• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Absolut är den en offentlig handling det vet jag, men det som inte är offentligt är vad du ärver därför jag undrar hur dom får fram det?

Har aldrig begärt ut en bodelning så vet inte hur specificerad den är, men i princip så bör de kunna begära omprövning och enbart skriva att

”närstående till svart kaffe har avlidit, enligt våra uppgifter är han arvtagare och bör kunna betala in en engångssumma till skuldsaneringen”

Sen lär ju kronofogden kontakta dig och begära in uppgifter vad du har ärvt.

bör dock vara närstående det görs på och inte avlägsna släktingar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Har aldrig begärt ut en bodelning så vet inte hur specificerad den är, men i princip så bör de kunna begära omprövning och enbart skriva att

”närstående till svart kaffe har avlidit, enligt våra uppgifter är han arvtagare och bör kunna betala in en engångssumma till skuldsaneringen”

Sen lär ju kronofogden kontakta dig och begära in uppgifter vad du har ärvt.
Helt rätt i detta fallet som du beskriver är det säkert så men om det inte är närstående menar jag:)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har aldrig begärt ut en bodelning så vet inte hur specificerad den är, men i princip så bör de kunna begära omprövning och enbart skriva att

”närstående till svart kaffe har avlidit, enligt våra uppgifter är han arvtagare och bör kunna betala in en engångssumma till skuldsaneringen”

Sen lär ju kronofogden kontakta dig och begära in uppgifter vad du har ärvt.
Man kan nog kika på bouppteckning, det står där om det finns testamente. Sen finns det ju allmänna regler om hur arv fördelas..
Har man skuldsanering och gör något listigt arvsavstående, så man inte får något arv eller mindre än det man har rätt till så kan det i sig vara fog för upphävande..

Jag tror det är ngt sånt jag sett. Först avslag pga inte använt arv från en till skulder. Sen fick hen skuldsanering nåt år senare och avstod då ett arv från ngn annan den gången och blev av med skuldsaneringen
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Man kan nog kika på bouppteckning, det står där om det finns testamente. Sen finns det ju allmänna regler om hur arv fördelas..
Har man skuldsanering och gör något listigt arvsavstående, så man inte får något arv eller mindre än det man har rätt till så kan det i sig vara fog för upphävande..

Jag tror det är ngt sånt jag sett. Först avslag pga inte använt arv från en till skulder. Sen fick hen skuldsanering nåt år senare och avstod då ett arv från ngn annan den gången och blev av med skuldsaneringen
Det låter dock inte så listigt utan det smartaste är att tala om det till kfm så får dom besluta vad som skall göras…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det låter dock inte så listigt utan det smartaste är att tala om det till kfm så får dom besluta vad som skall göras…
Finns ju en del som är ganska ointresserad av att betala och vill till varje pris komma undan så lindrigt som möjligt genom alla möjliga konstiga manövrar.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Usch hoppas man slipper arvsfrågan så länge som möjligt, av många skäl. Nog tråkigt som det är att någon går bort. Tog också beslut för länge sen att aldrig någonsin ta emot en krona av familj eller släktpengar till att betala mina räntor, blir det KFM så är det så det får blir. Familjens eller släktens pengar ska inte röras för att hjälpa mig även om det finns en del. Blir det så ofrivilligt så är det inte mycket att göra. Men inte jättesugen på att ett arv från familj/släkt ska sponsra Lumifys VDs nya porsche.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Är det något som syns i deklarationen kanske, om man ärvt ?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Är det något som syns i deklarationen kanske, om man ärvt ?
Nej det syns inte. Maken fick ett arv under sin sanering men det var så liten summa att han behövde inte ompröva den.
Sen undrar man ju om bolagen verkligen har tid att konstant hålla kolla på alla m sanering om nån av deras närstående avlidit...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp