2a, med typ 2-3 km avstånd. Bägge på 1a våningen (halvtrappa upp) och det är typ soffa och ev säng, samt ett par mindre möbler och kartonger. Någon som har en aning om vad det kan kosta? Och kan jag använda RUT avdrag när jag redan jämkar för räntor? Tacksam om någon vet eller har ett hum :folded:
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nu är ingenting klart ännu. Men jag har anmält intresse på en ny lägenhet hos min nuvarande hyresvärd. Färre kvadrat, nyare, bättre standard, bättre läge. I princip samma hyra som min nuvarande. Men. Om jag skulle få den, eller en annan längre fram, så behöver jag troligen köpa flytthjälp. Då handlar det om att flytta bohag från en 2a till en 2a, med typ 2-3 km avstånd. Bägge på 1a våningen (halvtrappa upp) och det är typ soffa och ev säng, samt ett par mindre möbler och kartonger. Någon som har en aning om vad det kan kosta? Och kan jag använda RUT avdrag när jag redan jämkar för räntor? Tacksam om någon vet eller har ett hum :folded:
Flyttade från radhus markplan 65 kvm till lägenhet tredje våningen utan hiss, 3600 kr inklusive förråd.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp