• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Att släpa 2 månader på skuldsanering. Någon som gjort det? Vad hände?

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Jag har två månader kvar av min skuldsanering. Jag har omprövat sex gånger under dessa åren pga högre lön och vid ett tillfälle pga att jag inte längre behövde reseavdrag.
Alla gångerna har jag fått avslag dvs ej fått betala mer trots ökat utrymme.
I juni gjorde jag en ny omprövning pga årets lönerevision och i veckan blev jag uppringd av en handläggare.
Hen gick tillbaka till januari och räknade ut ett snitt på lönen som tyvärr var högre än vad jag trodde. I december förra året kom mitt förra omprövningsbeslut.
Nu fick jag skicka in en redogörelse för varför min lön diffade samt vad jag kommer att tjäna framöver stod det, har ju bara två inbetalningar kvar efter september och det är omöjligt att veta vad oktober och november kommer att bli. September kommer dock vara 3000 kr mindre än vad lönen är på beslutet
Jag jobbar inom blåljus och det händer ofta att det blir övertid men det är inget jag kan förutse innan. Har också fått täcka upp vid sjukdom samt fått ändrade arbetspass som genererar i förskjuten arbetstid och det är ett antal tusen per tillfälle.
Min oro är nu förlängd skuldsanering eller så pratade hen om en klumpsumma retroaktivt från januari.
Är detta någon annan råkat ut för ?
Hittar inte någon information angående det utan bara att man kan få förlängt om borgenären omprövar.
Om du själv begärt omprövning kan den inte förlängas.

Du kan möjligen få betala mer eller mindre
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har två månader kvar av min skuldsanering. Jag har omprövat sex gånger under dessa åren pga högre lön och vid ett tillfälle pga att jag inte längre behövde reseavdrag.
Alla gångerna har jag fått avslag dvs ej fått betala mer trots ökat utrymme.
I juni gjorde jag en ny omprövning pga årets lönerevision och i veckan blev jag uppringd av en handläggare.
Hen gick tillbaka till januari och räknade ut ett snitt på lönen som tyvärr var högre än vad jag trodde. I december förra året kom mitt förra omprövningsbeslut.
Nu fick jag skicka in en redogörelse för varför min lön diffade samt vad jag kommer att tjäna framöver stod det, har ju bara två inbetalningar kvar efter september och det är omöjligt att veta vad oktober och november kommer att bli. September kommer dock vara 3000 kr mindre än vad lönen är på beslutet
Jag jobbar inom blåljus och det händer ofta att det blir övertid men det är inget jag kan förutse innan. Har också fått täcka upp vid sjukdom samt fått ändrade arbetspass som genererar i förskjuten arbetstid och det är ett antal tusen per tillfälle.
Min oro är nu förlängd skuldsanering eller så pratade hen om en klumpsumma retroaktivt från januari.
Är detta någon annan råkat ut för ?
Hittar inte någon information angående det utan bara att man kan få förlängt om borgenären omprövar.
Men oj din stackare! Alltså det har verkligen blivit tuffare...
Har svårt tro att du ska få förlängd sanering då det ju är du själv som begärt omprövning. Det ska ju bara ske om borgenärerna begär omprövning.
Verkar ju ändå mer troligt med en klumpsumma som du får betala in.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dej! <3
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Kanske ändrats, har ingen aning. Vill folk börja hoppa avbetalningar på skuldsaneringen så bör du inte ha den överhuvudtaget,
Vad prioriterar du?
Borgenärerna får utbetalning en gång per år. De blir däremot underrättade om någon missat några betalningar. Minns inte nu om det är efter 3 el fyra missade.

Ang hoppa över betalning..Tror det flesta här gör allt för att sköta den. Men ibland kommer livet emellan. En stor tandlräkning tex. För någon som inte betalar så mkt till KFM pga låg inkomst finns inte så mkt att spara av bufferten el att det blir så mkt över de betafria månaderna. El sjukdom, mkt vabb. Sånt man inte styr över.

Jag fick själv skjuta fram min räkning vid några tillfällen. Men de var oftast i närheten av de betfria månaderna så jag betalade alltid ikapp.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jag har två månader kvar av min skuldsanering. Jag har omprövat sex gånger under dessa åren pga högre lön och vid ett tillfälle pga att jag inte längre behövde reseavdrag.
Alla gångerna har jag fått avslag dvs ej fått betala mer trots ökat utrymme.
I juni gjorde jag en ny omprövning pga årets lönerevision och i veckan blev jag uppringd av en handläggare.
Hen gick tillbaka till januari och räknade ut ett snitt på lönen som tyvärr var högre än vad jag trodde. I december förra året kom mitt förra omprövningsbeslut.
Nu fick jag skicka in en redogörelse för varför min lön diffade samt vad jag kommer att tjäna framöver stod det, har ju bara två inbetalningar kvar efter september och det är omöjligt att veta vad oktober och november kommer att bli. September kommer dock vara 3000 kr mindre än vad lönen är på beslutet
Jag jobbar inom blåljus och det händer ofta att det blir övertid men det är inget jag kan förutse innan. Har också fått täcka upp vid sjukdom samt fått ändrade arbetspass som genererar i förskjuten arbetstid och det är ett antal tusen per tillfälle.
Min oro är nu förlängd skuldsanering eller så pratade hen om en klumpsumma retroaktivt från januari.
Är detta någon annan råkat ut för ?
Hittar inte någon information angående det utan bara att man kan få förlängt om borgenären omprövar.
Det är precis det här man är orolig för, jobbar inom en bransch med tillägg för vissa jobb och de är ju inte återkommande så hur ska man kunna veta att det kommer bli en lite bättre lön vissa månader.
Grundlönen är ju densamma men ska man behöva tacka nej till övertid för att man inte vill riskera sin sanering?
Hoppas det ordnar sig för dig och bra kämpat, snart är du i mål ( själv har jag avklarat 1 år) håll oss gärna uppdaterad hur det går.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Kanske ändrats, har ingen aning. Vill folk börja hoppa avbetalningar på skuldsaneringen så bör du inte ha den överhuvudtaget,
Vad prioriterar du?
Nu hänger jag inte med riktigt ! Jag har aldrig missat en betalning och kommer aldrig göra det ! Så du har nog blandat ihop detta tyvärr :) sen förstår jag om man kan få problem att betala nån dämpande för sanering är ändå under 5 år ! Kan hända väldigt mycket under 5 år !
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jag har två månader kvar av min skuldsanering. Jag har omprövat sex gånger under dessa åren pga högre lön och vid ett tillfälle pga att jag inte längre behövde reseavdrag.
Alla gångerna har jag fått avslag dvs ej fått betala mer trots ökat utrymme.
I juni gjorde jag en ny omprövning pga årets lönerevision och i veckan blev jag uppringd av en handläggare.
Hen gick tillbaka till januari och räknade ut ett snitt på lönen som tyvärr var högre än vad jag trodde. I december förra året kom mitt förra omprövningsbeslut.
Nu fick jag skicka in en redogörelse för varför min lön diffade samt vad jag kommer att tjäna framöver stod det, har ju bara två inbetalningar kvar efter september och det är omöjligt att veta vad oktober och november kommer att bli. September kommer dock vara 3000 kr mindre än vad lönen är på beslutet
Jag jobbar inom blåljus och det händer ofta att det blir övertid men det är inget jag kan förutse innan. Har också fått täcka upp vid sjukdom samt fått ändrade arbetspass som genererar i förskjuten arbetstid och det är ett antal tusen per tillfälle.
Min oro är nu förlängd skuldsanering eller så pratade hen om en klumpsumma retroaktivt från januari.
Är detta någon annan råkat ut för ?
Hittar inte någon information angående det utan bara att man kan få förlängt om borgenären omprövar.
Tycker verkligen du gjort allt rätt hela vägen ! Omprövat så mycket med ! Men är det en borgenär som omprövat ? Ja den kan väl bli förlagd då eller upphävd ! Men knappast upphävd med 2 mån kvar ! Får man fråga var det stor ökning sen januari ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tycker verkligen du gjort allt rätt hela vägen ! Omprövat så mycket med ! Men är det en borgenär som omprövat ? Ja den kan väl bli förlagd då eller upphävd ! Men knappast upphävd med 2 mån kvar ! Får man fråga var det stor ökning sen januari ?
Nej jag har omprövat, några tusen mer än förra omprövningsbeslutet.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men oj din stackare! Alltså det har verkligen blivit tuffare...
Har svårt tro att du ska få förlängd sanering då det ju är du själv som begärt omprövning. Det ska ju bara ske om borgenärerna begär omprövning.
Verkar ju ändå mer troligt med en klumpsumma som du får betala in.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dej! <3
Usch ja, mår inte så bra just nu. Ingen annan har justerat min skuldsanering under åren vilket kanske borde gjorts så nu blir det ett tråkigt avslut istället.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om du själv begärt omprövning kan den inte förlängas.

Du kan möjligen få betala mer eller mindre
Fast enligt hen så blir det ev en stor klumpsumma och andra åtgärder. Räknar från januari och det är obegripligt då jag inte kunde veta hur mycket det blir per månad då jag inte kan veta hur mkt övertid osv det blir.
Omprövade i början av juni och sen tog det tre månader innan någon tittade på det.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Nej jag har omprövat, några tusen mer än förra omprövningsbeslutet.
Tror inte du kan få förlängd om du själv omprövat ! Men visst dom du säger klumpsumman kanske ? Men blir ju rätt stor summa ? Hellre då tagit det extra man tjänat delat på 6 mån sen klar !
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp