• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, Överklaga/Ny sökning

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Aja, får hoppas på att de tar en andra titt efter överklagan.

Någon som vet om det är samma Handläggare man får eller går det till en ny?
En överklagan bör ju hanteras av en annan handläggare, den första har ju redan fattat sitt beslut. Jag jobbar på en annan myndighet och där kommer en överklagan aldrig till samma som fattat beslutet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Det här med hyra och bil, kan avslaget handla om att ni inte försökt sänka era kostnader? Innan ni fick anmärkningar menar jag. Det är väl en viktigt punkt i saneringen vad man har gjort för att få ner sina kostnader/klara sina skulder?!
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Det här med hyra och bil, kan avslaget handla om att ni inte försökt sänka era kostnader? Innan ni fick anmärkningar menar jag. Det är väl en viktigt punkt i saneringen vad man har gjort för att få ner sina kostnader/klara sina skulder?!
Tor mig vi har gjort allt i vår makt att göra så. Vi har sålt allt som går att sälja och betalat allt som går tills det inte gick längre tyvärr.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
En överklagan bör ju hanteras av en annan handläggare, den första har ju redan fattat sitt beslut. Jag jobbar på en annan myndighet och där kommer en överklagan aldrig till samma som fattat beslutet.
En överklagan kommer skickas till tingsrätten . Som sedan beslutar om avslaget fortfarande är rätt . Eller om det ska skickas tillbaka till kfm för vidare handläggning och eventuellt ett inledande istället
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
13.000 i en by om ni är fyra är väl kanske aningen saftigt. Ett hus ni hyr då antar jag?
Det är nog bara 3 av dom som ska räknas med också, det vuxna barnet ska snarare betala sin del av hyran.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Jag har hyra på 10500 med el inräknat. Har barn.
Låg på gränsen på den hyran.

Hyran beror en del på vart i landet man bor.

Kan dock ha viss förståelse för avslaget då ni tagit leasingbil nästan ett år innan ansökan. En får anta att ni redan då hade problem med ekonomin och trots det tog en dyr leasingbil.
Som kostar 5500 i månaden nu.
Två månader och ni kunde köpt en billig bil för 10 000.

Att köpa en billig bil, hade nog gjort stor skillnad.
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
En överklagan kommer skickas till tingsrätten . Som sedan beslutar om avslaget fortfarande är rätt . Eller om det ska skickas tillbaka till kfm för vidare handläggning och eventuellt ett inledande istället
Aha, visste inte att överklagan gick direkt till tingsrätten.
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Tor mig vi har gjort allt i vår makt att göra så. Vi har sålt allt som går att sälja och betalat allt som går tills det inte gick längre tyvärr.
Förstår att ni gjort det men tänkte att ha leasingbil för så hög summa varje månad kanske inte kan anses vara ha gjort allt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ok, de ansåg först och främst att boendekostnaden var för hög, men det är inte så mycket man kan göra, vi kan inte söka nytt boende pga alla betalningsanmärkningar vi har det pratade jag med handläggaren om men det verkar ju ha gått in och ut igen. Sen hakade upp sig på bilen vi har (leasing).

Tugnt besked och tråkigt att man förklarade och hade belägg för ovan men HL valde att ignorera eller såg fyrkantingt på det.

Men då får vi överklaga samt göra en ny ansökan i såfall
Fyrkantigt eller kanske bara efter de regler som finns. Det finns krav som ska uppfyllas, uppfyller man inte dessa blir det ingen skuldsanering oavsett hur mycket man behöver ha skuldsanering.
Ni faller på skäligheten, ni har en kostsam bil i stället för att prioriterat att betala på era skulder.
Det är i de flesta fall inte möjligt att hantera en leasingkostnad under skuldsanering, vilket innebär problem att fullfölja hela skuldsaneringen.
Hur tänkte ni lösa bilfrågan när leasingen går ut?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp