• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nystartpåriktigt

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
9 Mars 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
22
Poäng
87
Ok var det bara gamla skulder?
Nej, den senaste var från 2018, rätt stor, 350000. Det stod även med i beslutet, att trots att det fanns rätt nytagna skulder... men jag har i stort sett varit skuldsatt hela mitt vuxna liv, så det kanske hänger ihop med det, lite drygt 20år.
Ingen av långivarna hade invändningar om min skuldsanering, även det kändes lite för bra för att vara sant.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Hur gammalt är barnet? Har det slutat gymnasiet? Betalplanen bör ju redan ha tagit hänsyn till att detta ska ske.
19 ja visst borde de räknat in det ? Jag menar de ju mindre inkomster även in i hushållet när csn och underhåll slutat betalas ut
 

Mea

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 Maj 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Om man får förkortad betalplan, är det ok att spara pengar till ex handpenning till nytt boende, under de resterande 2 åren?
 

NyaTag

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 September 2018
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hej alla kämpar!
Jag är inne på mitt tredje år av skuldsanering, och har nu bytt arbete efter att pandemin till slut tog även mitt jobb (likvärdig lön så inte någon förändring där).

Fundering, är det någon här inne som har erfarenhet kring hur det fungerar med slutlön från förra arbetsgivaren när det kommer till semesterdagar?

Jag har ganska många semesterdagar som kommer betalas ut i pengar (berättigade dagar och sparade), och de pengarna behöver man så klart för att kunna ha semester hos min nya arbetsgivaren i år eftersom jag inte hann jobba in några semesterdagar där.

Sitter och skriver på en omprövningsansökan och tänker att jag förhoppningsvis får behålla några kronor så att man kan få semester. Har någon av er varit i samma eller liknande sits?

Ska man även ange ny arbetsgivare till KF?

Tacksam för svar!
Det är väl ingen skillnad, du har väl redan ett fast belopp att betala in och borde ju inte påverka årsinkomsten?
Ja, jag har fast månadsbelopp. Jag får semesterdagarna utbetalda från förra jobbet i klump och beskattas enligt engångsbelopp, vilket i sig kan ställa till det i nästa deklaration med kvarskatt. Vet inte hur ett sådant belopp räknas, om det ingår i total årslön eller ej.

Det skulle jag nog inte skicka in en omprövning på.
Anledningen till att jag funderar på omprövning är att man skall meddela alla större belopp. Får bli ett samtal till rådgivaren på kommunen.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Ja, jag har fast månadsbelopp. Jag får semesterdagarna utbetalda från förra jobbet i klump och beskattas enligt engångsbelopp, vilket i sig kan ställa till det i nästa deklaration med kvarskatt. Vet inte hur ett sådant belopp räknas, om det ingår i total årslön eller ej.


Anledningen till att jag funderar på omprövning är att man skall meddela alla större belopp. Får bli ett samtal till rådgivaren på kommunen.
Om du är rädd för kvarskatt är det bara att be dom dra typ 50% på din slutlön.
Har du en hög årsinkomst annars?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Funderar lite...
Har skickat in omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnader...

Om Skusan anser att jag därmed ska betala MER till mina borgenärer, tror Ni då att ett nytt förslag ska skickas ut till mina borgenärer för deras godkännande?
Tänker att ingen borde ju opponera sig mot att få mer pengar, så det borde väl bara skickas ut en ny betalplan till dom?! Eller?!
Tänker oxå att det borde väl bara vara i fallet med en omprövning för lägre betalning som ett förslag måste godkännas av Borgenärerna ?!

Någon som vet?
Jag skickade in min omprövning den 26:e april, men har fortfarande inget hört...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Funderar lite...
Har skickat in omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnader...

Om Skusan anser att jag därmed ska betala MER till mina borgenärer, tror Ni då att ett nytt förslag ska skickas ut till mina borgenärer för deras godkännande?
Tänker att ingen borde ju opponera sig mot att få mer pengar, så det borde väl bara skickas ut en ny betalplan till dom?! Eller?!
Tänker oxå att det borde väl bara vara i fallet med en omprövning för lägre betalning som ett förslag måste godkännas av Borgenärerna ?!

Någon som vet?
Jag skickade in min omprövning den 26:e april, men har fortfarande inget hört...
Det blir ett nytt förslag som ska godkännas av borgenärena.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det blir ett nytt förslag som ska godkännas av borgenärena.
Trodde faktiskt inte att de skickades ut ett förslag då som sagt, de handlar om att man ska betala mer... Trodde bara att det gick ut brev om ny betalplan direkt!
Lite märkligt att dom ska behöva godkänna att dom ska få mer pengar... faktiskt ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp