• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om alla har godkänt betalplanen och inte motsatt sig, är det klart så att man får beslutad skuldsanering? Hur stor är sannolikheten att de sedan överklagar och varför gör de det om de har godkänt betalplan?
Inte helt klart men bra nära.

Några procent
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.

1 ja du kan bli nekad, googla högsta godtagbara bostadskostnad. Du får upp något från fkassan som man lutar sig mot.
Under utmätning kan man ta hänsyn till den för höga under en tid, kanske 6 månader, under den tiden förutsätts man ordna billigare boende och efter tidsperioden räknar man på högsta godtagbara.

2. Han får betala allt som du inte betalar genom din skuldsanering. Inte hälften. Allt. Ni har ju skrivit på att ni gärna betalar solidariskt och då är det solidariskt som gäller.
Samma sak skulle ju gälla om du eller sambon avlider, då får kvarvarande betala rubbet.
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
1 ja du kan bli nekad, googla högsta godtagbara bostadskostnad. Du får upp något från fkassan som man lutar sig mot.
Under utmätning kan man ta hänsyn till den för höga under en tid, kanske 6 månader, under den tiden förutsätts man ordna billigare boende och efter tidsperioden räknar man på högsta godtagbara.

2. Han får betala allt som du inte betalar genom din skuldsanering. Inte hälften. Allt. Ni har ju skrivit på att ni gärna betalar solidariskt och då är det solidariskt som gäller.
Samma sak skulle ju gälla om du eller sambon avlider, då får kvarvarande betala rubbet.
Ok, jag har så svårt att fatta
Men tex: jag får ut 11500:-/månad, mannen får ut 41.000:-/månad. Skulden är på 2.8 miljoner, det är lika med 25.000:-/månad.
Säg att jag får skuldsanering, och måste betala 6000:-/månad. Betyder det då att mannen får själv betala resten, dvs 19.000:-/månad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok, jag har så svårt att fatta
Men tex: jag får ut 11500:-/månad, mannen får ut 41.000:-/månad. Skulden är på 2.8 miljoner, det är lika med 25.000:-/månad.
Säg att jag får skuldsanering, och måste betala 6000:-/månad. Betyder det då att mannen får själv betala resten, dvs 19.000:-/månad?

Med den inkomsten borde det gå att hantera den kostnaden nästan väl?

Vad han får betala i månaden vet jag inte. Han kommer få betala till skulderna är 0
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Om tre månader får mannen en "vanlig A-kassa" (nu har han en inkomstförsäkring) då hamnar han på kanske runt 28.000:- ut. Så då går vi back varje månad.
 

Pannkakan

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Så om jag ringer på dagen när det gått 3v till KF:s kundtjänst borde de kunna se om det kommit in en överklagan eller inte? Man har ju inte längre någon handläggare nu
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Så om jag ringer på dagen när det gått 3v till KF:s kundtjänst borde de kunna se om det kommit in en överklagan eller inte? Man har ju inte längre någon handläggare nu

3 veckor är ingenting man kan lita på.
Jag hörde av mig efter runt 3 veckor men då fick jag höra att dom hade ett par veckor till att inkomma med något emot att jag skulle få skuldsanering.
Så Jag väntade nog säkert runt 6 veckor innan det var klart, även fast ingen överklagade.
Du har samma som du fick från första början.
 

Pannkakan

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
3 veckor är ingenting man kan lita på.
Jag hörde av mig efter runt 3 veckor men då fick jag höra att dom hade ett par veckor till att inkomma med något emot att jag skulle få skuldsanering.
Så Jag väntade nog säkert runt 6 veckor innan det var klart, även fast ingen överklagade.
Du har samma som du fick från första början.
Okej för det står ju 3 v från dagens datum i beslutet och även vad hen sa till mig idag att i mitten av december har det löpt ut. Men ja man kanske inte ska hoppas.
Hen sa idag att eftersom jag är beviljad from idag är hen inte längre min handläggare
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Okej för det står ju 3 v från dagens datum i beslutet och även vad hen sa till mig idag att i mitten av december har det löpt ut. Men ja man kanske inte ska hoppas.
Hen sa idag att eftersom jag är beviljad from idag är hen inte längre min handläggare
Det trodde jag också, så vart bra besviken när 3 veckor hade gått och man fick vänta ytterligare.
Men kanske beror på om alla har inkommit med sina svar eller inte.
För dom väntar ju in så alla får säga sitt även fast tiden gått ut har jag förstått.
Men du kan säkert andas ut, har det gått så långt som det gjort nu så ska det mycket till att du inte ska få sanering. :)

Aha, min sa att jag kan höra av mig till henne om det är något.
Så tog för givet att hon fortfarande är den jag ska vända mig till när det kommer till frågor osv.
Men då hade jag kanske fel där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp