• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Har sett ett fall där personen som hade skuldsanering vann på triss och blev av med saneringen när någon av borgenärerna fick reda på det. Vet dock inte hur dem fick reda på det...

Håller man truten om att man vunnit och inte poserar på ett av deras vinnarfoto, så borde man inte åka dit. Finns ju alltid risken att någon granne eller bekant som vet ens situation sätter dit en dock.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Måste lägga in mig igen och fråga en sak som stör mig mycket.
det är så att jag förutom mina egna lån så är jag även skyldig föräldrarna som hade tagit ett lån åt mig på typ ca 400k som jag investerade i aktier och det gick åt helvete.
nu när man söker sanering kan man släppa in detta också trotts att det är föräldrar som står på det?
jag betalar dem 4000kr i månaden som är månads inbetalning för det där lånet.
hur blir det när man börjar leva på existensminimum då kan jag inte ha råd med att betala föräldrarna.
Det fanns tråd om det där någonstans men jag har inte kunnat hitta det.
krofogden betala föräldrarna eller deras bank 4000kr i månaden när de drar pengar från mig under sanering eller kommer jag få behålla 4000kr extra i månaden för att sköta det själv?
kommer föräldrarna ta reda på att jag har fan släppt in deras lån till kronofogden?
Jag kommer inte klara den där ångesten om jag sätter in dem också i denna sitsen.
Påverkar det dem på något sätt?
alla sorts hjälp uppskattas verkligen
 
Senast ändrad:

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Måste lägga in mig igen och fråga en sak som stör mig mycket.
det är så att jag förutom mina egna lån så är jag även skyldig föräldrarna som hade tagit ett lån åt mig på typ ca 400k som jag investerade i aktier och det gick åt helvete.
nu när man söker sanering kan man släppa in detta också trotts att det är föräldrar som står på det?
jag betalar dem 4000kr i månaden som är månads inbetalning för det där lånet.
hur blir det när man börjar leva på existensminimum då kan jag inte ha råd med att betala föräldrarna.
Det fanns tråd om det där någonstans men jag har inte kunnat hitta det.
krofogden betala föräldrarna eller deras bank 4000kr i månaden när de drar pengar från mig under sanering eller kommer jag få behålla 4000kr extra i månaden för att sköta det själv?
kommer föräldrarna ta reda på att jag har fan släppt in deras lån till kronofogden?
Jag kommer inte klara den där ångesten om jag sätter in dem också i denna sitsen.
Påverkar det dem på något sätt?
alla sorts hjälp uppskattas verkligen

Eftersom det inte står på dig, så kommer det inte ingå i din skuldsanering och du kommer inte få pengar avsatta till att betala det. Dina föräldrar skulle kunna skicka in en fordran till kronofogden på hela beloppet, men oavsett så utbetalas pengarna du betalar via skuldsaneringen bara ut en gång om året, så dem kommer få betala 4000 i månaden på lånet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Kom att tänka på något jag inte tror har avhandlats i den här tråden tidigare.
Ponera att man vinner på typ postkodlotteriet, säg 300.000 kr. Om man då själv inte gör omprövning på beloppet, hur ska ens borgenärer kunna se att man vunnit? Sen 2019 är det ju ingen vinstskatt på vinster från företag som har spellicens i Sverige, så om man bara är tyst om det hela och lägger pengarna på ett sparkonto kan man ju leva rätt gott hela saneringen ut. För iomed att det inte är någon skatt på vinsten bör den ju inte heller synas i ens deklaration, eller?
Kan borgenärerna få reda på vinsten på något annat vis?
Det här är en helt fiktiv fråga jag kom på ikväll, har, tyvärr, inte vunnit några pengar men blev nyfiken på om någon har svar på min fundering.

Dom har en sagolik förmåga att upptäcka saker ibland
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Måste lägga in mig igen och fråga en sak som stör mig mycket.
det är så att jag förutom mina egna lån så är jag även skyldig föräldrarna som hade tagit ett lån åt mig på typ ca 400k som jag investerade i aktier och det gick åt helvete.
nu när man söker sanering kan man släppa in detta också trotts att det är föräldrar som står på det?
jag betalar dem 4000kr i månaden som är månads inbetalning för det där lånet.
hur blir det när man börjar leva på existensminimum då kan jag inte ha råd med att betala föräldrarna.
Det fanns tråd om det där någonstans men jag har inte kunnat hitta det.
krofogden betala föräldrarna eller deras bank 4000kr i månaden när de drar pengar från mig under sanering eller kommer jag få behålla 4000kr extra i månaden för att sköta det själv?
kommer föräldrarna ta reda på att jag har fan släppt in deras lån till kronofogden?
Jag kommer inte klara den där ångesten om jag sätter in dem också i denna sitsen.
Påverkar det dem på något sätt?
alla sorts hjälp uppskattas verkligen

Inte ditt lån så det ingår inte i skuldsaneringen.
Fordran dina föräldrar har på dig ingår, exakt hur den ska beräknas är inte glasklart
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Inte ditt lån så det ingår inte i skuldsaneringen.
Fordran dina föräldrar har på dig ingår, exakt hur den ska beräknas är inte glasklart
Jag är gäldenär och skyldig dem pengar precis som banker. Att det inte saneras helt kan jag förstå men de måste åtminstone få tillbaka lika mycket varje månad som andra borgenärer med samma belopp under saneringen. Men kanske för detta måste de skicka in fordran till kf och begära få utbetald via dem. Vilka handlingar måste de skicka in? Kontoutdrag?
 

Anonim90

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 Maj 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Om jag har startat eget aktiebolag och allt snart hamnar hos KFM, kommer de kunna utmäta min aktiebolag för mina privata skulder?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Jag är gäldenär och skyldig dem pengar precis som banker. Att det inte saneras helt kan jag förstå men de måste åtminstone få tillbaka lika mycket varje månad som andra borgenärer med samma belopp under saneringen. Men kanske för detta måste de skicka in fordran till kf och begära få utbetald via dem. Vilka handlingar måste de skicka in? Kontoutdrag?

Det varierar vad som krävs
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Hej!

Om jag har startat eget aktiebolag och allt snart hamnar hos KFM, kommer de kunna utmäta min aktiebolag för mina privata skulder?
Eftersom det är i skuldsaneringstråden du frågar så kan du vara trygg. Inget utmäts i skuldsanering
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag är gäldenär och skyldig dem pengar precis som banker. Att det inte saneras helt kan jag förstå men de måste åtminstone få tillbaka lika mycket varje månad som andra borgenärer med samma belopp under saneringen. Men kanske för detta måste de skicka in fordran till kf och begära få utbetald via dem. Vilka handlingar måste de skicka in? Kontoutdrag?
Dom får inga pengar varje månad. 1 gång/år betalas det ut från din sanering och hur mycket det är beror på din betalningsförmåga. Dom kommer få betala hela summan varje månad och får sen tillbaka en liten del en gång/år. Dock måste dom skicka in att dom har en fodring på dig så det kommer med i saneringen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp