• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
KFM’s test är en indikation, med låg ribba som jag uppfattat det, och är inte lika med att räkna med beviljande i verkligheten.

Jag har skuldsanering sedan ett år och har inte märkt av det ett skit rent ut sagt. Möjligtvis att jag funderar på hur att ev teckna ett gymkort med autogiro kan begränsa mig och att ev leasa en bil. Skulle det vara så, så löser jag även det och ser det inte öht som något som tar någon energi. Tänker inte ens på att jag har skuldsanering längre, att det ”svinnas” ca 20tkr/mån på mig.
Även om min väg till sanering var väldigt kort och beror på pandemi-KK och inte missbruk/konsumtion osv så är den ekonomiska rehabiliteringen extremt nyttig för mig, har varit lite av en slarva och tänker på ett helt nytt mer hållbart sätt nu även om jag bara var skuldsatt i några månader och inte hade några ärenden hos Inkasso/KFM innan jag sökte.

Vad gäller företaget beror det nog på vilken form det bedrivs i och kan ev bli lite bök om det är EF, är det ett AB så är det bara inkomsten och inte innehavet av andelar som påverkas. Vill du söka sanering och har en tanke på att avveckla så är mitt tips att göra det innan du söker/medan du väntar på beslut så blir det en icke-fråga och mindre krångel.

Huruvida hyran är rimlig kan du googla schablon boendekostnad och bilda dig en uppfattning om riktlinjer för din kommun. Är den inte orimlig borde inte det vara några problem, KFM brukar såvitt jag vet inte ha kontakt med hyresvärdar eller intresse av att se kontrakt/avier osv (men kan kanske vara bra att ordna om det inte finns/funnits, just in case).

Jag är ensamstående med två barn och vi klarar oss fint, kan spara 1-2000 per månad (har 1000 i s k buffert) och har både mobil-, elavtal, tecknat nya djurförsäkringar och streamar det mesta, inget krångel någonstans (hittills iaf).
Mao har jag ingenting med KFM längre att göra (förutom de månatliga inbetalningarna), skuldsanering är fantastiskt och ingenting att vara rädd för. Tvärtom känns livet enklare, jag är mindre stressad, mer tacksam och har mycket mer kvalitetstid och harmoni i mitt liv.
Bolagsformen är inte så intressant vad jag förstått, det ska vara enkla förhållanden att reda ut är det som gäller, typexempel på när det kan vara ganska lätt att utreda är tex frisör som hållit på ett tag, inkomster och utgifter ganska kontinuerliga. Ett åkeri är nog tex inte lättutrett på samma sätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Bolagsformen är inte så intressant vad jag förstått, det ska vara enkla förhållanden att reda ut är det som gäller, typexempel på när det kan vara ganska lätt att utreda är tex frisör som hållit på ett tag, inkomster och utgifter ganska kontinuerliga. Ett åkeri är nog tex inte lättutrett på samma sätt.
Vet inte om du menar skuldsanering för företagare kontra skuldsanering med EF/anställd i ett AB.
Att vara anställd i eget AB bör inte vara svårutrett om man har vanlig kontinuerlig månadslön, AB’t är ju en egen juridisk person som vilken anställning som helst och där utreds ingenting. Oftast är det precis därför ett AB är att föredra inte minst juridiskt, om man inte har anställning + EF som går med förlust = kan kvitta inkomstskatt. Beror ju helt på vad man vill med sitt företag.

Har man EF (vilket jag misstänker att TS har) är det samma juridiska person och betydligt mer svårutrett ja, därav mitt tips att helt enkelt avveckla före ansökan om arbetssituationen var ohållbar och det fanns en vanlig anställning i botten, alt ombilda EF till ett AB om det är den största inkomstkällan.
 

Aki18

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
95
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Hej! Jag har fått beslut om att jag är beviljad skuldsanering, i bilagan som medföljs framkommer det en betalningsplan och där står det att jag ska betala enligt beslutet. Betyder det att jag slipper att betala den här månaden? Det står juli, augusti osv. Har haft inledande tidigare.

kan tillägga att det står också ”Betalningsplanen startar i juli 2022 och slutar i februari 2027”
 
Senast ändrad:

Einar1976

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
14 Juli 2016
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
194
Poäng
367
Om du menar nu så är det fortfarande maj och den ska betals men nästa månad är betalningsfri
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Hej! Jag har fått beslut om att jag är beviljad skuldsanering, i bilagan som medföljs framkommer det en betalningsplan och där står det att jag ska betala enligt beslutet. Betyder det att jag slipper att betala den här månaden? Det står juli, augusti osv. Har haft inledande tidigare.
Och om du har haft inledande (som nu har gått över till beviljad) innebär det att du har en betalningsplan att följa vilket innebär att 25 maj ska betalas. Sedan betalar du inget 25 juni, men däremot 25 juli.
 

Aki18

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
95
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Och om du har haft inledande (som nu har gått över till beviljad) innebär det att du har en betalningsplan att följa vilket innebär att 25 maj ska betalas. Sedan betalar du inget 25 juni, men däremot 25 julid
Och om du har haft inledande (som nu har gått över till beviljad) innebär det att du har en betalningsplan att följa vilket innebär att 25 maj ska betalas. Sedan betalar du inget 25 juni, men däremot 25 juli.
Även om det står, fick beslutet 25 maj ”Betalningsplanen startar i juli 2022 och slutar i februari 2027”
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 825
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej! Jag har fått beslut om att jag är beviljad skuldsanering, i bilagan som medföljs framkommer det en betalningsplan och där står det att jag ska betala enligt beslutet. Betyder det att jag slipper att betala den här månaden? Det står juli, augusti osv. Har haft inledande tidigare.

kan tillägga att det står också ”Betalningsplanen startar i juli 2022 och slutar i februari 2027”
Juni är betalningsfri men maj ska betalas.
Du har ju haft inledande ett tag så detta borde vara ganska självklart.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Även om det står, fick beslutet 25 maj ”Betalningsplanen startar i juli 2022 och slutar i februari 2027”
  • Du fick din inledande i februari 2022.
  • Och när du fick din inledande fick du en summa du skulle betala varje månad fram till beviljad eller ej beviljad skusan.
  • Det var en sk preliminär summa som kan bli justerade uppåt eller nedåt om du blir beviljad.
  • I och med det så ska du betala den 25 maj eftersom att din betalplan faktiskt började i februari. Därav också att din sista betalning blir i februari 2027 och inte maj 2027.
Så med det skrivet skulle jag inte se maj som betalningsfri för dig. Vill du dock vara extra säker så mejla KFM och fråga.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp