• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalat 226 578 kr sedan 2018 -877 kr amorterat

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Fast ni tar lånen och ignorerar att läsa igenom villkoren. Tar emot pengar som inte är era.

Vad är problemet??

:rolleyes:

Jag tar mitt fulla ansvar i att det är mitt eget fel att jag tagit ett skitlån, och inte brytt mig om villkoren. Jag hade troligtvis tagit lånet även om det hade varit tio miljoner att betala tillbaka -i mitt spelberoende så är det bara jakten på att rädda situationen för stunden som betytt någonting.

MEN. Det finns lagar och regler för att skydda människor, konsumenter för att bli oskäligt utnyttjade. Det är historiskt bland de äldsta lagar som utvecklats -när, om, hur räntor på pengautlåning ska gå till. För bara drygt tjugo år sedan fanns inte ens möjligheten att ta denna typ av lån utan att gå till en av de få banker som fanns, ha personligt fysiskt med sin bankman och redogöra för vad lånet är till för. Om det fortfarande varit så, hade 99,9% av oss som är överbelånade på grund av beroenden eller andra orsaker inte hamnat i den situationen vi är i nu.

Så problemet skulle jag säga är att samhället och lagstiftarna har totalt misslyckats i att ta SITT ansvar i att skydda sina medborgare mot att få/kunna ingå så otroligt oskäliga avtal som erbjuds av en stor mängd aktörer idag.

Jag bortser inte från individens ansvar som det kommer ner till i slutändan -jag är en patetisk, djupt beroende idiot som har satt mig i den här situationen helt genom min egen dumhet och det är upp till mig att lösa det för mig själv. Men med det sagt, borde jag inte ens kunnat sätt mig i den situationen jag är i-och det är DET som är ”problemet” i den här diskussionen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Med tanke på mängden betalningsfria månaders som används tycker jag inte det är så konstigt om inget händer på skulden. I år är det använt 4 gånger om jag förstod det rätt, det är hälften av månaderna.

Kan bli spännande att de vad som händer när kredittiden i avtalet löper ut, om dom skickar en avi på hela kvarvarande summan och räknar med betalning
Nä fast det är som @LånaUtanPapper skrev. Det borde stå att nyttjar du betalningsfri månad så sker det här. Innan man klickar på att nyttja betalningsfri månad så ska det stå vad det blir för konsekvenser och vad det innebär.

Jag skaffade TUI card (DNB bank) och fick beviljat 15000 kr. Använde kortet för att ha betala mat. Nyttjade två betalningsfria månader och pga det så blev kortet övertrasserat. Det borde inte gå att göra men så gick det.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Fast ni tar lånen och ignorerar att läsa igenom villkoren. Tar emot pengar som inte är era.

Vad är problemet??

:rolleyes:
Det är inte första gången du svarar kaxigt och är en översittare. Du bara måste trycka ner människor.

I villkoren står det ej vad som händer om man nyttjar betalningsfria månader och vad det får för konsekvenser.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nä fast det är som @LånaUtanPapper skrev. Det borde stå att nyttjar du betalningsfri månad så sker det här. Innan man klickar på att nyttja betalningsfri månad så ska det stå vad det blir för konsekvenser och vad det innebär.

Jag skaffade TUI card (DNB bank) och fick beviljat 15000 kr. Använde kortet för att ha betala mat. Nyttjade två betalningsfria månader och pga det så blev kortet övertrasserat. Det borde inte gå att göra men så gick det.

Ja om kortet var nästan maxat så borde man inte få ha betalningsfri månad kanske. Men om dom ändå tillåtet det borde det vara ganska enkelt att inse att en övertrassering inte är så osannolik.

Jag är ju generellt av uppfattningen att man har en del eget ansvar. Jag vet också att den hållningen inte är särskilt accepterad här, det är som regel alltid bankerna inkassobolag eller kfm som är skurkar.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Ja om kortet var nästan maxat så borde man inte få ha betalningsfri månad kanske. Men om dom ändå tillåtet det borde det vara ganska enkelt att inse att en övertrassering inte är så osannolik.

Jag är ju generellt av uppfattningen att man har en del eget ansvar. Jag vet också att den hållningen inte är särskilt accepterad här, det är som regel alltid bankerna inkassobolag eller kfm som är skurkar.
Fast nu var det inte att det endast att det blev övertrasserat utan avgifterna som följde pga av att det blev övertrasserat.

Ja eget ansvar men tydlig marknadsföring och tydlig information saknas många gånger från bankerna.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Lånet förlängs en månad för varje betalfria månad. Står i villkoren till 99,9% och talar av erfarenhet på en annan nischad bank jag jobbade på innan.
Fast visst är det ännu värre? För har jag 5000 kr i månadsavgift som jag tar betalningsfritt på en månad så läggs det på skulden. Jag bygger alltså på min skuld. Har jag 200 K innan så blir det 205 K. Tar man till exempel tre sådana på ett år så är skulden 215 K (minus den lilla amorteringen) som i sin tur gör att räntekostnaderna blir ännu högre för många år framåt (=ännu mindre utrymme för amorteringar).

Självklart har vi eget ansvar. Betty har ju till och med kallat sig själv idiot i tråden. Men jag tror ändå det är bra att vi här också kan lufta frustration och ifrågasätta olika aspekter av lånekarusellen och inte bara gisslar oss själva. Dessutom (det är därför jag är inne i alla de här trådarna där "betalningsfria" månader diskuteras) tycker jag det är bra om vi varnar varandra för olika fällor man lätt kan trilla ner i när man är desperat och väljer att inte läsa det finstilta så noga utan bara försöker lösa situationen att kunna betala typ hyra och mat till barnen en månad.

Att vissa låneinstitut väljar att maximalt utnyttja den desperationen hos individer i en utsatt situation är kanske inte olagligt men för den skull inte sjysst tycker jag.
 
Senast ändrad:

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Alltså, jag tar det igen men en LÄNGRE återbetalningstid är sämre än en KORTARE. Och att utnyttja betalningsfri månad förlänger givetvis din återbetalningstid.
Okej, är alla med på det nu?

:tummen::axelryck:
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Alltså, jag tar det igen men en LÄNGRE återbetalningstid är sämre än en KORTARE. Och att utnyttja betalningsfri månad förlänger givetvis din återbetalningstid.
Okej, är alla med på det nu?

:tummen::axelryck:

Du är för rolig. Kan du inte bättre än så i dina patetiska försök att provocera? :facejoy:
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Alltså, jag tar det igen men en LÄNGRE återbetalningstid är sämre än en KORTARE. Och att utnyttja betalningsfri månad förlänger givetvis din återbetalningstid.
Okej, är alla med på det nu?

:tummen::axelryck:

Jodå, det tror jag vi alla redan har förstått sedan länge. Ännu bättre är att inte ta något lån alls (kandiderar för Nobelpriset i ekonomi här...). Men som sagt, det största problemet är ju att det också ökar din skuld avsevärt med ännu högre räntekostnader (=mindre utrymme för amortering). Om man bara sköt allt framför sig ytterligare en månad vore ju allt mindre problematiskt. Men några månaders betalningsfritt per år äter ju upp all amortering som har gjort på ett år. Man betalar in 50 K ett år och ändå har skulden ökat :-(. Att ta en betalningsfri månad är i praktiken alltså samma sak som att ta ett nytt lån på den månadens räntesumma.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp