• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
385
Mottagna reaktioner
140
Poäng
327
Nu testar jag! Både jag och sambon har slängt iväg ansökan för skuldsanering. Sammanställde våra skulder. Jag har 1,4miljoner och sambon har 1,3miljoner i skulder! Bara blanck och krediter!!! Fy fan vad vi har byggt under många år och se sista åren försökt lösa med andra lån. Vi tjänar ok båda två och har två barn. Vi får månader att gå runt trots att vi knappt har något kvar att leva på. Har försökt med avbetalningsplaner och betalningsfria månader men går inte mer. Vi är inte hos KF då vi kämpar. Vi testade skicka in varsin ansökan i måndags så får se vad som händer. Vi vill ju fortsätta betala våra skulder om vi får avslag men vad jag löst mig till så ska man inte betala om man får inledande? Vi har haft ett tufft liv med svårt sjuka barn i början och en svärfar som tog livet av sig . Ni som har skuldsanering och även en partner som har skuldsanering, hur mycket får ni behålla med två barn?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
385
Mottagna reaktioner
140
Poäng
327
Kan tillägga att det är överkonsumtion.
och mina föräldrar har inte haft det bra ställt och sambons föräldrar har varit hos kronofogden hela deras uppväxt,
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nu testar jag! Både jag och sambon har slängt iväg ansökan för skuldsanering. Sammanställde våra skulder. Jag har 1,4miljoner och sambon har 1,3miljoner i skulder! Bara blanck och krediter!!! Fy fan vad vi har byggt under många år och se sista åren försökt lösa med andra lån. Vi tjänar ok båda två och har två barn. Vi får månader att gå runt trots att vi knappt har något kvar att leva på. Har försökt med avbetalningsplaner och betalningsfria månader men går inte mer. Vi är inte hos KF då vi kämpar. Vi testade skicka in varsin ansökan i måndags så får se vad som händer. Vi vill ju fortsätta betala våra skulder om vi får avslag men vad jag löst mig till så ska man inte betala om man får inledande? Vi har haft ett tufft liv med svårt sjuka barn i början och en svärfar som tog livet av sig . Ni som har skuldsanering och även en partner som har skuldsanering, hur mycket får ni behålla med två barn?

Det varierar ju.
Men drygt 8k för er två kring 3k per barn.
Plus
Bostadskostnad, kostnader för resor till jobbet, sjukdomskostnader, kostnader för barnomsorg.
 
  • Gilla
Reaktioner: Ann

Annah69

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
2 November 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Jag och min man har pågående skuldsanering, vi har avverkat två år av totalt 5. Jag har en fundering kring gemensamma lån. Tittar jag i betalningsplanen från KF så står de gemensamma lånen med samma summa i bådas betalningsplan. Det måste väl vara fel? Det borde väl egentligen vara halva summan på mig och halva på min man? Som det står nu tolkar jag det som att mitt skuldbelopp är mina egna skulder plus våra gemensamma lån med hela beloppet? Likaså gällande min man? Slutsumman på de gemensamma lånen måste väl delas på två?

En fråga till - om turen mot förmodan skulle vara framme och man vinner en större summa pengar t ex 500.000 kr. Jag förstår att man måste meddela KF förstås om vinsten. Men om vinsten täcker kvarvarande skuldsaldo, kan man då häva skuldsaneringen och betala in resterande kvarvarande skuldbelopp med vinstpengarna? Om ja, till vem betalar man då? Är det KF eller måste man kontakta varje borgenär?
Kan man få reda på sitt aktuella skuldsaldo om man kontaktar KF?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag och min man har pågående skuldsanering, vi har avverkat två år av totalt 5. Jag har en fundering kring gemensamma lån. Tittar jag i betalningsplanen från KF så står de gemensamma lånen med samma summa i bådas betalningsplan. Det måste väl vara fel? Det borde väl egentligen vara halva summan på mig och halva på min man? Som det står nu tolkar jag det som att mitt skuldbelopp är mina egna skulder plus våra gemensamma lån med hela beloppet? Likaså gällande min man? Slutsumman på de gemensamma lånen måste väl delas på två?

En fråga till - om turen mot förmodan skulle vara framme och man vinner en större summa pengar t ex 500.000 kr. Jag förstår att man måste meddela KF förstås om vinsten. Men om vinsten täcker kvarvarande skuldsaldo, kan man då häva skuldsaneringen och betala in resterande kvarvarande skuldbelopp med vinstpengarna? Om ja, till vem betalar man då? Är det KF eller måste man kontakta varje borgenär?
Kan man få reda på sitt aktuella skuldsaldo om man kontaktar KF?
Solidariskt betalningsansvar.
Hela summan kan krävas in av samtliga som delar skulden.
 

Annah69

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
2 November 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Solidariskt betalningsansvar.
Hela summan kan krävas in av samtliga som delar skulden.
Ja men självklart ska hela summan betalas. Men om det totala lånebeloppet från början var t ex 200.000 kr, då ska väl inte jag betala 200.000 kr och min man 200.000 kr som det står i betalningsplanen? Det blir totalt 400.000 kr?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Ja men självklart ska hela summan betalas. Men om det totala lånebeloppet från början var t ex 200.000 kr, då ska väl inte jag betala 200.000 kr och min man 200.000 kr som det står i betalningsplanen? Det blir totalt 400.000 kr?
Ni är betalningsansvariga för hela beloppet båda två därför står det så.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja men självklart ska hela summan betalas. Men om det totala lånebeloppet från början var t ex 200.000 kr, då ska väl inte jag betala 200.000 kr och min man 200.000 kr som det står i betalningsplanen? Det blir totalt 400.000 kr?

Det är följden av solidariskt betalningsansvar. Skulle det varit utanför skuldsanering, ett lån som skötts, och maken går och dör eller emigrerat till burkina-faso eller något så skulle dy få betala varenda krona själv
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag och min man har pågående skuldsanering, vi har avverkat två år av totalt 5. Jag har en fundering kring gemensamma lån. Tittar jag i betalningsplanen från KF så står de gemensamma lånen med samma summa i bådas betalningsplan. Det måste väl vara fel? Det borde väl egentligen vara halva summan på mig och halva på min man? Som det står nu tolkar jag det som att mitt skuldbelopp är mina egna skulder plus våra gemensamma lån med hela beloppet? Likaså gällande min man? Slutsumman på de gemensamma lånen måste väl delas på två?

En fråga till - om turen mot förmodan skulle vara framme och man vinner en större summa pengar t ex 500.000 kr. Jag förstår att man måste meddela KF förstås om vinsten. Men om vinsten täcker kvarvarande skuldsaldo, kan man då häva skuldsaneringen och betala in resterande kvarvarande skuldbelopp med vinstpengarna? Om ja, till vem betalar man då? Är det KF eller måste man kontakta varje borgenär?
Kan man få reda på sitt aktuella skuldsaldo om man kontaktar KF?
Den kan inte hävas på den grunden utan då blir den summan en extrainbetalning.
Jag antar att ni inte kommer att betala 100 % på era skulder genom skuldsaneringen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp