• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalat 226 578 kr sedan 2018 -877 kr amorterat

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Djävulska och snillrika var ordet. I Dantes Inferno straffas de giriga i helvetets fjärde krets, tycker gott de förtjänar att hamna ännu längre ner för att "lyckas" bidra till att förstöra så många människors liv med sina upplägg :-(

Då tror jag nog att Annika Falkengren passar i den divisionen.
 

Bilagor

  • annikaarmar.jpg
    annikaarmar.jpg
    70.1 KB · Visningar: 13
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Bankingenjör? Är det civilingenjör eller finns det en särskild yrkestitel som heter bankingenjör som det går att plugga till?

Jag tror inte att du skulle förmå det som min barndomskompis förmådde(Värmdö gym. smartaste elev) vi kallar honom mr N men han kunde nog defineras som en bankingenjör efter ha pluggat teknisk fysisk och sedan hamnat i bank-branschen.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Då tror jag nog att Annika Falkengren passar i den divisionen.

Det skulle jag tro:). Men i ärlighetens namn minns jag henne mest som VD för SEB och vet inte så mycket om henne. Det finns nog många som är lika illa och säkert ännu mycket värre. Kan inte låta bli att fundera ibland hur det glunkas i styrelserna om hur man ska skinna sina kunder så mycket som möjligt. Det verkar ju vara så normaliserat att när tex en av Klarnas grundare offentligt slänger ur sig att deras bästa kunder är de som inte betalar i tid (så de går att vrida till ännu mer med extra avgifter) så tycker jag bara det verkar vara ett tecken på att de diskuterar ännu mer cyniskt bakom stängda dörrar
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag reagerade också på mitt lån som aldrig blir lägre. Tog ett lån på 321k hos resurs bank juni -23, använt 2 st betalfria månader förra hösten, nu när jag kollade så år lånhelvetet uppe i 334k?! Betalar ändå 4500kr/månad för detta lån, 58k inbetalt och det har inte ens minskat.

Helt sjukt att det får fungera på detta viset.
Helt absurt. Omöjligt att betala av annuitetslån om man inte har råd att amortera extra och är tvungen nyttja en betalfri månad någon gång per år för att det ska gå runt.
Jag förstår mattematiken men håller ändå på att explodera över hur detta kan vara lagligt. Betalat 58000 och lånet har ökat med 13000 kr. Månadskostnaden har då också blivit dyrare.

Klart som korvspad att bankernas vinster är rekordhöga när man betalar och betalar men lånen ökar.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
599
Mottagna reaktioner
378
Poäng
487
Jag tror inte att du skulle förmå det som min barndomskompis förmådde(Värmdö gym. smartaste elev) vi kallar honom mr N men han kunde nog defineras som en bankingenjör efter ha pluggat teknisk fysisk och sedan hamnat i bank-branschen.
Det var inget svar på min fråga, vad jag förmår eller inte. Men ha en fin helg!
 

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
61
Poäng
197
Helt absurt. Omöjligt att betala av annuitetslån om man inte har råd att amortera extra och är tvungen nyttja en betalfri månad någon gång per år för att det ska gå runt.
Jag förstår mattematiken men håller ändå på att explodera över hur detta kan vara lagligt. Betalat 58000 och lånet har ökat med 13000 kr. Månadskostnaden har då också blivit dyrare.

Klart som korvspad att bankernas vinster är rekordhöga när man betalar och betalar men lånen ökar.

Ja jag måste nog erkänna att jag har inte riktigt insett hur ett annunitetslån har fungerat förrän nyligen. Hur många sådana har jag inte bytt ut liksom, hundratusentals kronor inbetalt och inget amorterat i stort sett. Inte konstigt man aldrig blir skuldfri.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ja jag måste nog erkänna att jag har inte riktigt insett hur ett annunitetslån har fungerat förrän nyligen. Hur många sådana har jag inte bytt ut liksom, hundratusentals kronor inbetalt och inget amorterat i stort sett. Inte konstigt man aldrig blir skuldfri.

Vi är nog av samma skrot och korn. Jag förstår inte heller skillnaden. När jag ansökte om lån så stirrade jag mig blint på den som erbjöd lägst ränta och lägst betalning per månad.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Ja såklart.
När företag förstår hur folk tänker så lurar de in de att tjäna på kunderna så mycket som bara möjligt.
Det gäller inte bara finansbranschen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tjaba! Jo, ska samla lite lån så kollade lite här vad som ”gäller” nuförtiden :) Verkar vara Lendo.

Jo det är bra ekonomiskt och så. Hållit mig långt bort från spel och amorterat som fan. Skulderna är numera inte galna, bara stora. Nästa år är de normala. Året efter kommer de knappt märkas. Bara jag håller mig borta från spel. Så enkelt egentligen. Men man måste släppa brådskan, ”hoppet” om att lösa det hela snabbt, genvägar. Vare sig det är spel eller investeringar eller gräva efter guld. Sådana tankar kommer bara leda till återfall. Steg 1 är att ta förlusten, acceptera att du förlorat. Annars är det bara en tidsfråga innan man förstör för sig själv igen.

hur går det för dig?
Skönt att höra! Ska inte kapa tråden men tack som frågar, det går framåt här med :) Lycka till med samlingslånet!
 

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
61
Poäng
197
Vi är nog av samma skrot och korn. Jag förstår inte heller skillnaden. När jag ansökte om lån så stirrade jag mig blint på den som erbjöd lägst ränta och lägst betalning per månad.

Ja samma här, men ju mer insatt i denna typen av lån man blir desto mer känns det som att dessa typen av lån inte borde få finnas. De är ju nästan som gjorda för att hålla folk skuldsatta och gör det ekonomiskt ohållbart att byta till ett lån med lägre ränta om man skulle springa på ett sånt.

Nu förstår jag varför min bankman skällde på mig om dessa lån när jag för något år sedan bakade in några 100k i bolånet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp