• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hjälp med formulering (be om lån närstående)

livrädd

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
8
Poäng
41
Har löst mycket här på forumet och det tog lång tid innan jag vågade skriva, jag är jättetacksam för alla er som orkar skriva.
Någonstans ger det ro i själen att kunna prata om sånthär utan att bli dumförklarad och dömd för sin ekonomiska situation
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Grymt skrivet, ett sms är så opersonligt på nåt vis att prata öga mot öga och visa sig sårbar visar på genuinitet och man bestämt sig och är målmedveten att göra något åt sin situation.Det är inte lika lätt som att skicka ett sms.
De bor många många mil bort så öga mot öga är inte ett alternativ. Jag känner att jag bara börjar gråta om jag ringer och det blir inte bra därav ett sms först
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Jag gjorde mitt val för länge sen om att jag aldrig kommer fråga mina föräldrar om lån/arv eller pengar att betala mina skulder. Där drog jag min gräns.

Om det blir utmätning eller skuldsanering till slut så är det så det får bli kom jag fram till. Idag har jag skuldsanering och är glad över att jag aldrig diskuterat något om min ekonomiska situation med föräldrarna, trots att dom har pengar.

Att släppa lånen till Kronofogden och jobba dig mot skuldsanering (om du inte får första ansökan) är också ett alternativ som finns om allt annat är uttömt. Att vara hos kronofogden är inte så hemskt som det låter.
Det kan jag inte pga hus och barn tyvärr. Mina föräldrar har de Väldigt gott ställt och jag önskar jag bett om hjälp tidigare än att ta massa idiotiska lån.
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Inte min mening att ta modet ifrån dig, jag önskar dig genuint lycka till och håller tummarna för att du får den respons du förtjänar ❤️.
Jag skickade först ett sms där jag skrev att jag behöver fråga en sak men att jag inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mig då jag skäms otroligt mycket.
I smsen skrev jag ner vad jag behövde hjälp med och varför.
Avslutade med att skriva att min mamma gärna får ringa om hon vill prata med mig om det.
Det var ändå bra skrivet med sms:et och jag beklagar verkligen hur det togs emot. Så otroligt jobbigt och ledsamt för dig
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Förlåt min fråga... men vore det inte på sin plats med ett samtal "öga mot öga" istället för "bara" ett sms/telefonsamtal?
Jo absolut. Men de bor väldigt långt bort tyvärr. Så det är sms eller telefon och vid just telefon blir jag så extremt ledsen och får inte ur mig något.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
416
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
De bor många många mil bort så öga mot öga är inte ett alternativ. Jag känner att jag bara börjar gråta om jag ringer och det blir inte bra därav ett sms först
Det hade jag missat eller så framkom det senare? Tycker man ska göra som man vill och tycker alla som skrivit här har lämnat bra förslag. Personligen så hade jag ringt om jag bott långt borta även fast jag hade haft gråten i halsen men om du inte klarar av det eller inte får ur dig det du vill säga så är det ju bara sms som fungerar eller göra det på gammal modigt vis per brev.Jag önskar dig bara lycka till i din situation!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 490
Mottagna reaktioner
6 957
Poäng
4 477
Ts frågar inte efter råd om huruvida frågan om lån ska ställas via sms eller telefon eller ngt annat.
Är det inte bäst att bara svara på det som efterfrågas? I det här fallet lämlig formulering på ett sms som ts vill skicka till sin mamma. Tycker man det är olämpligt med sms så får man självklart göra det men det är inte det som frågas efter här.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 490
Mottagna reaktioner
6 957
Poäng
4 477
Grymt skrivet, ett sms är så opersonligt på nåt vis att prata öga mot öga och visa sig sårbar visar på genuinitet och man bestämt sig och är målmedveten att göra något åt sin situation.Det är inte lika lätt som att skicka ett sms.
Ett sms kan vara början på ett fortsatt samtal. Tycker var och en ska själv avgöra hur man vill ställa frågan man tycker är väldigt svår att ställa. Vissa skriver brev, vissa ringer, öga mot öga, sms. Vilka är vi att döma hur andra väljer att göra.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 123
Mottagna reaktioner
2 504
Poäng
1 707
Ts frågar inte efter råd om huruvida frågan om lån ska ställas via sms eller telefon eller ngt annat.
Är det inte bäst att bara svara på det som efterfrågas? I det här fallet lämlig formulering på ett sms som ts vill skicka till sin mamma. Tycker man det är olämpligt med sms så får man självklart göra det men det är inte det som frågas efter här.
Håller med dig! Dessutom kan det vara bra att skriva ner det man vill ha sagt, så att man inte kommer av sig, efter att ha skickat mejl/sms/brev så kan man ta det "öga mot öga" och svara på frågor e t c.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 490
Mottagna reaktioner
6 957
Poäng
4 477
Håller med dig! Dessutom kan det vara bra att skriva ner det man vill ha sagt, så att man inte kommer av sig, efter att ha skickat mejl/sms/brev så kan man ta det "öga mot öga" och svara på frågor e t c.
Exakt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp