• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 179
Poäng
3 937
Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.
Oj… bor Du ute i Limhamns Sjöstad eller ?!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Så om jag ringer på dagen när det gått 3v till KF:s kundtjänst borde de kunna se om det kommit in en överklagan eller inte? Man har ju inte längre någon handläggare nu
Nej, det kan ha kommit in till kfm i tid men inte nått rätt avdelning. Jag får ibland post som är 10 dagar gammal som enligt stämplar sett halva landet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Okej för det står ju 3 v från dagens datum i beslutet och även vad hen sa till mig idag att i mitten av december har det löpt ut. Men ja man kanske inte ska hoppas.
Hen sa idag att eftersom jag är beviljad from idag är hen inte längre min handläggare
Var intressant vinkel, men det stämmer, dom har inte ett dugg att göra med ärendet efter beslut. Låter som någon var nöjd att avsluta ärendet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om tre månader får mannen en "vanlig A-kassa" (nu har han en inkomstförsäkring) då hamnar han på kanske runt 28.000:- ut. Så då går vi back varje månad.
Ah, ja då blir det lång resa om ni inte får sanering. Var det ni som hade blivit blåst på någon bitcoingrej?
 

Pannkakan

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Det trodde jag också, så vart bra besviken när 3 veckor hade gått och man fick vänta ytterligare.
Men kanske beror på om alla har inkommit med sina svar eller inte.
För dom väntar ju in så alla får säga sitt även fast tiden gått ut har jag förstått.
Men du kan säkert andas ut, har det gått så långt som det gjort nu så ska det mycket till att du inte ska få sanering. :)

Aha, min sa att jag kan höra av mig till henne om det är något.
Så tog för givet att hon fortfarande är den jag ska vända mig till när det kommer till frågor osv.
Men då hade jag kanske fel där.
Det har de redan gjort och det var gällande godkännande eller om de motsatte sig förslag på betalplanen, där har de chans att säga sitt men de har redan inkommit med svaren och är delgivna dock kan det ta hur lång tid som helst. Så nu är det beslutat att jag ska få skuldsanering och därifrån har de 3v att överklaga om de ex har missat något förstod jag det som nu. Men det är ju en djungel det där
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Om tre månader får mannen en "vanlig A-kassa" (nu har han en inkomstförsäkring) då hamnar han på kanske runt 28.000:- ut. Så då går vi back varje månad.
28tkr efter inkomstförsäkring lät högt…? Har inte regeringen återinfört taket nu, dvs max 1200:-/dag eller jag kanske har fel. Har varit i din mans sits exakt och ligger idag på 14 efter skatt, tjoooohoooo…
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Ok, jag har så svårt att fatta
Men tex: jag får ut 11500:-/månad, mannen får ut 41.000:-/månad. Skulden är på 2.8 miljoner, det är lika med 25.000:-/månad.
Säg att jag får skuldsanering, och måste betala 6000:-/månad. Betyder det då att mannen får själv betala resten, dvs 19.000:-/månad?

mannen kommer få betala 25000 även om du betalar 6000 per månad, det du betalar till kronofogden via skuldsanering betalas ut en gång om året och dem ni har skulder hos tar inte hänsyn till det. Så har ni t.ex lån hos Nordea och betalningen är 5000:- per månad så kommer dem kräva honom på 5000:- varje månad. Pengarna de får av dig en gång om året kommer dem räkna som en extraamortering.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?
Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.
Skälig hyra för Malmö var 8600:- förra året så er hyra är orimligt hög. Ni kan inte byta ner er inom nuvarande hyresvärds bestånd?

om ni hamnar under utmätning så kommer ni för eller senare att tvingas flytta genom att kronofogden t.ex bara låter er behålla 9000 för hyra och ni kommer inte kunna betala mellanskillnaden med förbehållsbeloppet.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
mannen kommer få betala 25000 även om du betalar 6000 per månad, det du betalar till kronofogden via skuldsanering betalas ut en gång om året och dem ni har skulder hos tar inte hänsyn till det. Så har ni t.ex lån hos Nordea och betalningen är 5000:- per månad så kommer dem kräva honom på 5000:- varje månad. Pengarna de får av dig en gång om året kommer dem räkna som en extraamortering.
Är du säker på detta?
I mitt fall så hade jag lån tillsammans med min ex-fru.
När jag ansökte så räknades dessa lån bort helt från mig och bankerna skickade sedan endast räkningar till henne.
Dvs hon fick överta hela skulderna.
Vad som kommer hända med dessa skulder när min sanering är klar vet jag dock inte, men dessa banker kommer inte få något från mig via KF i alla fall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp