- Blev medlem
- 6 Januari 2021
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 520
- Poäng
- 577
Haha jag kan förstå det, inte min mening att förvirra. Det jag menar att du som konsument är ganska skyddad, kontra näringsidkare som väl en registrerad uppfödare är? Jag tror det kan finnas fler små åtgärder innan verkställande hos KFM som kan bli ytterligare en kostnad. Att ev polisanmäla borde du kunna göra, eftersom det handlar om ett medvetet undvikande och på ett sätt bedrägeri, om man säljer en defekt vara och sedan undgår konsumentköplagen. Man kan ju alltid ringa 11414 och höra, även det helt gratis för dig, men en förödande konsekvens för uppfödaren om det behöver gå så långt.Blev lite förvirrad av ditt inlägg. Nej jag har ingen rättslig rådgivning vad jag vet.
Jag hade annars tänkt vända mig till ARN för att få utrett om och vad hon bör ersätta mig med och om hon inte betalar då, eventuellt skicka in det till kronofogden för att fastställa skulden och få hjälp att driva in den.
Det är ju svårt att reklamera en ”vara” om säljaren inte svarar, hon har ju dock skyldigheter som uppfödare vilket hon verkar strunta i.
Menar du att jag ska polisanmäla? Isf för vad?
Arn är också bra, och kanske kan hjälpa till med ev utredning och kommunikation, jag hade nog kollat upp alla möjligheter. Borde inte vara något problem att begära in skuld även om du har skuldsanering själv, det är väl just om det blir en tvist och går till domstol osv som det kan ställa till det. Därav hade jag gjort allt förarbete jag kan först och sett till att ha ett bra ”case”.
Hoppas jag inte förvirrade ännu mer nu