• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalat 226 578 kr sedan 2018 -877 kr amorterat

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Jodå, det tror jag vi alla redan har förstått sedan länge. Ännu bättre är att inte ta något lån alls (kandiderar för Nobelpriset i ekonomi här...). Men som sagt, det största problemet är ju att det också ökar din skuld avsevärt med ännu högre räntekostnader (=mindre utrymme för amortering). Om man bara sköt allt framför sig ytterligare en månad vore ju allt mindre problematiskt. Men några månaders betalningsfritt per år äter ju upp all amortering som har gjort på ett år. Man betalar in 50 K ett år och ändå har skulden ökat :-(. Att ta en betalningsfri månad är i praktiken alltså samma sak som att ta ett nytt lån på den månadens räntesumma.

Håller inte nödvändigtvis med.

"Ännu bättre är att inte ta något lån alls"
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Håller inte nödvändigtvis med.

"Ännu bättre är att inte ta något lån alls"

Ok, omformulerar lite

"Ännu bättre är att inte behöva ta några lån alls"

(vilket ju gäller de flesta här).

Sen finns det säkert tillfällen då lån till låg ränta kan investeras till hög avkastning, bra bostadsaffärer, studielån, diverse fyndlägen osv :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Wow, vilket geni du är. Får jag bjuda med dig till mitt nästa AA möte så du kan få upplysa alla om att ”ni skulle inte druckit så mycket”?
@Squashen kul att du är tillbaka, har undrat hur det har gått för dig :)
 

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
61
Poäng
197
Jag reagerade också på mitt lån som aldrig blir lägre. Tog ett lån på 321k hos resurs bank juni -23, använt 2 st betalfria månader förra hösten, nu när jag kollade så år lånhelvetet uppe i 334k?! Betalar ändå 4500kr/månad för detta lån, 58k inbetalt och det har inte ens minskat.

Helt sjukt att det får fungera på detta viset.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Jag reagerade också på mitt lån som aldrig blir lägre. Tog ett lån på 321k hos resurs bank juni -23, använt 2 st betalfria månader förra hösten, nu när jag kollade så år lånhelvetet uppe i 334k?! Betalar ändå 4500kr/månad för detta lån, 58k inbetalt och det har inte ens minskat.

Helt sjukt att det får fungera på detta viset.

Modellerna är djävulskt snillrika av en eller flera bankingenjörer.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Modellerna är djävulskt snillrika av en eller flera bankingenjörer.

Djävulska och snillrika var ordet. I Dantes Inferno straffas de giriga i helvetets fjärde krets, tycker gott de förtjänar att hamna ännu längre ner för att "lyckas" bidra till att förstöra så många människors liv med sina upplägg :-(
 
Senast ändrad:

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
@Squashen kul att du är tillbaka, har undrat hur det har gått för dig :)
Tjaba! Jo, ska samla lite lån så kollade lite här vad som ”gäller” nuförtiden :) Verkar vara Lendo.

Jo det är bra ekonomiskt och så. Hållit mig långt bort från spel och amorterat som fan. Skulderna är numera inte galna, bara stora. Nästa år är de normala. Året efter kommer de knappt märkas. Bara jag håller mig borta från spel. Så enkelt egentligen. Men man måste släppa brådskan, ”hoppet” om att lösa det hela snabbt, genvägar. Vare sig det är spel eller investeringar eller gräva efter guld. Sådana tankar kommer bara leda till återfall. Steg 1 är att ta förlusten, acceptera att du förlorat. Annars är det bara en tidsfråga innan man förstör för sig själv igen.

hur går det för dig?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
599
Mottagna reaktioner
378
Poäng
487
Bankingenjör? Är det civilingenjör eller finns det en särskild yrkestitel som heter bankingenjör som det går att plugga till?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp