• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hr har ni gjort för att få reda på om någon har överklagat beviljad skuldsanering? Får inte några tydliga besked om hur jag går tillväga... Kundtjänst var tveksamt om de kunde se så hur håller man koll?
Jag fick brev från KF under inledande att "xx har invänt mot din skuldsanering" och en kopia på brevet dom skickat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Imorse när jag vaknade kunde jag konstatera två saker;
1, skuldsaneringsåret 2021 kan läggas till handlingarna.
2, jag har fyra betalningar kvar till skuldfrihet :)
Härligt ! Bra jobbat… :)
I mars påbörjar jag år FYRA av min sanering och tycker att tiden som passerat har gått otroligt snabbt och utan några större problem.
Än idag njuter jag faktiskt av att ha sanering, för jag tänker på hur otroligt tragiskt mitt liv hade sett ut om jag inte hade fått denna möjlighet…
Det väger SÅÅÅ mycket upp att man vissa månader har lite mindre pengar att röra sig med !
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Härligt ! Bra jobbat… :)
I mars påbörjar jag år FYRA av min sanering och tycker att tiden som passerat har gått otroligt snabbt och utan några större problem.
Än idag njuter jag faktiskt av att ha sanering, för jag tänker på hur otroligt tragiskt mitt liv hade sett ut om jag inte hade fått denna möjlighet…
Det väger SÅÅÅ mycket upp att man vissa månader har lite mindre pengar att röra sig med !
Tack! :)
Min upplevelse är densamma. Jag kan så smått börja sammanfatta min tid nu och jag har inte haft en enda månad när jag inte haft pengar dag innan lön, låt vara att det nån gång varit knappt hundra kronor.
 

chew312

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
18 April 2021
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Värkar som allt mer man blir nekad skuldsanering idag typ 80 procent blir det.
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Är det enklare att få sanering som singel eller sambo?

Min sambo lär väl slänga ut mig efter jag berättar om min situation... Men vad händer med de lån jag har gemensamt med min pappa? :-/ Får han ta dem? Han kommer inte klara det..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Är det enklare att få sanering som singel eller sambo?

Min sambo lär väl slänga ut mig efter jag berättar om min situation... Men vad händer med de lån jag har gemensamt med min pappa? :-/ Får han ta dem? Han kommer inte klara det..
Din pappa får tyvärr ta dom ! Kan han inte betala så blir det inkasso och sen kronofogden tyvärr
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Vill bara ge ett litet livstecken. Har nu drygt 21 månader kvar av min skuldsanering och första gången på länge som jag inte har råångest inför december månad. Ni som kommer ihåg min resa kanske minns oron både över skilsmässan, boendesitsen och vardagen. Vill bara säga att även om det känns pissigt just nu så blir det bättre, bli ni inte beviljade på första försöket när ni skickat in ansökan om skuldsanering , låt det gå ett tag till och skicka in på nytt. Jag hör till vad jag uppfattar det som "få" som blev beviljad utan fast inkomst och "låg" skuld sett till en del andra. Det som vägdes in i min ansökan var mitt psykiska mående, intyg från läkare, att jag har små barn samt att jag på grund av mitt psykiska mående aldrig har klarat av att arbeta heltid eller längre perioder. Nu är det dock mer hanterbart med både bra läkarkontakt och tryggheten som en egen bostad medför vad gäller måendet och jag har även så smått börjat klara av att arbeta. Jag är medveten om att det kan sticka i ögonen på en del, men där jag var för 3.5 år sedan önskar jag inte ens min värsta fiende då allt var ett mörker. Skuldsaneringen är för mig en chans till ett värdigt liv utan ångest eller för mörka tankar och en chans att komma tillbaka. Jag kanske aldrig kommer klara av att arbeta mer än halvtid, men jag är ändå glad över att saker har gått åt rätt håll då jag var rädd att tappa det helt när boendesitsen blev värre än sämst. Kämpa på!
 

Svie

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Halloj.

Första inlägg. Tänkte höra om någon kan och vill svara på en fundering från min sida. Allt synpunkter uppskattas.
Vad är det mest sannolika agerande från KF vid en förbättrad inkomst?
Tänker på dem som har skuldsanering och har sjukersättning och bostadstillägg som inkomst. Dessa kommer till att regleras i Januari. Sjukersättningen ses ut få en lägre skatt vilket betyder ett tillskott månadsvis på 1666:- samt att taket häjs på bostadstillägg vilket betyder ytterliggare tillskott på 500:-

Illustrera då om situationen för privatpersonen har 4 år kvar och betalar 850:- till K.F månadsvis. Ursprungliga summa på skuld är på 120k. Så ifall K.F anser att betalningsutrymmet är tillräckligt stort vid eventuell omprövning att båda dessa tillskott skall gå till skuldsanering så betyder detta att när alla 5 åren har gått så blir den totala inbetalda summan långt över den ursprungliga skulden. Är detta verkligen ett sannolikt senarium?
Jag antar att då detta räknas som en drastisk förbättring och då en skyldighet att anmälas till K.F.

Tack för svar
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vill bara ge ett litet livstecken. Har nu drygt 21 månader kvar av min skuldsanering och första gången på länge som jag inte har råångest inför december månad. Ni som kommer ihåg min resa kanske minns oron både över skilsmässan, boendesitsen och vardagen. Vill bara säga att även om det känns pissigt just nu så blir det bättre, bli ni inte beviljade på första försöket när ni skickat in ansökan om skuldsanering , låt det gå ett tag till och skicka in på nytt. Jag hör till vad jag uppfattar det som "få" som blev beviljad utan fast inkomst och "låg" skuld sett till en del andra. Det som vägdes in i min ansökan var mitt psykiska mående, intyg från läkare, att jag har små barn samt att jag på grund av mitt psykiska mående aldrig har klarat av att arbeta heltid eller längre perioder. Nu är det dock mer hanterbart med både bra läkarkontakt och tryggheten som en egen bostad medför vad gäller måendet och jag har även så smått börjat klara av att arbeta. Jag är medveten om att det kan sticka i ögonen på en del, men där jag var för 3.5 år sedan önskar jag inte ens min värsta fiende då allt var ett mörker. Skuldsaneringen är för mig en chans till ett värdigt liv utan ångest eller för mörka tankar och en chans att komma tillbaka. Jag kanske aldrig kommer klara av att arbeta mer än halvtid, men jag är ändå glad över att saker har gått åt rätt håll då jag var rädd att tappa det helt när boendesitsen blev värre än sämst. Kämpa på!
Stor kram till dig. Du är fantastisk. <3
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp