• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vad jag har läst mig till så kan dom begära verkställighet först när den årliga utbetalningen har skett och borgenären då inte får full betalning utifrån satt betalplan.

Inne på KF:s hemsida framgår det tydligt och just det jag citerar är riktat direkt till borgenärerna gällande att skäl för omprövning från deras sida kan anses vara legitimt vid MINST tre missade inbetalningar från den med skuldsanering.
Ok. Händer knappt och gör dom det så är det bara att verkställa som vilket annat mål som helst

Vet inte varför du argumenterar mot mig med andra delen, du kanske citerade fel person.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ok. Händer knappt och gör dom det så är det bara att verkställa som vilket annat mål som helst

Vet inte varför du argumenterar mot mig med andra delen, du kanske citerade fel person.
Stämmer… jag skrev till fel person. Sorry.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad jag har läst mig till så kan dom begära verkställighet först när den årliga utbetalningen har skett och borgenären då inte får full betalning utifrån satt betalplan.

Inne på KF:s hemsida framgår det tydligt och just det jag citerar är riktat direkt till borgenärerna gällande att skäl för omprövning från deras sida kan anses vara legitimt vid MINST tre missade inbetalningar från den med skuldsanering.
I mitt brev stod att vid påminnelse två så informeras borgenärerna.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
I mitt brev stod att vid påminnelse två så informeras borgenärerna.
Men dom har ju sedan ett år sedan ändrat detta. Även det kan man läsa sig till inne på KF:s hemsida. Borgenärer har tydligen klagat på att dom får brev för ofta (??) från KF, så nuförtiden rapporterar dom endast om försenade eller inte inte inkomna betalningar, 4ggr per år (mars, juni, september och i december).

”Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat.”
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men dom har ju sedan ett år sedan ändrat detta. Även det kan man läsa sig till inne på KF:s hemsida. Borgenärer har tydligen klagat på att dom får brev för ofta (??) från KF, så nuförtiden rapporterar dom endast om försenade eller inte inte inkomna betalningar, 4ggr per år (mars, juni, september och i december).

”Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat.”
Där ser man det var nytt för mig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men dom har ju sedan ett år sedan ändrat detta. Även det kan man läsa sig till inne på KF:s hemsida. Borgenärer har tydligen klagat på att dom får brev för ofta (??) från KF, så nuförtiden rapporterar dom endast om försenade eller inte inte inkomna betalningar, 4ggr per år (mars, juni, september och i december).

”Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat.”
Undrar hur mycket brev det skickats innan ändringen.. något illavarslande att det verkar vara svårt ett göra betalningarna i tid
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Undrar hur mycket brev det skickats innan ändringen.. något illavarslande att det verkar vara svårt ett göra betalningarna i tid
Min åsikt är att KFM har då missat något och givit en person skuldsanering som inte borde ha det.
För om man är sen med sina betalningar pga ekonomiska skäl (kan ju hända att folk legat på sjukhus m.m så detta räknar jag inte in) är man uppenbart inte mogen eller redo för skuldsanering.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Min åsikt är att KFM har då missat något och givit en person skuldsanering som inte borde ha det.
För om man är sen med sina betalningar pga ekonomiska skäl (kan ju hända att folk legat på sjukhus m.m så detta räknar jag inte in) är man uppenbart inte mogen eller redo för skuldsanering.
Sant men det kan hända saker som tex sjukdom eller något annat som reducerar ens lön men att inte betala av ren nonchalans är för mig svårbegripligt.
Undras hur många som inte betalar i tid, vore intressant att veta.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Sant men det kan hända saker som tex sjukdom eller något annat som reducerar ens lön men att inte betala av ren nonchalans är för mig svårbegripligt.
Undras hur många som inte betalar i tid, vore intressant att veta.
Men de ska man ju ha sin budget till :) dvs sparandet inkl dom betalningsfria månaderna
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Som jag har förstått det kom den nya skuldsaneringslagen till 2017? dvs iår har dem ”första” blivit klara men den nya saneringen. och det är väl nu vi andra mer eller mindre får klarare riktlinjer kan jag tänka mig? eller tänker ja helt fel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp