• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Blev lite förvirrad av ditt inlägg. Nej jag har ingen rättslig rådgivning vad jag vet.

Jag hade annars tänkt vända mig till ARN för att få utrett om och vad hon bör ersätta mig med och om hon inte betalar då, eventuellt skicka in det till kronofogden för att fastställa skulden och få hjälp att driva in den.

Det är ju svårt att reklamera en ”vara” om säljaren inte svarar, hon har ju dock skyldigheter som uppfödare vilket hon verkar strunta i.

Menar du att jag ska polisanmäla? Isf för vad?
Haha jag kan förstå det, inte min mening att förvirra. Det jag menar att du som konsument är ganska skyddad, kontra näringsidkare som väl en registrerad uppfödare är? Jag tror det kan finnas fler små åtgärder innan verkställande hos KFM som kan bli ytterligare en kostnad. Att ev polisanmäla borde du kunna göra, eftersom det handlar om ett medvetet undvikande och på ett sätt bedrägeri, om man säljer en defekt vara och sedan undgår konsumentköplagen. Man kan ju alltid ringa 11414 och höra, även det helt gratis för dig, men en förödande konsekvens för uppfödaren om det behöver gå så långt.

Arn är också bra, och kanske kan hjälpa till med ev utredning och kommunikation, jag hade nog kollat upp alla möjligheter. Borde inte vara något problem att begära in skuld även om du har skuldsanering själv, det är väl just om det blir en tvist och går till domstol osv som det kan ställa till det. Därav hade jag gjort allt förarbete jag kan först och sett till att ha ett bra ”case”.
Hoppas jag inte förvirrade ännu mer nu :D
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 291
Poäng
4 147
Ja det är för jävligt rent ut sagt. Tack för fina ord! ^^

Ja jag har alla kvitton. Blev ingen avlivning idag, får vänta till nästa undersökning och se vad som händer.

Jo den är klar i nov nästa år.
Just det, vi går ju i mål i november båda två. <3
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Hej !

Ni som sökte och blev beviljade skuldsanering, hur gamla var eran lån mellan senaste lånen och inledande skuldsanering ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
J
Fick avslag på min skuldsaneringsansökan. 2.67 miljoner, anledningen kändes diffus men, att jag hade för nya lån (förra året).

När och om ska man söka igen? Jag har försökt frysa räntorna då jag ligger hos KF men ja.. de skulderna blir jag aldrig av med via löneutmätning.
Jag fick mitt första avslag 4 november 2021 , sökte igen 11 maj 2022 ! 9 augusti fick jag inledande
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Hej !

Ni som sökte och blev beviljade skuldsanering, hur gamla var eran lån mellan senaste lånen och inledande skuldsanering ?
Min handläggare hävdade att jag hade tagit ett litet lån på typ 20 000 efter jag blev beviljad inledande. Jag har absolut inget minne av det och vet inte vilket av alla lån hon menar, men jag fick skuldsanering i alla fall. Jag var så tilt i huvudet pga utmattning på den tiden så jag visste knappt vart jag bodde eller hade parkerat bilen. Förutom det lånet så var det strax över ett år sedan senaste lånet/krediten.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
När jag var fjorton-femton år så slog jag ut halva min framtand och tandläkaren satte dit en plastbit och den lossnade nu hösten 2019 när jag åt tacos. Har fortfarande inte lagat den pga kostnaden. Eftersom jag har en sjuhelvetes tandläkarskräck så måste jag ha narkos för detta ingrepp. Då har jag fått två förslag, båda nästan lika dyra (30.000 kr). Antingen sätta dit en ny plastbit som sitter 15-20 år eller dra ut tanden och montera en stifttand. Jag får vänta till saneringen är avslutad till att kunna ordna min framtand (behöver också skrapa tandsten). Hade det gått att ordna under saneringen så hade jag mer än gärna gjort det.
Jag jobbar i tandvården- att göra om en plastlagning kostar ca 1500 kr. Byt tandläkare om de säger att det kostar så extrema summor
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp