• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Har fått en vattenskada i badrummet.. Var ett rör som läcker. När man kikar in i inspektionsluckan jag har i väggen så ser man att det droppar.
Brukar bli en liten pöl på golvet varje dag.

Såg detta i Lördags och ringde såklart jouren som kom. Dom skickade vidare ärendet till en vvs-firma.
Dom kom idag och kikade och sa att dom blir tvungna att göra ett större hål i väggen för att komma åt.

Då badrummet bara är halvkaklat och resten är våtrumstapet och är lite halvslitet överlag.

Kan man kolla med hyresfastighetsbolaget om dom kan renovera badrummet när dom ändå måste in och röja?
OM dom går med på det så kommer dom självklart höja hyran. Någon som vet vad höjningen kan ligga på?

Funkar detta att skicka in till kfm och begära en omprövning på - om det skulle gå så långt att man får renoverat? Eller anser dom att man själv valt detta och det bara är lyx, så man får stå sitt kasst?
Satt själv och räknade på detta för en av mina hyresgästers räkning som vill ha en totalrenovering av sitt badrum och utan tvättmaskin och torktumlare, så landar höjningen på ca 600kr/mån. Vill man ha tvättmöjligheterna, så tillkommer ytterligare ca 284kr/mån.

i grundhöjningen ingår helkaklade väggar, klinkergolv, komod under vasken samt dusch med rundade glasväggar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Satt själv och räknade på detta för en av mina hyresgästers räkning som vill ha en totalrenovering av sitt badrum och utan tvättmaskin och torktumlare, så landar höjningen på ca 600kr/mån. Vill man ha tvättmöjligheterna, så tillkommer ytterligare ca 284kr/mån.

i grundhöjningen ingår helkaklade väggar, klinkergolv, komod under vasken samt dusch med rundade glasväggar.

Ah okej! Gud vad bra! :) Tack!
Dum fråga kanske, men under tiden man får sitt badrum renoverat och ej kan använda det. Dras det av en del på hyran då? :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ah okej! Gud vad bra! :) Tack!
Dum fråga kanske, men under tiden man får sitt badrum renoverat och ej kan använda det. Dras det av en del på hyran då? :)
Nej, egentligen inte när man själv påkallar ett bostadstandard höjande, men så klart kan man komma överens om något mindre avdrag om du inte alls kan nyttja badrummet.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ah okej! Gud vad bra! :) Tack!
Dum fråga kanske, men under tiden man får sitt badrum renoverat och ej kan använda det. Dras det av en del på hyran då? :)
Dessa riktlinjer följer vi när det gäller avdrag på hyran…

 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Dessa riktlinjer följer vi när det gäller avdrag på hyran…


Tack för den! :folded:
Bra att ha även i framtiden om det skulle börja strula med något. Mitt kylskåp gick och dog och det tog väl en månad innan dom kunde leverera ett nytt. Men då tänkte jag inte alls på att man kunde försöka begära hyressänkning.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Tack för den! :folded:
Bra att ha även i framtiden om det skulle börja strula med något. Mitt kylskåp gick och dog och det tog väl en månad innan dom kunde leverera ett nytt. Men då tänkte jag inte alls på att man kunde försöka begära hyressänkning.
Det skulle du absolut ha gjort…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack för den! :folded:
Bra att ha även i framtiden om det skulle börja strula med något. Mitt kylskåp gick och dog och det tog väl en månad innan dom kunde leverera ett nytt. Men då tänkte jag inte alls på att man kunde försöka begära hyressänkning.

Lät som en ganska värdelös hyresvärd som inte kan fixa fram ett kylskåp på en månad...
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Lät som en ganska värdelös hyresvärd som inte kan fixa fram ett kylskåp på en månad...

Japp. Snabba var dom inte. Var under sommaren. En månad var kanske att ta i, men var upp emot 3 veckor.
Var tvungen att vänta på att Elon skulle komma och installera ett nytt och forsla bort det gamla. Tror det var där det tog tid..
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Har fått en vattenskada i badrummet.. Var ett rör som läcker. När man kikar in i inspektionsluckan jag har i väggen så ser man att det droppar.
Brukar bli en liten pöl på golvet varje dag.

Såg detta i Lördags och ringde såklart jouren som kom. Dom skickade vidare ärendet till en vvs-firma.
Dom kom idag och kikade och sa att dom blir tvungna att göra ett större hål i väggen för att komma åt.

Då badrummet bara är halvkaklat och resten är våtrumstapet och är lite halvslitet överlag.

Kan man kolla med hyresfastighetsbolaget om dom kan renovera badrummet när dom ändå måste in och röja?
OM dom går med på det så kommer dom självklart höja hyran. Någon som vet vad höjningen kan ligga på?

Funkar detta att skicka in till kfm och begära en omprövning på - om det skulle gå så långt att man får renoverat? Eller anser dom att man själv valt detta och det bara är lyx, så man får stå sitt kasst?
Jag hade omprövat för över -500:- skillnad och uppgett höjningen pga stambyte, och visst att det är ett eget val men att få vattenskada var ju inte det och hur ska KFM kunna bedöma skillnaden tänker jag?

Nu har du fått fint svar redan men när det rustades/stambyttes hos mig fick man välja på tre alternativ, budget (våtrum) /standard (helkaklat, handdukstork etc) /lyx (sjösten, dimbar belysning, golvvärme etc) resp. 250:-/500:-/800:- höjning och då fick vi massa annat ”på köpet”, nya kranar överallt och uppgraderad köksfläkt. Borde ju inte innebära några svindlande ökade kostnader om arbetet ändå måste göras, även om det är i mindre omfattning.
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Lät som en ganska värdelös hyresvärd som inte kan fixa fram ett kylskåp på en månad.
Jag hade omprövat för över -500:- skillnad och uppgett höjningen pga stambyte, och visst att det är ett eget val men att få vattenskada var ju inte det och hur ska KFM kunna bedöma skillnaden tänker jag?

Nu har du fått fint svar redan men när det rustades/stambyttes hos mig fick man välja på tre alternativ, budget (våtrum) /standard (helkaklat, handdukstork etc) /lyx (sjösten, dimbar belysning, golvvärme etc) resp. 250:-/500:-/800:- höjning och då fick vi massa annat ”på köpet”, nya kranar överallt och uppgraderad köksfläkt. Borde ju inte innebära några svindlande ökade kostnader om arbetet ändå måste göras, även om det är i mindre omfattning.
Men att åberopa stambyte är att ta i ”bara” pga en läcka. Stambyte brukar involvera hela fastigheten och inte enskilda lägenheter.
Alla fastighetsägare hanterar förvisso bostadstandardhöjande olika, men om någon kontaktar mig för just en uppgradering av sitt badrum, så finns det bara en sak man kan välja bort eller lägga till och det är tvättmöjligheterna.

När jag presenterar kostnaderna för hyresgästen, så går jag strikt på de mallar som är framtagna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna och då kommer man inte under 600kr för en uppgradering. Ingen lyx. Bara totalrenovering.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp