• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Indras3

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej
Jag har snart haft skuldsanering i 2 år..Fick 4 år.
Jag hade jobb fram till januari 2020 ringde in och det gjordes omprövning och jag har inte betalat in någotsen dess,i gen har hört av sig heller till mig.
Kan dom ta bort hela skuldsanering om man är arbetslös lång tid och inte kan betala?
 

radar

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
6
Hej!
Min mor har i flera år försökt få skuldsanering. Det har blivit avslag hela tiden, hon har av kommunen blivit tillsagd att inte betala kommande fakturor, utan att vänta på skuldsanering. Nu visar det sig att taxeringsvärdet har ökat, så KF vill nu göra en tvångsförsäljning av fastigheten. Mina föräldrar (80+) står på varsin del för huset och har båda pension. Kan KF ta min fars del också även om han inte har skulder? Att sälja fastigheten skulle innebära en stor tragedi, det finns både psykiska och fysiska hinder som gör att det skulle bli en allt för stor påfrestning. Tar dem hänsyn till detta? Vad kan man göra? Låna pengar för att lösa ut Mors del?
Vi har överklagat, men nyligen gjordes en utmätning.
Tacksam för svar.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej!
Min mor har i flera år försökt få skuldsanering. Det har blivit avslag hela tiden, hon har av kommunen blivit tillsagd att inte betala kommande fakturor, utan att vänta på skuldsanering. Nu visar det sig att taxeringsvärdet har ökat, så KF vill nu göra en tvångsförsäljning av fastigheten. Mina föräldrar (80+) står på varsin del för huset och har båda pension. Kan KF ta min fars del också även om han inte har skulder? Att sälja fastigheten skulle innebära en stor tragedi, det finns både psykiska och fysiska hinder som gör att det skulle bli en allt för stor påfrestning. Tar dem hänsyn till detta? Vad kan man göra? Låna pengar för att lösa ut Mors del?
Vi har överklagat, men nyligen gjordes en utmätning.
Tacksam för svar.
Man kan sälja hela fastigheten för ena hälftenägarens skulder. 8:8 utsökningsbalken.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej!
Min mor har i flera år försökt få skuldsanering. Det har blivit avslag hela tiden, hon har av kommunen blivit tillsagd att inte betala kommande fakturor, utan att vänta på skuldsanering. Nu visar det sig att taxeringsvärdet har ökat, så KF vill nu göra en tvångsförsäljning av fastigheten. Mina föräldrar (80+) står på varsin del för huset och har båda pension. Kan KF ta min fars del också även om han inte har skulder? Att sälja fastigheten skulle innebära en stor tragedi, det finns både psykiska och fysiska hinder som gör att det skulle bli en allt för stor påfrestning. Tar dem hänsyn till detta? Vad kan man göra? Låna pengar för att lösa ut Mors del?
Vi har överklagat, men nyligen gjordes en utmätning.
Tacksam för svar.

Det gått bra som @Insatt skriver, det tar lite längre tid pga indragning, ett par månader extra.
Funktionsnedsättningar kan det tas hänsyn till om bostaden är anpassad för detta, möjligen är det krav på att det ska vara med bostadsanpassningsbidrag.
Att personer tycker det är jobbigt och mår dåligt över att deras bostad ska säljas brukar inte ha någon större betydelse, det tycker de flesta i den situationen.
Vad har Överklagats? Inte utmätningen antar jag om den skedde efter?

Betalas skulderna är problemet löst.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej
Jag har snart haft skuldsanering i 2 år..Fick 4 år.
Jag hade jobb fram till januari 2020 ringde in och det gjordes omprövning och jag har inte betalat in någotsen dess,i gen har hört av sig heller till mig.
Kan dom ta bort hela skuldsanering om man är arbetslös lång tid och inte kan betala?

Nej.
Men om du får inkomst och glömmer att ompröva pga det kan det ske.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Hej!

Ni som har en pågående skuldsanering.
Kan man äga en bil för cirka 150 tkr på sitt namn då ?

Exempelvis har en 19 årig son som vill köpa en bil men eftersom försäkringen skulle bli svindyrt på han som ägare.
Min son (bor i min lägenhet) tar ett privatlån och köper en bil för cirka 150 tkr som han sedan registrerar bilen på mig för att få mycket billigare försäkring,

Finns det möjlighet att SKUSAN beslagtar bilen då ?

Är det någon som kan besvara frågan vore jag mycket tacksam
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej!

Ni som har en pågående skuldsanering.
Kan man äga en bil för cirka 150 tkr på sitt namn då ?

Exempelvis har en 19 årig son som vill köpa en bil men eftersom försäkringen skulle bli svindyrt på han som ägare.
Min son (bor i min lägenhet) tar ett privatlån och köper en bil för cirka 150 tkr som han sedan registrerar bilen på mig för att få mycket billigare försäkring,

Finns det möjlighet att SKUSAN beslagtar bilen då ?

Är det någon som kan besvara frågan vore jag mycket tacksam
Skusan gör inga tillgångsundersökningar.
Däremot kan dina borgenärer begära omprövning om de ser att du har tillgångar osv.
 

Indras3

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej.
Men om du får inkomst och glömmer att ompröva pga det kan det ske.
Jag tänkte att ifall dom ser efter lång tid att man inte kan betala alls ,inte säkert att man kanske kan få jobb eller så inom snar framtid att dom typ tar bort skuldsanering helt
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej!

Ni som har en pågående skuldsanering.
Kan man äga en bil för cirka 150 tkr på sitt namn då ?

Exempelvis har en 19 årig son som vill köpa en bil men eftersom försäkringen skulle bli svindyrt på han som ägare.
Min son (bor i min lägenhet) tar ett privatlån och köper en bil för cirka 150 tkr som han sedan registrerar bilen på mig för att få mycket billigare försäkring,

Finns det möjlighet att SKUSAN beslagtar bilen då ?

Är det någon som kan besvara frågan vore jag mycket tacksam
Det du skriver är olagligt tänkte så du bara vet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp