• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hjälp med formulering (be om lån närstående)

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
De beror nog på omständigheterna? Du får nog ge mer detaljer om du vill ha mer hjälp med
Det hade jag missat eller så framkom det senare? Tycker man ska göra som man vill och tycker alla som skrivit här har lämnat bra förslag. Personligen så hade jag ringt om jag bott långt borta även fast jag hade haft gråten i halsen men om du inte klarar av det eller inte får ur dig det du vill säga så är det ju bara sms som fungerar eller göra det på gammal modigt vis per brev.Jag önskar dig bara lycka till i din situation!
Det var därför jag kände att sms var att föredra för min del som ett första steg.
Ts frågar inte efter råd om huruvida frågan om lån ska ställas via sms eller telefon eller ngt annat.
Är det inte bäst att bara svara på det som efterfrågas? I det här fallet lämlig formulering på ett sms som ts vill skicka till sin mamma. Tycker man det är olämpligt med sms så får man självklart göra det men det är inte det som frågas efter här.
Tack Myra! Precis min tanke, fick inte så mycket hjälp av denna tråden tyvärr utan mer känslan av att ett sms är väldigt fel. Men för mig är det just nu det bästa.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 490
Mottagna reaktioner
6 957
Poäng
4 477
Det var därför jag kände att sms var att föredra för min del som ett första steg.

Tack Myra! Precis min tanke, fick inte så mycket hjälp av denna tråden tyvärr utan mer känslan av att ett sms är väldigt fel. Men för mig är det just nu det bästa.
Jag skickar pm till dig!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 490
Mottagna reaktioner
6 957
Poäng
4 477
Det var därför jag kände att sms var att föredra för min del som ett första steg.

Tack Myra! Precis min tanke, fick inte så mycket hjälp av denna tråden tyvärr utan mer känslan av att ett sms är väldigt fel. Men för mig är det just nu det bästa.
Och nej det är inget fel med att skicka sms, det bestämmer man helt själv.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 538
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
4 147
Jag känner lite att be om ett förtida arv inte är något jag skulle uppskatta att bli bedd om. Däremot så tror jag att du ska prata med dom och ej i sms. Berätta om din situation och se hur de reagerar och därifrån be om hjälp att lösa situationen.
 

Frodda

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Bra Myra att du kommer och styr upp i tråden, jag själv bidrog ju till att få den på sidospår från orignalfrågan :)

Det kan finnas flera olika sätt att formulera sig beroende på din situation. Du skulle kunna börja med att skriva om din situation UTAN att be om hjälp med lån etc och på så sätt bara tala ut om din situation med din mamma, så kanske frågan växer fram naturligt, antingen från hennes håll eller ditt. Att bara berätta om situationen kan i sig vara väldigt skönt psykiskt.

Eventuellt kan du även formulera ett SMS med ett upplägg likt en ”presentation”, dvs:

inledning (mål och syfte med detta sms och vad det kommer innehålla)
Huvuddel (innehållet och din situation och din fråga)
Avslutning (rundar av med vad du skrivit och din fråga)
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Jag känner lite att be om ett förtida arv inte är något jag skulle uppskatta att bli bedd om. Däremot så tror jag att du ska prata med dom och ej i sms. Berätta om din situation och se hur de reagerar och därifrån be om hjälp att lösa situationen.
Nej kanske inte? Bättre att formulera det som att det är ett lån kanske?
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Bra Myra att du kommer och styr upp i tråden, jag själv bidrog ju till att få den på sidospår från orignalfrågan :)

Det kan finnas flera olika sätt att formulera sig beroende på din situation. Du skulle kunna börja med att skriva om din situation UTAN att be om hjälp med lån etc och på så sätt bara tala ut om din situation med din mamma, så kanske frågan växer fram naturligt, antingen från hennes håll eller ditt. Att bara berätta om situationen kan i sig vara väldigt skönt psykiskt.

Eventuellt kan du även formulera ett SMS med ett upplägg likt en ”presentation”, dvs:

inledning (mål och syfte med detta sms och vad det kommer innehålla)
Huvuddel (innehållet och din situation och din fråga)
Avslutning (rundar av med vad du skrivit och din fråga)
Stort tack för dina tips! Ska nog få ihop ett bra sms till en början så får jag se vart det leder helt enkelt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp