• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalat 226 578 kr sedan 2018 -877 kr amorterat

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Lite skumt, jag har 2 lån på Swedbank. (båda blanco)
Ena rak amortering och andra annunitet. Tagna samma år.

Swedbank har rak amortering på sina medlemslån har jag sett. Jag är i valet och kvalet att söka ett sånt på 350 K i höst.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Är ju ett kriminellt agerande enligt mig. Ett lån måste väl ändå ha ett slutdatum. Är det ens inom lagens råmärke.
Det brukar finnas slutdatum också i skuldebrevet, jag antar att man slutbetalar då.

På bolån är det 30 eller 40 år, sällan ett problem, de flesta flyttar eller tar nya lån eller så oftare än 30-40år
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Givetvis är det den bistra sanningen för ett annuitetslån med lång avbetalningstid och hög ränta. Räntan kan till och med vara flera gånger om det som amorteras och under lång tid.
Tyvärr gör dom betalningsfria månaderna att det läggs på skulden, och kan till och med bli större än när man startade. Lån med rak amortering är nästan helt uteslutande ett bättre alternativ än annuitetslån.

Extremt exempel: Ett lån på 500k, 15% ränta på 15 år blir det totalt ca 200k mer betald ränta över tid om en låntagare väljer annuitet istället för rak amortering.
Bankerna gillar annuitet då det lär beviljas fler låneansökningar än om det var lån med rak amortering, samt större belopp kan lånas ut och mer ränteintäkter övertid.
 

Gonzo8310

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
25 Mars 2023
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Japp i Sverige så kan man söka licens för att råna folk. Sålänge man sköter inbetalning av skatten så kan man göra vad man vill med folk. Dessa banker är riktigt vidriga och Nordax är en av dom vidrigaste..
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Fast ni tar lånen och ignorerar att läsa igenom villkoren. Tar emot pengar som inte är era.

Vad är problemet??

:rolleyes:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Med tanke på mängden betalningsfria månaders som används tycker jag inte det är så konstigt om inget händer på skulden. I år är det använt 4 gånger om jag förstod det rätt, det är hälften av månaderna.

Kan bli spännande att de vad som händer när kredittiden i avtalet löper ut, om dom skickar en avi på hela kvarvarande summan och räknar med betalning
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Med tanke på mängden betalningsfria månaders som används tycker jag inte det är så konstigt om inget händer på skulden. I år är det använt 4 gånger om jag förstod det rätt, det är hälften av månaderna.

Kan bli spännande att de vad som händer när kredittiden i avtalet löper ut, om dom skickar en avi på hela kvarvarande summan och räknar med betalning
Jag trodde månadsavgiften ökade om man utnyttjade betalningsfritt, men så är det nog kanske inte?
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Med tanke på mängden betalningsfria månaders som används tycker jag inte det är så konstigt om inget händer på skulden. I år är det använt 4 gånger om jag förstod det rätt, det är hälften av månaderna.

Kan bli spännande att de vad som händer när kredittiden i avtalet löper ut, om dom skickar en avi på hela kvarvarande summan och räknar med betalningar
Nja. Jag har definitivt överanvänt betalningsfria månader -17 gånger under de 6 år som jag haft lånet. Men 55 gånger har jag inte använt det utan betalat fullt enligt planen. Tycker fortfarande att det är orimligt att jag på de 55 betalningarna bara lyckats amortera 800kr…
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Med tanke på mängden betalningsfria månaders som används tycker jag inte det är så konstigt om inget händer på skulden. I år är det använt 4 gånger om jag förstod det rätt, det är hälften av månaderna.

Kan bli spännande att de vad som händer när kredittiden i avtalet löper ut, om dom skickar en avi på hela kvarvarande summan och räknar med betalning
Lånet förlängs en månad för varje betalfria månad. Står i villkoren till 99,9% och talar av erfarenhet på en annan nischad bank jag jobbade på innan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp