• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej, Jag har ensamstående och har haft utmätning ett halvår, Fundera på skuldsanering i framtiden. Såg att alla skulder inte var med hos Kronofogden, T.ex Alektum osv inkassobolag hade skickat 2 av de 4 skulder jag har hos de.
Vad händer då vid skuldsaneringen? ska man ta med alla eller är det bara de som är inne i Kronofogden som får räknas med? Fundera att gå till kommunrådgivaren inom kort för hjälp.
Alla skulder som finns när du skickar in din ansökan ska med.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Aki18

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
95
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Hej,

Får jag behålla månadens lön i sin helhet, någon som tolkar det här som ?

2022-02-11 Fick ett beslut från KFM att en inledande skuldsanering är beviljad. Fick även ett brev om att löneutmätningen upphävs och ett betalnings plan d.v.s vad jag ska betala varje månad. Det jag funderar på, är att löneutmätningen nu upphävas och i brevet om betalnings planen står det att jag ska göra första betalningen ”sista vardagen i mars”.

Jag ser att lönen är orörd och inget har dragits då utmätning upphävts.
 

Einar1976

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
14 Juli 2016
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
194
Poäng
367
Du får behålla februari lönen och att du ska börja betala den sista mars
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej,

Får jag behålla månadens lön i sin helhet, någon som tolkar det här som ?

2022-02-11 Fick ett beslut från KFM att en inledande skuldsanering är beviljad. Fick även ett brev om att löneutmätningen upphävs och ett betalnings plan d.v.s vad jag ska betala varje månad. Det jag funderar på, är att löneutmätningen nu upphävas och i brevet om betalnings planen står det att jag ska göra första betalningen ”sista vardagen i mars”.

Jag ser att lönen är orörd och inget har dragits då utmätning upphävts.
Ja, du får behålla lönen. -:)
 

CeciliaGbg

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 Februari 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Fick inledande 8/11 -21.
Allt har gått smärtfritt, förutom ett inkassobolag som bråkar.
Inkasso kopplat till ett elbolag.
När jag fick inledande kontaktade jag elbolaget och meddelade detta, vi gick igenom skulder, det fanns nån eller ett par förfallna innan inledande, och vi kom överens om att dessa skall ingå i saneringen. Allt frid och fröjd.

Inkasssobolaget (kopplat till elbolaget) kontaktar mig, flera ggr, olika personer, där de menar på att ska bet trots inledande och jag fick flera ggr förklara att jag inte får/ska betala förfallna före 8/11. Flera olika ringer och mailar mig och de kontaktar även min handläggare på skusan som meddelar läget, och de får samma svar som jag angav.
Det visar sig även att de har godkänt mitt inledande, vilket handläggare meddelar dem.
Därefter blev det tyst, ett tag.

Sedan idag kom ett ombud för delgivning hem till mig, med ett brev idag med en anmaning om betalning skqll ske inom 21 dgr, om 21 dgr kommer min el att stängas av pga obet avg.
De skulder som finns med är nu plötsligt 3st där alla förfallodatum är innan inledande. (28/8,28/9,28/10)
Sammanlagt Kapitalbelopp: 560kr
Totala kostnader: 2340kr (!!)
Ränta 8% = sammanlagt 13,79kr.

(Kommer även tillkomma ytterligare 1000kr i avg för delgivning)

Kan tilläggas att jag idag fick besked via telefon av skusan att jag fått beviljat skuldsanering from idag!

1. Kan inkasso göra så här?
2. Ska de verkligen i så fall både få betalt nu OCH i skuldsaneringen?
3. Min el kan alltså stängas av om 21 dagar??
4. Vart vänder jag mig för att bestrida/få hjälp med detta?
5. Har det NÅN betydelse att jag fått ett beslut om skuldsanering i samma veva, väger det tyngre på något vis?
Har ont i magen av detta!
Tvära kast, först lyckan över beslut, sedan kom detta.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Fick inledande 8/11 -21.
Allt har gått smärtfritt, förutom ett inkassobolag som bråkar.
Inkasso kopplat till ett elbolag.
När jag fick inledande kontaktade jag elbolaget och meddelade detta, vi gick igenom skulder, det fanns nån eller ett par förfallna innan inledande, och vi kom överens om att dessa skall ingå i saneringen. Allt frid och fröjd.

Inkasssobolaget (kopplat till elbolaget) kontaktar mig, flera ggr, olika personer, där de menar på att ska bet trots inledande och jag fick flera ggr förklara att jag inte får/ska betala förfallna före 8/11. Flera olika ringer och mailar mig och de kontaktar även min handläggare på skusan som meddelar läget, och de får samma svar som jag angav.
Det visar sig även att de har godkänt mitt inledande, vilket handläggare meddelar dem.
Därefter blev det tyst, ett tag.

Sedan idag kom ett ombud för delgivning hem till mig, med ett brev idag med en anmaning om betalning skqll ske inom 21 dgr, om 21 dgr kommer min el att stängas av pga obet avg.
De skulder som finns med är nu plötsligt 3st där alla förfallodatum är innan inledande. (28/8,28/9,28/10)
Sammanlagt Kapitalbelopp: 560kr
Totala kostnader: 2340kr (!!)
Ränta 8% = sammanlagt 13,79kr.

(Kommer även tillkomma ytterligare 1000kr i avg för delgivning)

Kan tilläggas att jag idag fick besked via telefon av skusan att jag fått beviljat skuldsanering from idag!

1. Kan inkasso göra så här?
2. Ska de verkligen i så fall både få betalt nu OCH i skuldsaneringen?
3. Min el kan alltså stängas av om 21 dagar??
4. Vart vänder jag mig för att bestrida/få hjälp med detta?
5. Har det NÅN betydelse att jag fått ett beslut om skuldsanering i samma veva, väger det tyngre på något vis?
Har ont i magen av detta!
Tvära kast, först lyckan över beslut, sedan kom detta.
Låter ju skitmärkligt. Är förfallodatumen plötsligt ändrade men med samma ocr eller missförstår jag? Har ett inkassobolag ens mandat att stänga av el…? Och du har ju kollat med elbolaget som är helt på det klara med vad som händer. Tror inte du behöver bekymra dig alls.
 

Putte I Lingonskogen

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Är cirka 2000 kr i månaden i minskad inkomst sammanräknat för två plus hyreshöjning ett par hundra något som kan motivera att skicka in ansökan om omprövning?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Är cirka 2000 kr i månaden i minskad inkomst sammanräknat för två plus hyreshöjning ett par hundra något som kan motivera att skicka in ansökan om omprövning?
2000 lät ganska mycket, har båda skuldsanering? Om man är ensamstående brukar man väl prata om att en varaktig minskning på 500 per månad är skäl för omprövning.
 

Starpainter

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Oktober 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Godkväll. Ber om ursäkt om denna frågeställning uppkommit tidigare. Har inte hängt med här dom senaste veckorna.

Men jag funderade lite på hur det ekonomiska läget ser ut och speciellt efter idag med Putins vansinne.

Om det skulle bli (mer) ekonomiskt kaos nu med höjda bränsle/energi kostnader samt höjd inflation m.m

Är det någon som vet om det kommer regleras för oss som har skuldsanering/löneutmätning?. Alltså förbehållsbelopp etc.

Skuldsanering har ju en buffert. Den ska täcka oförutsedda utgifter visst. Men för min del täcker den precis extra utgifterna för bensin och el för tillfället.

Har det någon gång hänt att dom reglerat förbehållsbeloppet?

Hoppas ni förstår hur jag menar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp