• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pannkakan

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag fick brev från KF under inledande att "xx har invänt mot din skuldsanering" och en kopia på brevet dom skickat.
Okej, ingen annan som fått beviljad skuldsanering överklagad innan den vinner laga kraft? Varför? Resulterade det i avslag på skuldsaneringen och hur fick ni veta stt
Någon överklagat
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Halloj.

Första inlägg. Tänkte höra om någon kan och vill svara på en fundering från min sida. Allt synpunkter uppskattas.
Vad är det mest sannolika agerande från KF vid en förbättrad inkomst?
Tänker på dem som har skuldsanering och har sjukersättning och bostadstillägg som inkomst. Dessa kommer till att regleras i Januari. Sjukersättningen ses ut få en lägre skatt vilket betyder ett tillskott månadsvis på 1666:- samt att taket häjs på bostadstillägg vilket betyder ytterliggare tillskott på 500:-

Illustrera då om situationen för privatpersonen har 4 år kvar och betalar 850:- till K.F månadsvis. Ursprungliga summa på skuld är på 120k. Så ifall K.F anser att betalningsutrymmet är tillräckligt stort vid eventuell omprövning att båda dessa tillskott skall gå till skuldsanering så betyder detta att när alla 5 åren har gått så blir den totala inbetalda summan långt över den ursprungliga skulden. Är detta verkligen ett sannolikt senarium?
Jag antar att då detta räknas som en drastisk förbättring och då en skyldighet att anmälas till K.F.

Tack för svar

Nu vann ju inte regeringens budget så den sänkta skatten på bidrag blir inte av, så tillskottet på 1666:- kan du räkna bort. Taket på bostadstillägget höjs med 200:- för ensamboende och 100:- för samboende, så dem 100-200:- i månaden är ingenting du behöver göra någon omprövning för.

Man betalar inte mer än vad skulden är fastställd till, så rent hypotetiskt med en ursprungsskuld på 120 000 är där 112 100:- kvar av skulden efter ett år Maxbelopp att betala i månaden skulle bli 2862:- för att slutbetala skulden under saneringstiden. Då har jag räknat med den årliga avgiften kronofogden tar för att distribuera pengarna, samt räknat bort de 2 betalningsfria månaderna varje år.

Skulle ju även kunna vara så att dem istället skulle korta ner betalningstiden med två månader om du skulle betala 3016:- i månaden vid ett nytt beslut

Sen tycker ju inte jag att att 6140:- för mycket inbetalt totalt är att betala långt över den ursprungliga skulden, men det är som sagt inte fallet...
 

Svie

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nu vann ju inte regeringens budget så den sänkta skatten på bidrag blir inte av, så tillskottet på 1666:- kan du räkna bort. Taket på bostadstillägget höjs med 200:- för ensamboende och 100:- för samboende, så dem 100-200:- i månaden är ingenting du behöver göra någon omprövning för.

Man betalar inte mer än vad skulden är fastställd till, så rent hypotetiskt med en ursprungsskuld på 120 000 är där 112 100:- kvar av skulden efter ett år Maxbelopp att betala i månaden skulle bli 2862:- för att slutbetala skulden under saneringstiden. Då har jag räknat med den årliga avgiften kronofogden tar för att distribuera pengarna, samt räknat bort de 2 betalningsfria månaderna varje år.

Skulle ju även kunna vara så att dem istället skulle korta ner betalningstiden med två månader om du skulle betala 3016:- i månaden vid ett nytt beslut

Sen tycker ju inte jag att att 6140:- för mycket inbetalt totalt är att betala långt över den ursprungliga skulden, men det är som sagt inte fallet...
Tack för svaret. Men enligt denna sida och annan information så gick det igenom, eller stämmer det inte? https://www.facebook.com/photo?fbid=448168953346828&set=a.390420265788364

Vad skulle hända om man inte skulle anmäla en höjning, är det hävning eller förlägning som gäller? Detta är inget jag skulle göra men vill ändå veta.
 
Senast ändrad:

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Hur gör man vid omprövning andra gången och följande omprövningar, ska man ange allt man angett i omprövning 1 plus det nya eller bara det nya?
Sambon omprövade sin sanering men betalplanen beslutades att inte ändras nyligen, men måste ompröva igen nu pga utbetalning av slutlön han inte räknat med.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hur gör man vid omprövning andra gången och följande omprövningar, ska man ange allt man angett i omprövning 1 plus det nya eller bara det nya?
Sambon omprövade sin sanering men betalplanen beslutades att inte ändras nyligen, men måste ompröva igen nu pga utbetalning av slutlön han inte räknat med.
Jag har omprövat några gånger utan ändringar. Varje gång har jag uppgett den nya situationen.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hur gör man vid omprövning andra gången och följande omprövningar, ska man ange allt man angett i omprövning 1 plus det nya eller bara det nya?
Sambon omprövade sin sanering men betalplanen beslutades att inte ändras nyligen, men måste ompröva igen nu pga utbetalning av slutlön han inte räknat med.
Har man omprövat och fått den omprövningen fastställd, så utgår man från det beslutet vid nästa omprövning… så klart !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har man omprövat och fått den omprövningen fastställd, så utgår man från det beslutet vid nästa omprövning… så klart !
Är du säker? Om man flera år i rad får höjning om 3000 i månaden, då vore det ju lite stötande om man på år 4 har 12k mer i månaden men samma betalplan.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Är du säker? Om man flera år i rad får höjning om 3000 i månaden, då vore det ju lite stötande om man på år 4 har 12k mer i månaden men samma betalplan.
Jag tänker utifrån mitt egna arbete… senaste beslut utgår man från, men kanske fel i detta sammanhang. Låter dock märkligt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag tänker utifrån mitt egna arbete… senaste beslut utgår man från, men kanske fel i detta sammanhang. Låter dock märkligt.
Tänkte det var något du hade fakta kring när du skrev att det var "så klart"
Jag vet inte heller men det rimliga vore motsatsen, att man prövar mot den betalplan som finns
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp