• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Ett tips ...
... lägg upp flera betalningar på rad. Jag la upp för 12 månader i stöten så att det alltid ligger inne för dragning den dag jag får lönen. För mig kändes det rätt skönt att göra så. Liksom ... inte behöva tänka på den.
 

weshallbefree

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 Augusti 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ett tips ...
... lägg upp flera betalningar på rad. Jag la upp för 12 månader i stöten så att det alltid ligger inne för dragning den dag jag får lönen. För mig kändes det rätt skönt att göra så. Liksom ... inte behöva tänka på den.
Har du skuldsanering? Isåfall hur såg processen ut för dig?
 

weshallbefree

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 Augusti 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Jag har nyligen fått beviljat skuldsanering och igår 5/3-24 försvann saldot hos kronofogden! Äntligen kan man se en framtid igen efter mina 8 år med ett beroende och stora skulder

jag tänkte att jag startar denna tråd, för jag vet hur det var under tiden jag väntade på alla beslut. Har nog läst genom hela forumet angående väntetider osv :)

ställ gärna en fråga så ska jag försöka svara så gott det går!
Hur lång tid tog processen från ansökan till beviljad
 

MaestroMan87

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
4 Augusti 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
Hejsan , ursäktar om ja frågar , va gör att du ska betala endast 3800 i månaden på inledande , är du sjukskriven ?
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Har du skuldsanering? Isåfall hur såg processen ut för dig?
Ja jag har skusan.
Och för mig var processen relativt kort. Ansökan, väntan 3 månader, inledande, väntan 3 månader, godkänd, vann laga kraft.
Så totala tiden för mig från ansökan till godkänd sanering som vunnit laga kraft var ca 6/7 månader.

Jag hade skulder som var minst 1 1/2 år gamla vi ansökan. Jag skrev ett kortare mejl där jag förklarade min situation. Jag kunde visa att jag hade gjort flera försök med de jag lånat pengarna av (mejlväxling) med att sänka belopp, sänka ränta osv.
Vid inledande fick jag ett samtal från den som var min handläggare. Hon var kanske inte den mest empatiska personen jag pratat med, men rimlig. Jag själv var väldigt nervös och försökte tänka på att jag måste berätta allt. Jag var väldigt stissig överlag vid detta tillfälle för att jag verkligen såg detta som min enda chans att vända på allt.
 

weshallbefree

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 Augusti 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja jag har skusan.
Och för mig var processen relativt kort. Ansökan, väntan 3 månader, inledande, väntan 3 månader, godkänd, vann laga kraft.
Så totala tiden för mig från ansökan till godkänd sanering som vunnit laga kraft var ca 6/7 månader.

Jag hade skulder som var minst 1 1/2 år gamla vi ansökan. Jag skrev ett kortare mejl där jag förklarade min situation. Jag kunde visa att jag hade gjort flera försök med de jag lånat pengarna av (mejlväxling) med att sänka belopp, sänka ränta osv.
Vid inledande fick jag ett samtal från den som var min handläggare. Hon var kanske inte den mest empatiska personen jag pratat med, men rimlig. Jag själv var väldigt nervös och försökte tänka på att jag måste berätta allt. Jag var väldigt stissig överlag vid detta tillfälle för att jag verkligen såg detta som min enda chans att vända på allt.
Grattis att du har inlett en väg till frihet får man fråga hur mkt skuld du hade samt hyr mkt du fick behålla varje månad? Med eller utan barn?
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Grattis att du har inlett en väg till frihet får man fråga hur mkt skuld du hade samt hyr mkt du fick behålla varje månad? Med eller utan barn?
Mitt förbehållsbelopp är:

- boendekostnad (alltid individuellt men maxbelopp finns baserat på FK uträkningar för högsta tillåtna hyra)
- resekostnad t o r jobb (alltid individuellt)
- normalbelopp (samma för alla baserat på singel, samboende, förälder)
- summa för oförutsedda utgifter (lägsta belopp som man alltid får är 500 kr - sedan allt som är högre än det är individanpassat, jag tex fick 600 kr)
- summa för läkarbesök och medicin upp till högkostnadsskyddet för respektive (samma för alla).

Inga barn att ta hänsyn till.

Ingen partner att ta hänsyn till.

Och tack! :)
 

Bullebulle999

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej! Jag har nyligen fått beviljat skuldsanering och igår 5/3-24 försvann saldot hos kronofogden! Äntligen kan man se en framtid igen efter mina 8 år med ett beroende och stora skulder

jag tänkte att jag startar denna tråd, för jag vet hur det var under tiden jag väntade på alla beslut. Har nog läst genom hela forumet angående väntetider osv :)

ställ gärna en fråga så ska jag försöka svara så gott det går!
Hej kul med denna tråden. Är precis där idag. Fått beviljat inledande beslut 30/5 i år och nu är det lång väntan på vidare beslut. Går hör hemma på alla fyra. Spänd lättretlig.otroligt inne med tankarna. Du vet säkert. Loggar in på Kivra 20 gånger per dag
Kollar Mail mm mm mm.
Har ca 1.5 mille i skuld sambo och 3 barn.
Hur är din familje situation och hur många år fick du avbetalning på?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp