• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 558
Poäng
5 137
Nu har facket försökt få min avdelning att betala ut dessa pengar snarast då dom ju missat i fredags. Men pga sjukskrivningar så säger dom nej och vi drabbas alltså. Fyfan! Jag var inne på min semester, och även om utbildningen var bra så såg jag också fram emot dessa extra pengar. Nu känns hela jävla julen förstörd, allt har krånglat denna månad. I min värld har man kunnat lita på kommunala arbetsgivare och fackförbund när det gäller sånt som utbetalningar men detta har raserat det förtroendet. Fattas bara att arbetsgivaren inte betalar ut lönen den 22 också o_O
Inte min erfarenhet att det funkar med kommunala arbetsgivare. Har hänt fel med utbetalningar vid minst tre tillfällen för min sambo, senast i år väntar vi fortfarande på hans semesterpengar som skulle betalas i augusti, sen skulle de betalas ut i september och sen i oktober och när han ringde så skulle de plötsligt betalas ut i februari nästa år... även med hans län när han bytte jobb blev det strul med utbetalning.
Som du säger, när man inte har marginaler så blir det oerhört sårbart.
Jag hoppas det löser sig för dig<3
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Tja gött folk!
Jag behöver tips och råd för att hitta studentbostad när man går under skuldsanering.
Jag har kommit in på Lund universitetet, något jag har kämpat för senaste året. Jag har tre år kvar på min skuldsanering och tanken är att under denna tid jag ska jobba och plugga samtidigt, detta är något som blir möjligt då min arbetsgivare har gett mig flexibla tider och jag tror på mig själv och min förmåga att klara av det. Nu råkar det vara så att jag bor i utkanten av Skåne och skulle behöva pendla över 3 timmar om dagen om jag inte flyttar till Lund. Jag har kollat hos några privata hyresvärdar som hyr ut student lägenhet och de tar kreditupplysning och accepterar inte pågående skuldsanering.
Nu undrar jag om någon här har några tips på hur jag ska kunna få en studentbostad? All tips är välkommet. Jag kan även tänka mig att betala deposition på tre månader, har borgenär och har bra boende referenser från min nuvarande bostad. Tacksam på förhand för alla svar!!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Det finns många grupper där privata personer hyr ut till studenter. Kan inte tänka mig alla dessa tar en upplysning. Har själv studerat i Lund och du har bostäder i såväl Lund som i omkringliggande kommuner.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Om 1 av mina 2 barn är sjuka och inte kan vara på förskolan får jag lämna det andra barnet där då?

Jag kommer inte VABBA eller ansöka om VAB tycker det är krångligt så jag jobbar hemifrån, det funkar med en hemma med båda blir det dock kaos :D
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Om 1 av mina 2 barn är sjuka och inte kan vara på förskolan får jag lämna det andra barnet där då?

Jag kommer inte VABBA eller ansöka om VAB tycker det är krångligt så jag jobbar hemifrån, det funkar med en hemma med båda blir det dock kaos :D
Vi har så iallafall, lite beroende på vilken sjukdom. Men är den ena sjuk och andra pigg o kry så får den andra åka till förskolan :) vi har privat förskola, om de gör nån skillnad vill säga! :)
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Det finns många grupper där privata personer hyr ut till studenter. Kan inte tänka mig alla dessa tar en upplysning. Har själv studerat i Lund och du har bostäder i såväl Lund som i omkringliggande kommuner.
Vet du hur det funkar med nationer? Tar de kreditupplysning om man skulle vilja få bostad genom de?
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
92
Poäng
247
Kollade, otroligt billigt, är det begagnat?
Det är mest begagnat, men har fyndat mycket nytt där också. Tycker det är smidigt att man kan söka på precis vilka märken man vill, färg och storlek. Handlat massa till barnen där… och sålt sånt jag inte har användning för. ^^
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Inte min erfarenhet att det funkar med kommunala arbetsgivare. Har hänt fel med utbetalningar vid minst tre tillfällen för min sambo, senast i år väntar vi fortfarande på hans semesterpengar som skulle betalas i augusti, sen skulle de betalas ut i september och sen i oktober och när han ringde så skulle de plötsligt betalas ut i februari nästa år... även med hans län när han bytte jobb blev det strul med utbetalning.
Som du säger, när man inte har marginaler så blir det oerhört sårbart.
Jag hoppas det löser sig för dig<3
Ja fyfasen! Av den anledningen, att man är så himla sårbar, så borde man få ha ett mindre sparande även med löneutmätning. Vi kan inte ta lån, vi får inte ha besparingar. Hur ska man då klara sig i såna här situationer? Hoppas på en förändring där i framtiden, på ett litet belopp som är tillåtet för trygghet iallafall. Tack! <3
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
11:e December och jag är redan leds på all julmusik och julfilmer. Jag skulle vilja gå i ide tills Januari.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp