• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Det låter helt galet. Är den avslutad så är den. Min sista utbetalning till borgenärerna är i januari men likväl så är den ju avslutad. Jag har betalat in punktligt i fem år plus en klumpsumma första året vid skatteåterbäringen.
Jag känner att jag gjort rätt för mig.
Jag kollade på några skulder som ligger kvar hos tex Intrum och min kapitalskuld är återbetald med råge men räntepåslaget är mer än dubbla kapitalskulden.
Helt enig med dej ang avslutad sanering men enl Lasseman är det ju inte så. Jag vet vad det är han har hänvisat till men det jag efterlyser är ett konkret exempel på person som faktiskt fått sin sanering omprövad flera år efter avslut. Det verkar inte finnas...
Bolagen får väl göra förlustavdrag gissar jag så de skriver väl upp räntorna allt det kan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
En skuldsanering är klar 5 år efter inledande beslut. Då försvinner skulderna och det finns således varken skulder eller borgenärer kvar, så vem ska överklaga vad? Ska borgenärerna som inte finns kräva in skulder som inte heller finns?
Lasseman brukar säga...Skulderna försvinner inte, de kan bara inte drivas in typ...Sen avskriver nog det flesta borgenärer skulderna som är kvar. Han brukar också hänvisa till detta gällande tidsaspekten på när en omprövning kan göras o det är endast på punkten gällande ökad inkomst som en omprövning måste ha inkommit innan avslutad sanering. I övrigt kan den tydligen omprövas flera år efter o det är just det som jag velat se ett konkret ärende ang detta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
En skuldsanering är klar 5 år efter inledande beslut. Då försvinner skulderna och det finns således varken skulder eller borgenärer kvar, så vem ska överklaga vad? Ska borgenärerna som inte finns kräva in skulder som inte heller finns?
Nja, skulderna försvinner inte pga en skuldsanering, läs lagen.
Det som händer är att rätten att krävs betalt tas bort. Som följd av det brukar man skriva av skulderna för att det inte är någon större idé att ha kvar dom.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Helt enig med dej ang avslutad sanering men enl Lasseman är det ju inte så. Jag vet vad det är han har hänvisat till men det jag efterlyser är ett konkret exempel på person som faktiskt fått sin sanering omprövad flera år efter avslut. Det verkar inte finnas...
Bolagen får väl göra förlustavdrag gissar jag så de skriver väl upp räntorna allt det kan.
Ja.
Jag hade sjukt dåligt samvete gentemot borgenärerna i början men det har mattats ut under tiden. Dels hur de försökte lura till sig pengar genom att lämna oriktiga uppgifter vid mitt inledande samt hur jag nu ser hur sjuka räntor lånen har. Detta visste jag såklart när jag lånade också men i desperation att lösa situationen såg man inte nyktert på det.
Så sjukt att det tillåts att folk överbelånar sig på det viset.
Jag välkomnar full UC på alla typ av snabblån samt räntetak då detta verkar kunna hittas genvägar för.
 

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
151
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Vad händer med privatlån där man har rörlig ränta ifall räntan sänks kommande år? Betyder det att man betalar mindre ränta per månad? Alltsp blir det mindre månadsbelopp?
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Nja, skulderna försvinner inte pga en skuldsanering, läs lagen.
Det som händer är att rätten att krävs betalt tas bort. Som följd av det brukar man skriva av skulderna för att det inte är någon större idé att ha kvar dom.
Ja, om vi ska vara petnoga så är det betalningsansvaret för skulderna som försvinner, vilket innebär att ingen kan kräva in pengar efteravslutad skuldsanering. Så vad ska omprövas egentligen?


En skuldsanering pågår i fem år från beslutet om att inleda skuldsanering, även om din betalningsplan kan vara kortare. När skuldsaneringen är slut har du inte längre kvar skulderna som ingick i din skuldsanering.
 
Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja, om vi ska vara petnoga så är det betalningsansvaret för skulderna som försvinner, vilket innebär att ingen kan kräva in pengar efteravslutad skuldsanering. Så vad ska omprövas egentligen?



Det är detta nedan Lasseman syftar på att det inte finns något tidsspann inom vilken en omprövning ska ha inkommit:
1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,
6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa,
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp