• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Tänkte det var något du hade fakta kring när du skrev att det var "så klart"
Jag vet inte heller men det rimliga vore motsatsen, att man prövar mot den betalplan som finns
Ja, jag tänkte nog lite fel. Beslutet ligger säkerligen alltid till grund och är det man utgår från även efter dylika omprövningar.
Fel av mig ! :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hur funkar det när man omprövar, tar man endast upp ändringarna eller in-/utgifter på nytt i sin helhet? Inte hunnit göra det själv ännu.

Så länge man omprövar varje ändrad situation borde det väl vara upp till KFM att avgöra hur det ska bedömas gentemot ursprungsplan kontra det senaste beslutet, eller…?
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Tack för svaret. Men enligt denna sida och annan information så gick det igenom, eller stämmer det inte? https://www.facebook.com/photo?fbid=448168953346828&set=a.390420265788364

Vad skulle hända om man inte skulle anmäla en höjning, är det hävning eller förlägning som gäller? Detta är inget jag skulle göra men vill ändå veta.
Ok, verkar stå olika på olika platser i t.ex etc som är en vänstertidning så stod det att det inte var aktuellt i den blågula budgeten.

enligt kronofogdens praxis så är en väsentlig höjning mellan 4-5000 efter skatt så det är nog ändå rätt lugnt.
Jag hade skickat in för överprövning och förmodar att dem lämnat det oförändrat. Hyran höjs ju varje år också så man kan ju ta med det i överprövningen också + att förbehållsbeloppet höjts, så blir skillnaden inte lika stor heller.
 

Svie

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ok, verkar stå olika på olika platser i t.ex etc som är en vänstertidning så stod det att det inte var aktuellt i den blågula budgeten.

enligt kronofogdens praxis så är en väsentlig höjning mellan 4-5000 efter skatt så det är nog ändå rätt lugnt.
Jag hade skickat in för överprövning och förmodar att dem lämnat det oförändrat. Hyran höjs ju varje år också så man kan ju ta med det i överprövningen också + att förbehållsbeloppet höjts, så blir skillnaden inte lika stor heller.
Märkligt att det står olika beslut, faktiskt. Får se vad som händer då.
Ok, jag förstår läget.
Tack så mycket för svaret, och för den tidigare uträkningen till min förra fråga. Mycket uppskattat!
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Om man ringer till Kronofogden, och frågar om en person har skulder etc, svarar då myndigheten självmant att det finns beslut om skuldsanering eller är det något man specifikt måste fråga om?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om man ringer till Kronofogden, och frågar om en person har skulder etc, svarar då myndigheten självmant att det finns beslut om skuldsanering eller är det något man specifikt måste fråga om?
Jag har ringt vid ett tillfälle, men då frågade jag specifikt om personen i fråga hade just skuldsanering och det svarade dom på. Jag frågade även hur stor skulden uppgick till. Det svarade dom oxå på.
Jag är dock ganska säker på att man måste fråga det man vill ha svaret på. Dom säger nog inget ”spontant” så att säga.

Nämnas kan att jag hade även personnumret till personen jag ringde till KF om. Det underlättar. :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har ringt vid ett tillfälle, men då frågade jag specifikt om personen i fråga hade just skuldsanering och det svarade dom på. Jag frågade även hur stor skulden uppgick till. Det svarade dom oxå på.
Jag är dock ganska säker på att man måste fråga det man vill ha svaret på. Dom säger nog inget ”spontant” så att säga.

Nämnas kan att jag hade även personnumret till personen jag ringde till KF om. Det underlättar. :)
Generellt är det så, svara på frågor går bra, att ha allmän redogörelse är inte lika lätt.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Ringde in till KF i måndags för att kolla hur det låg till med min skuldsanering, väntar på att alla ska godkänna betalplanen. Fick till svar då att alla hade godkänt den. Ringde dit idag igen för att dubbelkolla, men då var beskedet att det var 7 borgenärer som inte hade godkänt.
Bra koll där…från att alla hade godkänt till att 7 inte har godkänt, inte seriöst
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Ringde in till KF i måndags för att kolla hur det låg till med min skuldsanering, väntar på att alla ska godkänna betalplanen. Fick till svar då att alla hade godkänt den. Ringde dit idag igen för att dubbelkolla, men då var beskedet att det var 7 borgenärer som inte hade godkänt.
Bra koll där…från att alla hade godkänt till att 7 inte har godkänt, inte seriöst
Bedrövligt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp