• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, Överklaga/Ny sökning

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hur funkar det om man överklagar, får man stå för utgifterna i tingsrätten då ifall man förlorar?


Är rätt säker på att ni inte kommer få godkänt till en sanering.
Dels för att ni har en vuxen hemma som beräknas kunna hjälpa till med kostnaderna.
Dels för att ni tagit en dyr leasingbil istället för att köpa en billig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Hur funkar det om man överklagar, får man stå för utgifterna i tingsrätten då ifall man förlorar?


Är rätt säker på att ni inte kommer få godkänt till en sanering.
Dels för att ni har en vuxen hemma som beräknas kunna hjälpa till med kostnaderna.
Dels för att ni tagit en dyr leasingbil istället för att köpa en billig.

Jag har aldrig sett något om kostnader i ett sånt beslut.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Hur funkar det om man överklagar, får man stå för utgifterna i tingsrätten då ifall man förlorar?


Är rätt säker på att ni inte kommer få godkänt till en sanering.
Dels för att ni har en vuxen hemma som beräknas kunna hjälpa till med kostnaderna.
Dels för att ni tagit en dyr leasingbil istället för att köpa en billig.
Nej det kostar ingenting att överklaga beslut från kronofogden till tingsrätten.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Fyrkantigt eller kanske bara efter de regler som finns. Det finns krav som ska uppfyllas, uppfyller man inte dessa blir det ingen skuldsanering oavsett hur mycket man behöver ha skuldsanering.
Ni faller på skäligheten, ni har en kostsam bil i stället för att prioriterat att betala på era skulder.
Det är i de flesta fall inte möjligt att hantera en leasingkostnad under skuldsanering, vilket innebär problem att fullfölja hela skuldsaneringen.
Hur tänkte ni lösa bilfrågan när leasingen går ut?
Tanken är att efter inlämning av bilen om något år är att få eller låna föräldrarnas bil. Att lämna in leasingbilen går ju inte just nu med tanke på situationen och dessutom hade kostat en bra slant, pengar som inte finns.

Det stämmer att de räknar på 2 vuxna och 1 barn. Andra vuxna barnet är ju tänkt att bidra men är arbetslös och bor hemma, aktivt jobbsökande men får inget arbete.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Hur funkar det om man överklagar, får man stå för utgifterna i tingsrätten då ifall man förlorar?


Är rätt säker på att ni inte kommer få godkänt till en sanering.
Dels för att ni har en vuxen hemma som beräknas kunna hjälpa till med kostnaderna.
Dels för att ni tagit en dyr leasingbil istället för att köpa en billig.
Nej det ser rätt så mörkt ut med att få ett inledande och med de skulder vi har kommer vi aldrig att bli skuldfria i detta livet, får hoppas på nästa liv istället...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Tanken är att efter inlämning av bilen om något år är att få eller låna föräldrarnas bil. Att lämna in leasingbilen går ju inte just nu med tanke på situationen och dessutom hade kostat en bra slant, pengar som inte finns.

Det stämmer att de räknar på 2 vuxna och 1 barn. Andra vuxna barnet är ju tänkt att bidra men är arbetslös och bor hemma, aktivt jobbsökande men får inget arbete.
Den vuxna ska bidra till boendekostnaden ändå.
Då är det nog ingen idé att ansöka på nytt innan bilen är återlämnad.
 

TheNiceGuy

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Ett scenario. Jag har sökt skuldsanering, men min fru har leasingbil. Det ska väl inte straffa mig? Hon är ju inte ansvarig för mina skulder. Annat om jag haft leasingbilen skriven på mig själv?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Ett scenario. Jag har sökt skuldsanering, men min fru har leasingbil. Det ska väl inte straffa mig? Hon är ju inte ansvarig för mina skulder. Annat om jag haft leasingbilen skriven på mig själv?
Håller med. Men du får inte behålla något extra för din frus skulder, så de påverkar ju er ekonomi ändå.
 

TheNiceGuy

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Ja och det påverkar ju hennes ekonomi om jag skulle få sanering. Men menade mer om det är en tänkbar motivering för KFM att se det som oskäligt att ge skuldsanering utifrån det skälet.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Någonstans i dina kostnader har du ju dragit in leasingbilen eftersom de vet om denne?

Blir nog knepigt att "ta bort" denne..

Oavsett bör du ej få sanering så länge du hushåller en annan vuxen människa gratis hemma..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp