• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej! Jag fick igenom en skuldsanering i september förra året. Hade skulder genom mitt spelmissbruk drygt 1,3. Sökte 3 ggr innan jag tillslut fick igenom en sanering. Men var nästa 4-5år efter mitt sist tagna lån dock. Hade kanske en liten förtur med att jag har 3 barn som spelar roll.

Hur länge sedan är det sen senaste tagna lån?
Har du barn?
Tack Loppo89. Har inga barn och tog senaste lånet augusti 2020. Skickade du med något bevis på behandling? Vad för behandling gick du? Om någon har tips så är jag villig att gå på detta trots att jag redan känner att det är något jag har gjort tidigare.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kammie

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Februari 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
En liten fråga. Då min skuldsanering är överklagad i sista sekund innan den trädde laga kraft betyder det är jag inte får några skattepengar tillbaka överhuvudtaget?
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 587
Mottagna reaktioner
1 101
Poäng
867
Hej!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.

Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de överkonsumerat?
Hur har du gjort uträkningen att du skulle ha 500tkr kvar efter 20 års betalning? Baserat på din löneutmätning?
vad tjänar du och vad betalar du per månad? Har du fått hjälp med ansökan ang skusan?
 

Loppo89

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 Oktober 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Tack Loppo89. Har inga barn och tog senaste lånet augusti 2020. Skickade du med något bevis på behandling? Vad för behandling gick du? Om någon har tips så är jag villig att gå på detta trots att jag redan känner att det är något jag har gjort tidigare.
Nej jag har inte gått nån behandling. Sa bara att jag slutat spela och det var ok. Betalade av lite små lån som låg hos kronofogden för att dom skulle se jag gjort nått. 2020 ligger nog för nära i tiden, ge det nått år till så lär du garantera få igenom en sanering.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
En liten fråga. Då min skuldsanering är överklagad i sista sekund innan den trädde laga kraft betyder det är jag inte får några skattepengar tillbaka överhuvudtaget?
Du får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
En liten fråga. Då min skuldsanering är överklagad i sista sekund innan den trädde laga kraft betyder det är jag inte får några skattepengar tillbaka överhuvudtaget?
Jag skulle inte röra pengarna under tiden du har inledande skuldsanering. Man får behålla ev skatteåterbäring först när beslutet vunnit laga kraft så KF kan besluta att din skatteåterbäring skall användas till dina skulder.
 

kammie

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Februari 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.

Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de
Du får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.
Du får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.
TR
Jag skulle inte röra pengarna under tiden du har inledande skuldsanering. Man får behålla ev skatteåterbäring först när beslutet vunnit laga kraft så KF kan besluta att din skatteåterbäring skall användas till dina skulder.
Ok tack för svar. Trodde de tog dom direkt som de gjort under utmätningens alla år. För hoppas att TR avslår överklagandet.
 

NH1966

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej, Jag har ensamstående och har haft utmätning ett halvår, Fundera på skuldsanering i framtiden. Såg att alla skulder inte var med hos Kronofogden, T.ex Alektum osv inkassobolag hade skickat 2 av de 4 skulder jag har hos de.
Vad händer då vid skuldsaneringen? ska man ta med alla eller är det bara de som är inne i Kronofogden som får räknas med? Fundera att gå till kommunrådgivaren inom kort för hjälp.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Hej, Jag har ensamstående och har haft utmätning ett halvår, Fundera på skuldsanering i framtiden. Såg att alla skulder inte var med hos Kronofogden, T.ex Alektum osv inkassobolag hade skickat 2 av de 4 skulder jag har hos de.
Vad händer då vid skuldsaneringen? ska man ta med alla eller är det bara de som är inne i Kronofogden som får räknas med? Fundera att gå till kommunrådgivaren inom kort för hjälp.

Alla skulder ska vara med, finns inget krav på att de ska vara hos kronofogden m.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp