• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Tack så jättemycket. ^^ Jag skickade in mitt i oktober och allt blev klart för en vecka sen. Känns superbra.
Ja, skicka in på måndag och släpp allt. Sen är det bara att vänta. En jobbig väntan, men det är verkligen värt det.
Ja, jag förstår det! Jag har redan börjat fantisera om hur allt blir om fem år om jag skulle få det!:facejoy: vågar nog inte släppa allt, men iallafall de som inte ger missbrukad kredit, är rädd om jag får avslag så sitter jag i skiten på ett annat sätt.är även nojjig ifall man får avslag när inledande är igång men enligt kf chatten så sa hon att oftast ger det avslag om man inte skött sina inbetalningar som man börjar med då!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ja, jag förstår det! Jag har redan börjat fantisera om hur allt blir om fem år om jag skulle få det!:facejoy: vågar nog inte släppa allt, men iallafall de som inte ger missbrukad kredit, är rädd om jag får avslag så sitter jag i skiten på ett annat sätt.är även nojjig ifall man får avslag när inledande är igång men enligt kf chatten så sa hon att oftast ger det avslag om man inte skött sina inbetalningar som man börjar med då!
Får du inledande får du inte betala nån av borgenärerna då du ska ha lämnat in alla såna uppgifter. Minns inte exakta ordet men man får inte 'favorisera' en borgenär, inte ens om det är en privat skuld..
Om du får inledande ska du bara betala den summa du får av kfm till kfm.

Edit:
Löpande kostnader såsom hyra, el, telefon osv ska du självklart fortsätta betala.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
En sak som slog mig nu idag efter mitt samtal med handläggaren var att hon undrade om mina 3 senaste lönespec, varför dessa var lite högre än vad jag angett i ansökan och hen undrade då om jag var timanställd eller tillsvidare om jag jobbat
fler timmar än vanligt?

Tänkte inte så mycket utan sa att inför vissa storhelger eller inför lov tex där man är ledig Torsdag-Fredag innan helgen så måste någon hoppa in och jobba någon av dessa dagar och då får man extra batalt. Speciellt om man redan är heltidare och blir
tillfrågad.
Dock så händer inte detta så ofta. Är midsommar, jul, påsk och sådana helger. Så max 3-4ggr/år.

Men nu tänkte jag på att hon sa "mina tre senaste lönespec".. om jag inte minns fel.
När jag går tillbaka och kikar på dessa så fick detta tillägg + retroaktiv lön i Februari. Så då var den högre än normalt.
Sedan så har jag gått till läkare/psykolog i snitt varannan vecka under ett par månader och har då tagit ut semesterdagar för detta och det får man väl lite mer (semestertillägg) på några kronor?

Är det något ni skulle ringt och sagt att det ligger till så här? Eller ska jag låta det vara bara.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Får du inledande får du inte betala nån av borgenärerna då du ska ha lämnat in alla såna uppgifter. Minns inte exakta ordet men man får inte 'favorisera' en borgenär, inte ens om det är en privat skuld..
Om du får inledande ska du bara betala den summa du får av kfm till kfm.

Edit:
Löpande kostnader såsom hyra, el, telefon osv ska du självklart fortsätta betala.
Ok!

Hur funkar det när man har privata skulder och skuldsanering? Skickar de ett förslag med summa eller hur blir de?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ok!

Hur funkar det när man har privata skulder och skuldsanering? Skickar de ett förslag med summa eller hur blir de?
Räknas som "vanlig" borgenär. Den du är skyldig får ett förslag där det framgår hur många procent av skulden hen kommer få, sedan är det upp till den personen att antingen godkänna eller inte godkänna förslaget. Om personen inte godkänner går ärendet till en jurist hos kfm. Att man inte nöjer sig med hur många procent man får tillbaka är oftast inte ett giltigt skäl för avslag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Får du inledande får du inte betala nån av borgenärerna då du ska ha lämnat in alla såna uppgifter. Minns inte exakta ordet men man får inte 'favorisera' en borgenär, inte ens om det är en privat skuld..
Om du får inledande ska du bara betala den summa du får av kfm till kfm.

Edit:
Löpande kostnader såsom hyra, el, telefon osv ska du självklart fortsätta betala.

Intressant om man ligger efter med hyran vid inledandet. Då är det ju en skuld som ingår i saneringen
Frågan är om det går att bli avhyst ändå..
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Intressant om man ligger efter med hyran vid inledandet. Då är det ju en skuld som ingår i saneringen
Frågan är om det går att bli avhyst ändå..
Det har jag inte tänkt på men rent spontant bör det ju inte vara några konstigheter att betala bort en hyresskuld om man annars riskerar att bli bostadslös
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Intressant om man ligger efter med hyran vid inledandet. Då är det ju en skuld som ingår i saneringen
Frågan är om det går att bli avhyst ändå..
Jag hade en hyresskuld på typ 3000 vid inledandet. Jag och min hyresvärd hade kommit överens om att jag skulle delbetala min oktoberhyra. Fick inledande i januari. Då sa min handläggare på KFM att den skulden ska ingå och hon kontaktade min hyresvärd och bad dem inkomma med skulden. Vilket de gjorde och de ingår nu i min skuldsanering.

Nu är det ju såklart en stor skillnad om man ligger efter med några hyror och inte haft en dialog med hyresvärden. Sen så har jag också bott i lägenheten i 8 år och aldrig varit sen med en hyra, förutom den i oktober, vilket kanske också spelar in.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det har jag inte tänkt på men rent spontant bör det ju inte vara några konstigheter att betala bort en hyresskuld om man annars riskerar att bli bostadslös

Fast betala bort en skuld som ingår I skuldsanering är ju något man inte ska.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag hade en hyresskuld på typ 3000 vid inledandet. Jag och min hyresvärd hade kommit överens om att jag skulle delbetala min oktoberhyra. Fick inledande i januari. Då sa min handläggare på KFM att den skulden ska ingå och hon kontaktade min hyresvärd och bad dem inkomma med skulden. Vilket de gjorde och de ingår nu i min skuldsanering.

Nu är det ju såklart en stor skillnad om man ligger efter med några hyror och inte haft en dialog med hyresvärden. Sen så har jag också bott i lägenheten i 8 år och aldrig varit sen med en hyra, förutom den i oktober, vilket kanske också spelar in.

Grunden för avhysning är väl bland annat hyresskuld, hur mycket man pratat med hyresvärd och om man haft en betalningsplan har noll betydelse om en avhysning ska verkställas..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp