• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jo men i början av en skuldsanering så kanske man inte hunnit spara så mycket.
Jag blev sjukskriven i princip hela 2018 och det tog månader innan jag fick ersättning från Försäkringskassan. Det gjorde att jag är där jag är idag. Innan dess kunde jag betala på mina lån osv.
Det förstår jag men då tänker jag att man ska kontakta sin handläggare och begära omprövning som att ens ekomiska situation har förändrats drastiskt.
Så jag har förstått det iaf.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jaha? Frågan kvarstår, kan jag få kortare tid vid inbetalning av större summa? Eller kan den bara förlängas? Isf är det ju lika bra att spendera alla pengar som blir till övers.
Skuldsanering funkar inte så, det är en rehabilitering där man betalar in samma summa varje månad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jaha? Frågan kvarstår, kan jag få kortare tid vid inbetalning av större summa? Eller kan den bara förlängas? Isf är det ju lika bra att spendera alla pengar som blir till övers.
Jag svarade att du får betala in en engångssumma.
Din skuldsanering fortsätter som tidigare.
Vad du gör med dina sparade pengar är upp till dig.
Kommer det fram att du undanhållit en större summa som tex arv och vinst kan du riskera att förlora din sanering el få den förlängd.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det förstår jag men då tänker jag att man ska kontakta sin handläggare och begära omprövning som att ens ekomiska situation har förändrats drastiskt.
Så jag har förstått det iaf.
Helt rätt men de tre första månaderna anses du klara dig på buffert och betalningsfri månad.
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag svarade att du får betala in en engångssumma.
Din skuldsanering fortsätter som tidigare.
Vad du gör med dina sparade pengar är upp till dig.
Kommer det fram att du undanhållit en större summa som tex arv och vinst kan du riskera att förlora din sanering el få den förlängd.
Okej! Tack för alla svar, så sparade pengar är okej att ha mycket av alltså? Det är bara klumpsummor som ska omprövas?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jaha? Frågan kvarstår, kan jag få kortare tid vid inbetalning av större summa? Eller kan den bara förlängas? Isf är det ju lika bra att spendera alla pengar som blir till övers.

Om den större summan innebär att du betalar 100% av skulderna så kortas planen ner. Inte annars
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Förlåt för min otydlighet, jag har blivit beviljad skuldsanering nyligen och då man får behålla juni samt decemberlönen så kommer jag kunna spara undan endel pengar, sen vet man ju aldrig under 5 års tid vad som händer, vinner på lotto,får arvpengar eller vad som. Det är bara teoretiska frågor jag har.
Får jag spara pengar?
Kan "kronofogden" se om jag sparat undan?
Är det ens någon idé att spara undan eller behålla större summor pengar?

Jag har förstått det som att 5 år är stående oavsett? Att man bara får lov att betala mer om man söker omprövning med mer pengar i kassan. Eller har jag fel?

Det är väl jättebra om du kan spara pengar under din sanering, finns garanterat något du kanske vill kunna göra när du är klar med skuldsaneringen som kostar pengar. Lägenhet, hus, resor, bil? Eller vad som helst annars. Dålig idé att spendera allt bara för att.


Jag har själv varit väldigt sparsam under mina dryga tre år.

Du kan däremot inte spara pengar för att betala in en klumpsumma på saneringen.
 
Senast ändrad:

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Fick precis lite osäkra besked inför framtiden. Precis kört igång och betala för min skuldsanering så har nästan 5 år kvar minus någon månad. När vi fick mail från jobbet med eventuellt lite osäkerhet kring framtiden och kanske de löser sig med naturlig avgång eller att folk hoppar vidare inom andra avdelningar.

Men vad händer om man av en jävla otur blir uppsagd om ett halvår? Börjar allt om från början då och man får söka nytt på grund av att man inte följt betalningsplanen? Det är ju inte ens i närheten att vara färdigt med fyra år kvar kanske.

Känns så jävla surt om man skulle få gå.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Fick precis lite osäkra besked inför framtiden. Precis kört igång och betala för min skuldsanering så har nästan 5 år kvar minus någon månad. När vi fick mail från jobbet med eventuellt lite osäkerhet kring framtiden och kanske de löser sig med naturlig avgång eller att folk hoppar vidare inom andra avdelningar.

Men vad händer om man av en jävla otur blir uppsagd om ett halvår? Börjar allt om från början då och man får söka nytt på grund av att man inte följt betalningsplanen? Det är ju inte ens i närheten att vara färdigt med fyra år kvar kanske.

Känns så jävla surt om man skulle få gå.
Du gör en omprövning utifrån nya förutsättningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp