• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Jag och min man har pågående skuldsanering, vi har avverkat två år av totalt 5. Jag har en fundering kring gemensamma lån. Tittar jag i betalningsplanen från KF så står de gemensamma lånen med samma summa i bådas betalningsplan. Det måste väl vara fel? Det borde väl egentligen vara halva summan på mig och halva på min man? Som det står nu tolkar jag det som att mitt skuldbelopp är mina egna skulder plus våra gemensamma lån med hela beloppet? Likaså gällande min man? Slutsumman på de gemensamma lånen måste väl delas på två?

En fråga till - om turen mot förmodan skulle vara framme och man vinner en större summa pengar t ex 500.000 kr. Jag förstår att man måste meddela KF förstås om vinsten. Men om vinsten täcker kvarvarande skuldsaldo, kan man då häva skuldsaneringen och betala in resterande kvarvarande skuldbelopp med vinstpengarna? Om ja, till vem betalar man då? Är det KF eller måste man kontakta varje borgenär?
Kan man få reda på sitt aktuella skuldsaldo om man kontaktar KF?

om man avbryter en pågående skuldsanering, så är man helt plötsligt även skyldig den ackumulerade räntan från inledande fram tills man avbrutit. Så man bör räkna på om den där vinsten verkligen täcker allt och om det är värt att avbryta skuldsaneringen.

meddelar man vinsten och betalar in vad som då krävs, så avbryts inte skuldsaneringen, men om den täcker kvarvarande skuldsaldo blir isåfall betalplanen 0 under resterande skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jo jag har också en hyfsad buffert som ökar allteftersom, målet är 200tkr när skuldsaneringen är klar, helst mer.
Tråkigt att höra om din katt, hoppas allt går bra!

Min katt fick akut avlivas under helgen och plötsligt spelar inga pengar i världen någon roll längre. :'(
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Jag beklagar.
 

Annah69

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
2 November 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
om man avbryter en pågående skuldsanering, så är man helt plötsligt även skyldig den ackumulerade räntan från inledande fram tills man avbrutit. Så man bör räkna på om den där vinsten verkligen täcker allt och om det är värt att avbryta skuldsaneringen.

meddelar man vinsten och betalar in vad som då krävs, så avbryts inte skuldsaneringen, men om den täcker kvarvarande skuldsaldo blir isåfall betalplanen 0 under resterande skuldsanering.
Är det så? Ja, då lär man få kamma hem en riktig storvinst om man även ska betala den ackumulerande räntan från inledande :(.

Jag räknade ihop summan vi betalat från då vi började med löneutmätning samt skattepengar som KF tagit och nu då skuldsaneringen hittills. Det visar sig att vi betalat 936.852 kr, skulden vid början av skuldsaneringen låg på ca 1.150.000 kr tillsammans. Men de pengarna man betalat in via löneutmätning samt skattepengar får man inte "tillgodoräkna" sig eller hur jag ska säga. Nu förstår jag att det är räntan som tickat på, vilket gör att skulden hela tiden ökar.
Och även här vid skuldsanering, räknar man de gemensamma lånen som separata vilket då blir att vi har ca 1.150.000 kr x 2 = 2.300.000 kr totalt medan den faktiska lånekostnaden egentligen då är halva summan.
Tänk så mycket pengar vi slängt ut i sjön:(.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Är det så? Ja, då lär man få kamma hem en riktig storvinst om man även ska betala den ackumulerande räntan från inledande :(.

Jag räknade ihop summan vi betalat från då vi började med löneutmätning samt skattepengar som KF tagit och nu då skuldsaneringen hittills. Det visar sig att vi betalat 936.852 kr, skulden vid början av skuldsaneringen låg på ca 1.150.000 kr tillsammans. Men de pengarna man betalat in via löneutmätning samt skattepengar får man inte "tillgodoräkna" sig eller hur jag ska säga. Nu förstår jag att det är räntan som tickat på, vilket gör att skulden hela tiden ökar.
Och även här vid skuldsanering, räknar man de gemensamma lånen som separata vilket då blir att vi har ca 1.150.000 kr x 2 = 2.300.000 kr totalt medan den faktiska lånekostnaden egentligen då är halva summan.
Tänk så mycket pengar vi slängt ut i sjön:(.
Man räknar inte gemensamma lån som separata… det är det att ni är båda betalningsskyldiga för hela summan. Ni kan inte betala mer än vad lånet är på.
 

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.

Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de överkonsumerat?
 

Loppo89

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 Oktober 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Hej!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.

Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de överkonsumerat?
Hej! Jag fick igenom en skuldsanering i september förra året. Hade skulder genom mitt spelmissbruk drygt 1,3. Sökte 3 ggr innan jag tillslut fick igenom en sanering. Men var nästa 4-5år efter mitt sist tagna lån dock. Hade kanske en liten förtur med att jag har 3 barn som spelar roll.

Hur länge sedan är det sen senaste tagna lån?
Har du barn?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp