• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ni som har fått förkortad betalplan, är det lätt att få det om man har mycket små barn med bilden?
Jag fick inte förkortad betalplan och jag har en knodd som fyller två i sommar.
Verkar godtyckligt det där, om vem som får förkortad betalplan och inte. Tror det hänger mycket på hur handläggaren resonerar.

Nu har jag dock passerat första milstolpen - 6 månader av saneringen avklarat! Bara 4,5 år kvar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag fick inte förkortad betalplan och jag har en knodd som fyller två i sommar.
Verkar godtyckligt det där, om vem som får förkortad betalplan och inte. Tror det hänger mycket på hur handläggaren resonerar.

Nu har jag dock passerat första milstolpen - 6 månader av saneringen avklarat! Bara 4,5 år kvar!

Jag tror inte att de e godtyckligt gällande detta alls. Det är flera aspekter som spelar roll. Dels hur länge föräldrarna har varit överskuldsatta samt åldern på barnen. Ju yngre barnen är, desto mindre blir dom ekonomiskt påverkade av föräldrarnas situation. Ju äldre barnen är i kombination med lång fattigdom pga överskuldsättning som då påverkar barnen, desto större är nog möjligheten att få en kortare betalplan.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Jag tror inte att de e godtyckligt gällande detta alls. Det är flera aspekter som spelar roll. Dels hur länge föräldrarna har varit överskuldsatta samt åldern på barnen. Ju yngre barnen är, desto mindre blir dom ekonomiskt påverkade av föräldrarnas situation. Ju äldre barnen är i kombination med lång fattigdom pga överskuldsättning som då påverkar barnen, desto större är nog möjligheten att få en kortare betalplan.
Fast, isåfall borde jag ha fått kortare betalplan om man resonerar på det viset. Jag har varit överskuldsatt i 13 år, alltså sen jag blev myndig. Min son må vara två år men har, innan saneringen gick igenom, påverkats av min dåliga ekonomi.

Därför anser jag det vara godtyckligt. Hade det varit som du skriver hade fler fått kortare betalplan, däribland jag.
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea

Mea

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 Maj 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Fast, isåfall borde jag ha fått kortare betalplan om man resonerar på det viset. Jag har varit överskuldsatt i 13 år, alltså sen jag blev myndig. Min son må vara två år men har, innan saneringen gick igenom, påverkats av min dåliga ekonomi.

Därför anser jag det vara godtyckligt. Hade det varit som du skriver hade fler fått kortare betalplan, däribland jag.
Tack för att du svarade. Jag kan tycka att det är godtyckligt när en del får förkortad plan med nästan myndiga barn och andra med små barn inte får det. Har skuldens storlek något med det att göra?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fast, isåfall borde jag ha fått kortare betalplan om man resonerar på det viset. Jag har varit överskuldsatt i 13 år, alltså sen jag blev myndig. Min son må vara två år men har, innan saneringen gick igenom, påverkats av min dåliga ekonomi.

Därför anser jag det vara godtyckligt. Hade det varit som du skriver hade fler fått kortare betalplan, däribland jag.
Ditt barn är likväl bara 2 år och således inte speciellt påverkad av Din situation.

Det var långvarig överskuldsättning i kombo med barns ålder som jag åsyftade !
Inte enkom hur Din egna situation ser ut.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ditt barn är likväl bara 2 år och således inte speciellt påverkad av Din situation.

Det var långvarig överskuldsättning i kombo med barns ålder som jag åsyftade !
Inte enkom hur Din egna situation ser ut.
Jag förstod vad du menade men håller ändå inte med dig.

Har läst igenom hela tråden innan jag själv skickade ansökan och det är ett flertal genom tråden som inte har barn men som ändå fått kortare betalplan. Därför anser jag det vara godtyckligt.

Nog är det bra att vi lever i ett land där man får tycka olika, eller hur?
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Ni som har fått förkortad betalplan, är det lätt att få det om man har mycket små barn med bilden?

Jag fick förkortad betalplan och har två barn under 6 år. Om det är lättare eller ej att få förkortad betalplan på grund av att man har små barn vet jag inte, men tror att det som med allt annat vägs in i helheten. Jag har varit skuldsatt mer eller mindre i hela mitt vuxna liv och varit/är sjukskriven långa perioder på grund av psykisk ohälsa vilket även det vägdes in i mitt beslut. Nu i augusti har jag klarat av 3 år av min skuldsanering, och efter omprövning förra året så är min betalplan ändrad till att jag inte betalar något resterande tid på grund av ändrade familjeförhållanden och lägre inkomst,
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tack för att du svarade. Jag kan tycka att det är godtyckligt när en del får förkortad plan med nästan myndiga barn och andra med små barn inte får det. Har skuldens storlek något med det att göra?
Så kan det mycket väl vara, men jag tror det är i paritet med det Kimsan72 skriver. Hur länge du haft skulder, hur pass barnen blir påverkade etc.
Jag står dock fast vid att jag tror att personliga värderingar väger tungt hos handläggarna men jag har inget konkret som styrker det utan det är en personlig reflektion.
Minns att jag frågade min handläggare om det vid inledande men fick inget direkt rakt svar av henne..
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Igår ringde en handläggare upp mig angående min ansökan om skuldsanering.
Men fan vad trött och oengagerad hon lät, känns som hon inte alls lyssnade på mina svar, eller vad jag hade att säga. Hon var i sin alldeles egen värld, kändes inte alls bra. hon ingav inte direkt något seriöst intryck av att vara handläggare för en sån här ”stor” grej som är rätt livsavgörande om man säger så
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Uppdatering kring mitt inledande.

Alla mina skulder som är i Sverige har kommit in till Kronofogden. Fick mail igår utav min handläggare. Även mitt bolån i Norge som är hos inkasso där har inkommit till Kronofogden. Min handläggare skickade brev dit när mitt inledande blev godkänt.

Har två lån till som ligger i Norge. Ett hos Lindorff International som är på 362.000 kr och han jag mailade med det där bad Kronofogden ta kontakt med dom och det skulle min handläggare göra. Mitt andra lån i Norge som inte är i Sverige är ett kreditkort som jag glömde att uppge i min ansökan (50.000 kr). Den skulden uppkom 2015-2016 och jag gav adress till min handläggare och hon skulle skicka ett brev till SEB AB filial Oslo.

Mina skulder ser ut enligt nedan
Expressbank Norge 362,000
SAS MC Norge 50,000
Bolån Norge 240,000
Kredinor Sverige 253,000
Lowell Sverige 70,000
Gothia Inkasso 21,000
= 996,000
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp