• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Grunden för avhysning är väl bland annat hyresskuld, hur mycket man pratat med hyresvärd och om man haft en betalningsplan har noll betydelse om en avhysning ska verkställas..
Absolut. Men för att avhysas pga hyresskuld, så tror jag att det är flera månadshyror som ska ha uteblivit, samt att man ska få skriftlig varning också, så att man har chans att betala.

Oavsett så sa jag till min handläggare på KFM att jag skulle ha en högre månadshyra kommande två månader pga att jag skulle betala tillbaka min hyresskuld. Det sa hon att de inte tog hänsyn till i beräkningen och att den skulden, liksom alla andra, skulle ingå i min skuldsanering. Vilket den också gör och hyresvärden motsatte sig inte detta.

Måste ju finnas de som har haft betydligt högre hyresskuld än vad jag hade. Intressant i varje fall.. ^^
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Absolut. Men för att avhysas pga hyresskuld, så tror jag att det är flera månadshyror som ska ha uteblivit, samt att man ska få skriftlig varning också, så att man har chans att betala.

Oavsett så sa jag till min handläggare på KFM att jag skulle ha en högre månadshyra kommande två månader pga att jag skulle betala tillbaka min hyresskuld. Det sa hon att de inte tog hänsyn till i beräkningen och att den skulden, liksom alla andra, skulle ingå i min skuldsanering. Vilket den också gör och hyresvärden motsatte sig inte detta.

Måste ju finnas de som har haft betydligt högre hyresskuld än vad jag hade. Intressant i varje fall.. ^^
Det räcker finfint med en, sen är det en viss procedur, socialtjänsten ska meddelas osv. Det hörde dock inte hit, jag funderade över om en hyresskuld som ingår i inledande ändå kan ligga till grund för avhysning.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Någon som vet när man sökt om skuldsanering, och dom skickar ut beslut om avslag eller om man får inledande. Får man beslutet skickat till Kivra om man har det? Eller blir det per post.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Någon som vet när man sökt om skuldsanering, och dom skickar ut beslut om avslag eller om man får inledande. Får man beslutet skickat till Kivra om man har det? Eller blir det per post.

Post än så länge.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det där med kivra är inte bara positivt för övrigt...
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Räknas som "vanlig" borgenär. Den du är skyldig får ett förslag där det framgår hur många procent av skulden hen kommer få, sedan är det upp till den personen att antingen godkänna eller inte godkänna förslaget. Om personen inte godkänner går ärendet till en jurist hos kfm. Att man inte nöjer sig med hur många procent man får tillbaka är oftast inte ett giltigt skäl för avslag.
Ok!
Hur funkar det då när det är min mamma som står på ett lån då? Det är ju hennes lån men jag betalar. Men antar att jag inte kan fortsätta swisha henne varje månad då? Vill helst egentligen att hon ska få hela lånet betalt inte bara en procent. För kf har koll på swish och konto osv sen?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ok!
Hur funkar det då när det är min mamma som står på ett lån då? Det är ju hennes lån men jag betalar. Men antar att jag inte kan fortsätta swisha henne varje månad då? Vill helst egentligen att hon ska få hela lånet betalt inte bara en procent. För kf har koll på swish och konto osv sen?
Hon kommer få betala det själv i fortsättningen tyvärr ! Står du inte som medlånetagare så kan du inte ta med det ju
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ok!
Hur funkar det då när det är min mamma som står på ett lån då? Det är ju hennes lån men jag betalar. Men antar att jag inte kan fortsätta swisha henne varje månad då? Vill helst egentligen att hon ska få hela lånet betalt inte bara en procent. För kf har koll på swish och konto osv sen?
KF håller inte koll på ditt konto efter att du blivit beviljad skuldsanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok!
Hur funkar det då när det är min mamma som står på ett lån då? Det är ju hennes lån men jag betalar. Men antar att jag inte kan fortsätta swisha henne varje månad då? Vill helst egentligen att hon ska få hela lånet betalt inte bara en procent. För kf har koll på swish och konto osv sen?

Att din mamma tagit ett lån är väl inte något som bör påverka din skuldsanering?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp