• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jo det kan man fullfölja, kan i värsta fall be nån familjmedlem ta lån åt mig för att betala enligt planen tills man blir klar med saneringen. Sedan betyder det inte att allt borgenärer omprövar godkänds av KFM, de måste komma med något som väger tungt för att förstöra för någon.

Min fru studerade på högskolan. Tanken var att hon skulle ta examen i juni 2022. Vi hade betalplan mars 2021 till juni 2022 på 10.100 kr i månaden och från juni 2022 till mars 2026 var betalplanen på 13.800 kr i månaden.

Frugan hoppade av högskolan hösten 2021. Skickade in omprövning och den gick igenom. Nu har vi betalplan 10.100 kr till mar 2026. Hon är beräknad på 10 000 kr efter skatt men eftersom hon går som timvikarie inom äldreomsorgen och får två höga löner per år (sommarjobb), förra månaden 22 efter skatt och på tisdag får hon 24 efter skatt så behöver vi inte skicka in någon omprövning. Mellan september och juni så ligger hon återigen på 8 000 - 15 000 efter skatt.

Jag har samma lön, min lön förändras inte eftersom jag är fast anställd. Jag har 30-33 ut efter skatt i månaden. KF har räknat på 28 efter skatt på mig men jag kan styra min lön väldigt mycket. På fredag får jag ut 25 tusen efter skatt och i september 25 efter skatt. Oktober 31-32 tusen efter skatt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Ingen kan ju hjälpa att den blir arbetslös? Har man kanske jobbat första 2 åren av sin sanering och sen blir uppsagd eller nåt så får man skicka in en omprövning och så länge man betalar som man ska tills nytt beslut kommer så blir man mest troligt inte av med sin sanering!
Hjälpa ? Ne vi pratar OM man blir arbetslös. Borgenärer kan begära att omprövning av ekonomi och hävda att man ej kommer kunna fullfölja. Då har de att säga till om. De vill inte att man ska heller hamla i skuld. Då ser de hellre en utmätning. Sen är det bara KFM som bestämmer hur framtiden ska se ut med betydligt mindre inkomst. Livrädd själv för bli sjuk/skada mig/förlora jobb. Då är min sanering antagligen över.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
men visst om den dagen kommer så vet man. Man är väldigt nojig i 5år.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
men visst om den dagen kommer så vet man. Man är väldigt nojig i 5år.
Oj betalar du så mycket, hoppas du klarar dig hela vägen. Jag betalar 5k/månad 4.5 år kvar.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
men visst om den dagen kommer så vet man. Man är väldigt nojig i 5år.
Det juridiska har inte mycket med beloppet att göra.

Har du skuldsanering som vunnit laga kraft så har du bedömts skälig till skuldsanering
Delvis kvalificerad insolvet, gjort det du kan för att betala, har dina intressen i Sverige, har brytpunkter för nya lån krediter, brytpunkter för vad som ligger bakom skuldsättningen, fått hjälp för problem, samarbetsvilja etc etc.

Blir du varslad och får gå på akassa ett tag så gör man en omprövning. Problemet att det är 5 månaders väntetid på omprövning.
Under den tiden skall 4 eller 5 betalningar in på 20.000 innan man får ett nytt belopp att betala i betalplanen. Så vet man att man blir varslad så är det bara göra omprövning omedelbart och skriva in sig i akassa omedelbart utan fördröjning.
Får man någon uppsägningsmånad + en sista lön efteråt och akassan börjar ticka in så kanske det går att puzzla ihop med en betalfri månad (juni/december) under dessa 5 månader om man har tur.

Har du inte inkomstförsäkring+tilläggsförsäkring med den lönen på akassan så är det rekommenderat att skaffa på en gång idag under sanering. Det kan vara räddningen om det händer. Då får man typ 80% av din förra deklarerade årslön i 7 månader Så deklarerar du 700.000 (snittlön på 58.000) så får du 47000 i akassa i 7 månader. Inkomstförsäkringen+tilläggsförsäkring kostar inte många kronar att lägga till på akassan.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Det juridiska har inte mycket med beloppet att göra.

Har du skuldsanering som vunnit laga kraft så har du bedömts skälig till skuldsanering
Delvis kvalificerad insolvet, gjort det du kan för att betala, har dina intressen i Sverige, har brytpunkter för nya lån krediter, brytpunkter för vad som ligger bakom skuldsättningen, fått hjälp för problem, samarbetsvilja etc etc.

Blir du varslad och får gå på akassa ett tag så gör man en omprövning. Problemet att det är 5 månaders väntetid på omprövning.
Under den tiden skall 4 eller 5 betalningar in på 20.000 innan man får ett nytt belopp att betala i betalplanen. Så vet man att man blir varslad så är det bara göra omprövning omedelbart och skriva in sig i akassa omedelbart utan fördröjning.
Får man någon uppsägningsmånad + en sista lön efteråt och akassan börjar ticka in så kanske det går att puzzla ihop med en betalfri månad (juni/december) under dessa 5 månader om man har tur.

Har du inte inkomstförsäkring+tilläggsförsäkring med den lönen på akassan så är det rekommenderat att skaffa på en gång idag under sanering. Det kan vara räddningen om det händer. Då får man typ 80% av din förra deklarerade årslön i 7 månader Så deklarerar du 700.000 (snittlön på 58.000) så får du 47000 i akassa i 7 månader. Inkomstförsäkringen+tilläggsförsäkring kostar inte många kronar att lägga till på akassan.
Ja va fan har man inte tänkt på det för. Nu är ju mitt jobb rätt säkrat. Men livet vänder på en 5öring, Ska lägga till den försäkringen.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
men visst om den dagen kommer så vet man. Man är väldigt nojig i 5år.
Det är inget de får bestämma. Blir du arbetslös så omprövar du ju själv och får en ny betalplan baserad på din a-kassa istället. Men visst, handläggningen tar lång tid och det kan bli svårt att följa den gamla planen innan man får den nya.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tack för svar! Datumen är jag inte orolig för då allt mitt hamnade hos inkasso och kfm från 2013-2015. Har kollat och skrivit ut hos alla inkassobolag i fall dom skulle ändra något...
Det är bra.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Update från mig:

Fick förslag till skuldsanering i början på augusti, min handläggare ringde häromdagen och ville uppdatera mig på att ett inkassobolag, som hade två fodringar på ca 600k totalt, hade motsatt sig saneringen om de inte fick lägga till en fordran på 2000kr som missats.
Jag sa att jag godkände detta och hen lät lite osäker på om det innebar att hen kunde anse att det inte längre innebar att detta bolag motsatt sig eller ej. Personen överlade med sig själv högt och kom fram till att det nog inte behövdes skickas till jurist och sen var det klart.

Nämnde att allt övrigt såg bra ut men att dem inväntade några till och att beslut förväntades tas inom 2 veckor.

Jag är jättenöjd, verkligen supernöjd med min handläggare som hittils varit proffesionell, empatisk och trevlig. Men ibland känns det som det är svårt för handläggarna själva att veta vad som är rätt och fel.
Inte konstigt det gör det svårt för oss andra.
:thinking:
2000 kr ?
Om de inte fick med de 2000 skulle de motsätta sig, jösses säger jag bara.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Det är inget de får bestämma. Blir du arbetslös så omprövar du ju själv och får en ny betalplan baserad på din a-kassa istället. Men visst, handläggningen tar lång tid och det kan bli svårt att följa den gamla planen innan man får den nya.
Ne inte bestämma på det sättet. Men sätter sig på tvären garanterat. Och kan också få det att falla. Ompröva gör man ju direkt. Finns inte på kartan att jag skulle kunna slänga upp 20K/Månad. Så givetvis kommer det bli liv på borgenär om det försvinner. Och då är man inte lika ”säker”
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp