• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Ni som redan fått besked och är förvirrade/förvånade.
Har ni skuldsanering, KF eller mycket hos inkassobolag eller är det någon som "bara" har vanliga blanco/smslån som det också felar för?

Tänkte om lånförmedlarna sköter sig men det är inkassobolagen som slarvar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag fick mitt Skattebesked nu och förstår ingenting. Jämkade och skrev att jag skulle ha 60K i underskott baserat på en lön på 650K. Landade på 105.000K i underskott och får !!betala!!! 3K??
När man jämkar gäller det att man har ganska bra koll på ränteutgifter osv. Det är ju inget Skatteverket har koll på. Hade dom haft detta hade du inte behövt fylla i några uppgifter :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ni som redan fått besked och är förvirrade/förvånade.
Har ni skuldsanering, KF eller mycket hos inkassobolag eller är det någon som "bara" har vanliga blanco/smslån som det också felar för?

Tänkte om lånförmedlarna sköter sig men det är inkassobolagen som slarvar?
I min sambos fall har hon skuldsanering , men denna räntan betalades med utmätning. Det är inkasso bolagen som inte rapportera in ! Dom vanliga bolagen verkar sköta sig ! Men Svea och alektrum har inte rapporterat något ! Ska vara 18k hos Svea och 13k hos alektrum ! Kommer dock själv lägga till dom sen ! För det stor tydligt på tex Svea sida att betalningar gått mot ränta ! Står datum och allting !
 

Didimon

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Så typiskt Ferratum att rapportera in för sent.
Förra året fick jag omprövningsbeslut i oktober pga en annan ”seriös aktör” som rapporterat in sent -Viakredit.

Hur ser Skatteverket på att man två år i rad godkänner deklarationen utan att redovisa exakt alla ränteutgifter ?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 775
Mottagna reaktioner
2 691
Poäng
1 677
Om det är något kreditbolag som inte lämnat in ränteuppgifter och man ändrar det själv i deklarationen så får man ju sin återbäring senare. Men vad gäller vid kvarskatt? Den minskas bara och ska betalas samma datum ändå?
Har inte fått min deklaration än, men räknar med kvarskatt vilket blir första gången för mig, så lite ny på de där :facejoy:
 

Einar1976

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
14 Juli 2016
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
194
Poäng
367
Alltid lika förvånad hur mycket man får tillbaka på skatten fast man har skuldsanering.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Så typiskt Ferratum att rapportera in för sent.
Förra året fick jag omprövningsbeslut i oktober pga en annan ”seriös aktör” som rapporterat in sent -Viakredit.

Hur ser Skatteverket på att man två år i rad godkänner deklarationen utan att redovisa exakt alla ränteutgifter ?
Frågan är om dom rapporterat in ? För det var dom som inte rapporterat in till sambon heller !
 

Didimon

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Whops jag hade fel! Ferratum hade rapporterat in. De heter tydligen MULTITUDE BANK P.L.C
Man får nog inte vara för snabb med att döma.
 
Senast ändrad:

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
386
Mottagna reaktioner
227
Poäng
407
Jag behöver hjälp med en fråga här, nu har jag märkt att många inkasso bolag inte har skickat in dessa uppgifter på flera år. Är det möjligt för mig att rapportera dessa till skatteverket i efterhand eller hur går det till nu?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag behöver hjälp med en fråga här, nu har jag märkt att många inkasso bolag inte har skickat in dessa uppgifter på flera år. Är det möjligt för mig att rapportera dessa till skatteverket i efterhand eller hur går det till nu?
Det kan du ändra i efterhand om du saknar någon. Kom ihåg att ha underlag för dina ändringar då Skatteverket lär vilja ha det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp