• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om ARS enterprise AB

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
452
Poäng
557
Pausas kfm beslut om sanering så fort någon överklagar inom 3v perioden? Låt säga det kommer in en överklagan. 1v in. Stannar det där. Sen när beslut från tinget kommer så är det fritt fram för nästa.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Typ. Du hade ju ngt rättsfall. Men i det här fallet låg ju tydligen uppgiften hos kfm men inte hunnit fördelats rätt, då är ju hans överklagande ganska befogat, även om vänta till sista dagen var onödigt.

Men principiellt med lite om och men så skulle det vara möjligt.
Skulle kunna bli intressant juridisk nöt att knäcka, vilken verkan en skuldsanering som enligt inledandet redan är avslutad men fortfarande inte fått laga kraft..

Jag har gått igenom en mängd domar och det är inget mönster domstolarna följer.

Ä 3456-20 man avslår hans begäran för domstolen inte tyckte att det var bevisat i en överklagan att en fordran finns.
Ä 1159-21 samma case, identisk överklagan (dessa finns ju bifogade) här återförvisade TR ärendet till KFM.

Det märkliga är inte bara att samma domstol agerar helt annorlunda ifrån fall till fall utan att samma domare gör det.

Jag var extremt noggrann och letade efter skillnader men utöver borgenärer och storleken på skulder så kunde jag inte se någonting.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Typ. Du hade ju ngt rättsfall. Men i det här fallet låg ju tydligen uppgiften hos kfm men inte hunnit fördelats rätt, då är ju hans överklagande ganska befogat, även om vänta till sista dagen var onödigt.

Alla hans överklaganden är ju befogade på så sätt att hans offer har någonting med honom att göra. Det är inte där skon klämmer för mig egentligen.

Problematiken för mig ligger dels i när han väljer att överklaga även om det också är hans fulla juridiska rätt.

Men det som är problemet att det i många fall bör vara preskriberade skulder, att räntan som han uppgivit i KFM:s utslag plötsligt inte gäller längre utan han hittar på något eget, han kan inte bevisa om lånet de facto blivit utbetalt. Det är för vagt och luddigt men efter som han sitter på gamla databas med skuldsansökningar så använder han det som bevis. Ibland går det vägen ibland inte.

Jag menar det är oseriöst och rättsosäkert.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Alla hans överklaganden är ju befogade på så sätt att hans offer har någonting med honom att göra. Det är inte där skon klämmer för mig egentligen.

Problematiken för mig ligger dels i när han väljer att överklaga även om det också är hans fulla juridiska rätt.

Men det som är problemet att det i många fall bör vara preskriberade skulder, att räntan som han uppgivit i KFM:s utslag plötsligt inte gäller längre utan han hittar på något eget, han kan inte bevisa om lånet de facto blivit utbetalt. Det är för vagt och luddigt men efter som han sitter på gamla databas med skuldsansökningar så använder han det som bevis. Ibland går det vägen ibland inte.

Jag menar det är oseriöst och rättsosäkert.
Har du hittat en dom där skulden bestrids med anledning av ockerräntan? Hittills verkar ju allt handla om en skuld existerar eller ej. Men ingenting om ockerränta. Ingenting om preskribtion.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Pausas kfm beslut om sanering så fort någon överklagar inom 3v perioden? Låt säga det kommer in en överklagan. 1v in. Stannar det där. Sen när beslut från tinget kommer så är det fritt fram för nästa.
Det fastnar i inledande
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Har du hittat en dom där skulden bestrids med anledning av ockerräntan? Hittills verkar ju allt handla om en skuld existerar eller ej. Men ingenting om ockerränta. Ingenting om preskribtion.

FT 132-22 den tror jag var ett sådant
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag har gått igenom en mängd domar och det är inget mönster domstolarna följer.

Ä 3456-20 man avslår hans begäran för domstolen inte tyckte att det var bevisat i en överklagan att en fordran finns.
Ä 1159-21 samma case, identisk överklagan (dessa finns ju bifogade) här återförvisade TR ärendet till KFM.

Det märkliga är inte bara att samma domstol agerar helt annorlunda ifrån fall till fall utan att samma domare gör det.

Jag var extremt noggrann och letade efter skillnader men utöver borgenärer och storleken på skulder så kunde jag inte se någonting.
Med lite mer efterforskande kan du ju skriva en hel uppsats/avhandling på detta ämne :D
 

KalleKul

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Juni 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har också problem med honom, överklagade min skuldsanering i januari sista dagen innan det skulle vinna laga kraft ed tt en skuld saknas, tingsrätten återförvisade ärendet till kfm i maj trots påminnelser kom inget in till KFm, beslut om ny skuldsanering i juli, överklagat igen av c information AB kom det på kivra ikväll :( känns hopplöst
Skicka in din berättelse till journalisten på Kaliber. Du kan maila till henne här: [email protected] Det gjordes ett helt program om honom som ni hittar här https://sverigesradio.se/avsnitt/1245961 och nu är hon intresserad i följa upp det.
 

Nettan100

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej
Ny i tråden, men är utsatt av han å hans skit☹️. Har läst en hel del ni skrivit å undrar om nån vet nån jurist som man kan kontakta. Har mailat flertal advokater. Antingen så har dom inte tid eller så är de inte deras område.
Vore jätte tacksam för hjälp
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp