• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok, jag tänker jag har sanering och någon avlägsen släkting går bort och jag ärver, vi säger 1miljon! Hur hittar dom sådana pengar, det står ingenstans hur mycket jag ärver…
Jag skrev att jag inte visste. Jag vet inte nu heller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har sett både avslag och upphävande av skuldsanering pga arv som dykt upp. Tror till och med att samma person lyckats med bägge.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Får jag arv under min skuldsanering så begär då jag omprövning snabbt som tusan. Beslutad skuldsanering är i princip omöjligt att få 2 gånger som jag förstår det, speciellt vid ett scenario där man undhållit ett arv.
Händer det som Lasse/Ister säger att man får upphävd sanering så blir det väll utmätning i 30 år om man har orimligt höga skulder och räntor som gått vidare?
 
Senast ändrad:

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Ok, jag tänker jag har sanering och någon avlägsen släkting går bort och jag ärver, vi säger 1miljon! Hur hittar dom sådana pengar, det står ingenstans hur mycket jag ärver…

Bouppteckning är en offentlig handling så antar att de har bevakning även på närstående och om någon av dem dör så begärs bouppteckningen ut för att se om man ärvt något.
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Får jag arv under min skuldsanering så begär då jag omprövning snabbt som tusan. Beslutad skuldsanering är i princip omöjligt att få 2 gånger som jag förstår det.
Händer det som Lasse/Ister säger att man får upphävd sanering så blir det väll utmätning i 30 år om man har orimligt höga skulder och räntor som gått vidare?
Självklart så gör man det, jag bara undrar hur dom får fram det?
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Bouppteckning är en offentlig handling så antar att de har bevakning även på närstående och om någon av dem dör så begärs bouppteckningen ut för att se om man ärvt något.
Absolut är den en offentlig handling det vet jag, men det som inte är offentligt är vad du ärver därför jag undrar hur dom får fram det?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Absolut är den en offentlig handling det vet jag, men det som inte är offentligt är vad du ärver därför jag undrar hur dom får fram det?
Jag tror att borgenärer kan begära en tillgångsutredning. Gör dom det ett halvår efter boupptäckningen (som är offentlig) så syns det antar jag.

Många som har skuldsanering är i åldrar där äldre familj och släkt kan gå bort under en 5 års period. Så antar att vissa banker har lite koll/rutiner där och att situationen inte är jätteovanlig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Absolut är den en offentlig handling det vet jag, men det som inte är offentligt är vad du ärver därför jag undrar hur dom får fram det?
Det går att dra slutsatser ur bouppteckningen.. där framgår det vad som finns. De som dyker upp brukar ha fastigheter eller massa pengar på banken
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Jag tror att borgenärer kan begära en tillgångsutredning. Gör dom det ett halvår efter boupptäckningen (som är offentlig) så syns det antar jag.
Nej dom kan fortfarande inte se exakt vad du ärver då det är mellan dödsboet och den som då ärver..måste vara ett grym jobb av dom om dom skall hitta alla som ärver till höger o vänster om inte det är i direkt led då förstår jag annars förstår jag inte hur dom lyckas helt ärligt…
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Det går att dra slutsatser ur bouppteckningen.. där framgår det vad som finns. De som dyker upp brukar ha fastigheter eller massa pengar på banken
Helt klart kan man göra det men jag förstår inte hur dom skall hitta det om det inte är i direkta led bakom…
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp