• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 085
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ne inte bestämma på det sättet. Men sätter sig på tvären garanterat. Och kan också få det att falla. Ompröva gör man ju direkt. Finns inte på kartan att jag skulle kunna slänga upp 20K/Månad. Så givetvis kommer det bli liv på borgenär om det försvinner. Och då är man inte lika ”säker”
En borgenär kan inte få din skuldsanering upphävd om enda motiveringen är att du har blivit arbetslös och inte kommer kunna betala lika mycket. De kan däremot få den förlängd eller upphävd om du inte har betalat enligt din betalplan. Om orsaken till att du inte har betalat är att du har blivit arbetslös, och har skickat in om omprövning direkt samt har betalat så mycket du kan, kan kf ta hänsyn till det och inte upphäva skuldsaneringen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
En borgenär kan inte få din skuldsanering upphävd om enda motiveringen är att du har blivit arbetslös och inte kommer kunna betala lika mycket. De kan däremot få den förlängd eller upphävd om du inte har betalat enligt din betalplan. Om orsaken till att du inte har betalat är att du har blivit arbetslös, och har skickat in om omprövning direkt samt har betalat så mycket du kan, kan kf ta hänsyn till det och inte upphäva skuldsaneringen.
Det är precis det jag menar!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
En borgenär kan inte få din skuldsanering upphävd om enda motiveringen är att du har blivit arbetslös och inte kommer kunna betala lika mycket. De kan däremot få den förlängd eller upphävd om du inte har betalat enligt din betalplan. Om orsaken till att du inte har betalat är att du har blivit arbetslös, och har skickat in om omprövning direkt samt har betalat så mycket du kan, kan kf ta hänsyn till det och inte upphäva skuldsaneringen.

Man bör ju vara försiktig att vara allt för säker att svara på sådant man inte styr över.
Framförallt när det inte nödvändigtvis stämmer. Det finns absolut omständigheter som kan medföra upphävd skuldsanering.
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 085
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Man bör ju vara försiktig att vara allt för säker att svara på sådant man inte styr över.
Framförallt när det inte nödvändigtvis stämmer. Det finns absolut omständigheter som kan medföra upphävd skuldsanering.
Absolut. Men om en borgenär skickar in om omprövning ”gäldenär x har blivit arbetslös och kommer inte att kunna fullfölja betalplanen så därför vill vi att skuldsaneringen upphävs” bör inte vara tillräckliga skäl för att upphäva den. Sedan kan det ju finnas ytterligare omständigheter som att gäldenär x frivilligt sade upp sig eller vägrar ta ett nytt jobb osv, men då är det ju en annan sak. Men visst, skulle inte ha formulerat mig så tvärsäkert, för det mesta är ju möjligt även om det är osannolikt.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Samtidigt hur skulle ens borgenärer få redan på att man blivit arbetslös innan man ens skickat in en omprövning själv?
Så länge man klarar av att betala så har ju inte borgenärerna nån anledning till att ompröva? Minskad inkomst syns ju inte förrän året efter...
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Samtidigt hur skulle ens borgenärer få redan på att man blivit arbetslös innan man ens skickat in en omprövning själv?
Så länge man klarar av att betala så har ju inte borgenärerna nån anledning till att ompröva? Minskad inkomst syns ju inte förrän året efter...
Beror ju på. Jag betalar 20K
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 085
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Beror ju på. Jag betalar 20K
Men du betalar ju nu när du har lön. En uppsägning kommer ju med lite varsel innan man står utan lön och då skickar man ju in om omprövning direkt. Man väntar väl inte tills man har missat två, tre inbetalningar och borgenärerna börjar vakna.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Men du betalar ju nu när du har lön. En uppsägning kommer ju med lite varsel innan man står utan lön och då skickar man ju in om omprövning direkt. Man väntar väl inte tills man har missat två, tre inbetalningar och borgenärerna börjar vakna.
Jag har inga problem med mina betalningar. Säkrad jobbrelation. Men pratar om de som tror de kan köra på utan att ompröva. Inget som skulle funka för mig. Utan det hade direkt blivit omprövning och där med sätter mig i en dålig sits för vidare sanering.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Fick inledande 17/4, betalplan (förslag till sanering) 24/6. Saneringens betalplan för mig sätter igång med slutgiltig belopp i september. En som låg inne på KF har inte anmält fordran under inledande.handläggaren sa ’då får de inga pengar’ ifall fordran kommer in senare säger hen till.
Alla borgenärer som omfattas av skuldsaneringen är delgivna förslaget om skuldsanering och ingen har motsatt sig förslaget.
konstig nog har en (SevenDay/Express bank sverige) dragit tillbaka kravet på 323tsn som nu liger igen hos Inkasso Sergel 2 veckor efter KFM's beslut
Skulden har varit med hela tiden, de varit informerade om inledande och fick en bra klunk pengar under löneutmätning fram till inledande.
21/8 hämtade de in kreditupplysning, 22/8 återkallades kravet hos KFM, men ligger per idag som öppen hos Sergel
Jag fick även en justering 14/8 från Skatteverket där SevenDay hade justerade räntebelopp jag hade betalad vilket betyder 4000kr att betala tillbaka nästa månad.
Försöker få tag i handläggaren då det är ett stort belopp som kan påverkar saneringen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 291
Poäng
4 147
Alla borgenärer som omfattas av skuldsaneringen är delgivna förslaget om skuldsanering och ingen har motsatt sig förslaget.
konstig nog har en (SevenDay/Express bank sverige) dragit tillbaka kravet på 323tsn som nu liger igen hos Inkasso Sergel 2 veckor efter KFM's beslut
Skulden har varit med hela tiden, de varit informerade om inledande och fick en bra klunk pengar under löneutmätning fram till inledande.
21/8 hämtade de in kreditupplysning, 22/8 återkallades kravet hos KFM, men ligger per idag som öppen hos Sergel
Jag fick även en justering 14/8 från Skatteverket där SevenDay hade justerade räntebelopp jag hade betalad vilket betyder 4000kr att betala tillbaka nästa månad.
Försöker få tag i handläggaren då det är ett stort belopp som kan påverkar saneringen.
Den ingår i din skuldsanering ändå även om den inte syns på ditt skuldsaldo hos kfm.
De gör så för om din sanering av någon anledning inte beviljas så kan de få mer pengar om de låter räntan ticka på.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp