• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Shit asså vad skuldsanerarna.com gör reklam för att bistå människor med hjälp att få till en skuldsanering för summan av 299kr/mån...

Hutlöst att sko sig på redan utsatta och fattiga människor !
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

david1979

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
26 Februari 2013
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Shit asså vad skuldsanerarna.com gör reklam för att bistå människor med hjälp att få till en skuldsanering för summan av 299kr/mån...

Hutlöst att sko sig på redan utsatta och fattiga människor !

Jag är ganska säkert att de är före detta 'Skuldsanerarnas Riksförbund' - catchy name :p
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det hoppas jag man behöver mindre än ett år till
Det beror ju på när den uteblivna betalningen inträffar i förhållande till när den årliga utbetalningen är. Jag tänker att det är ju först då som inbetalningen faktiskt saknas. Och det krävs ju uppåt fyra uteblivna inbetalningar för att det ska bli omprövning. Är du förresten helt säker på att de kan skicka en utebliven betalning till verkställighet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det beror ju på när den uteblivna betalningen inträffar i förhållande till när den årliga utbetalningen är. Jag tänker att det är ju först då som inbetalningen faktiskt saknas. Och det krävs ju uppåt fyra uteblivna inbetalningar för att det ska bli omprövning. Är du förresten helt säker på att de kan skicka en utebliven betalning till verkställighet?

Nja, inbetalningen saknas ju direkt.
Inte 100%, men kanske 95. Gamla skuldsaneringslagen gick det fint med, kanske är borttaget nu, så kan man skita i lite betalningar utan att det gör så mycket. :)
Används dock som sagt väldigt sällan, har sett det 1 gång.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Är nu 100

"44 § Ett beslut om skuldsanering får verkställas när det har fått laga kraft. Verkställighet får inte avse annat än vad som redan skulle ha betalats ut till borgenären enligt beslutet om skuldsanering."
Så efter utbetalningen var det. Kan ju innebära bara någon vecka efter man "missat" då, om man gör det vid fel månad.
Dock är missad inbetalning ju utebliven på en gång oavsett.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Finns det någon statistik på hur många som får avslag efter inledande? Vad kan möjliga anledningar vara?

Om det gått så långt att man fått en betalplan - är detta ett steg närmre ett godkännande eller går alla som har inledande så pass långt?

Jag fick inledande för cirka en månad sen och förväntar mig att få min betalplan om 2-3 veckor, kommer givetvis att godkänna den oavsett belopp osv.

Är extremt nervös. Har inte uppgett någonting felaktigt i min ansökan men det känns som att mina fordringsägare kommer att "hitta något". Jag har ingenting att dölja och jag tror att detta är en relativt vanlig känsla.....

Exempelvis: Min sambo går på CSN (vilket inte räknas som en inkomst enligt KF) och jag fick därför ett högt belopp att behålla. Kontaktade min handläggare angående detta och skrev att jag mer än gärna är villig att betala mer och alltså behålla mindre för att jag vill göra rätt för mig och öka mina chanser att få ett godkännande. Hon sa att allting är "som det ska" och att det är naturligt att det ser ut såhär...... Jag sa att det kändes märkligt eftersom att min sambo betalar för 50% av hushållets kostnader i praktiken men på pappret så räknas det inte som det..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Finns det någon statistik på hur många som får avslag efter inledande? Vad kan möjliga anledningar vara?

Om det gått så långt att man fått en betalplan - är detta ett steg närmre ett godkännande eller går alla som har inledande så pass långt?

Jag fick inledande för cirka en månad sen och förväntar mig att få min betalplan om 2-3 veckor, kommer givetvis att godkänna den oavsett belopp osv.

Är extremt nervös. Har inte uppgett någonting felaktigt i min ansökan men det känns som att mina fordringsägare kommer att "hitta något". Jag har ingenting att dölja och jag tror att detta är en relativt vanlig känsla.....

Exempelvis: Min sambo går på CSN (vilket inte räknas som en inkomst enligt KF) och jag fick därför ett högt belopp att behålla. Kontaktade min handläggare angående detta och skrev att jag mer än gärna är villig att betala mer och alltså behålla mindre för att jag vill göra rätt för mig och öka mina chanser att få ett godkännande. Hon sa att allting är "som det ska" och att det är naturligt att det ser ut såhär...... Jag sa att det kändes märkligt eftersom att min sambo betalar för 50% av hushållets kostnader i praktiken men på pappret så räknas det inte som det..

Tror inte det finns, men när jag pratat med saneringshandläggarna har jag förstått det som att absolut flest avslag kommer före inledandet.
I förslaget kan det ju dock dyka upp saker som borgenärer reagerar på och vill ha korrigerade.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Tror inte det finns, men när jag pratat med saneringshandläggarna har jag förstått det som att absolut flest avslag kommer före inledandet.
I förslaget kan det ju dock dyka upp saker som borgenärer reagerar på och vill ha korrigerade.
Vet du vad exempel på saker som dem kan reagera på är?

Hur lång tid tar det mellan godkänd betalplan och ett avslag/beviljande av själva skuldsanering? Vet om att det är 3 veckor efter beviljad till det klubbas 100% men ingen koll på tiden mellan betalplan och beslut...
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vet du vad exempel på saker som dem kan reagera på är?

Hur lång tid tar det mellan godkänd betalplan och ett avslag/beviljande av själva skuldsanering? Vet om att det är 3 veckor efter beviljad till det klubbas 100% men ingen koll på tiden mellan betalplan och beslut...

De eller dom, inte dem.:)
Allt möjligt, allt från hur skulder uppkommit till vad man gjort åt skulderna och vilka inkomster man har.

Längre efter förslaget har jag för mig, det ska delges alla.
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Hur får man reda på om någon fordringsägare har motsatt sig skuldsaneringen? När i skedet får man reda på detta?

Fick inledande i början av Juni. Så i dagarna var sista dagen att skicka in fordringar.

Verkar dock inte som alla gjort det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp