• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Detta är just det som nog är ytterst påfrestande med skuldsanering för många som kanske inte betalar så mycket på sin skuldsanering och som därmed heller inte kan lägga undan så värst mycket vid betalfria månader eller för de med den gamla skuldsaneringen där inga lättnader finns alls...

Alla kan behöva t.ex akut gå till tandläkaren och vi vet ju alla hur dyrt det kan bli.
Har man skulder, så kan man kanske be om anstånd med betalning en månad hos sina borgenärer, men har man skuldsanering, så finns inte den möjligheten.
Man ska ha ett stadigvarande inkomstbortfall för att saneringen skall anses kunna omprövas...
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Tack för alla svaren angående min fråga om missade inbetalningar.
Så om jag förstår det rätt så vid andra missade så kontaktas borgenärerna om att det inte betalats in och då kan dom begära omprövning?
Någon som fått omprövning vid sådant tillfälle?

varför jag frågar är för att jag fått problem med en tand och skulle behöva fixa det. Men vill heller inte orsaka något med saneringen såklart. :-/

Jag skulle ringt kfm och pratat med dom. Förklarat varför så kanske du kanske kan få betala mindre eller funkar det inte som vid löneutmätning om man får en hög kostnad på nåt tex tandläkare/glasögon @Lasseman ?
 

Ljusning

Aktiv medlem
Poäng: 86
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
26
Poäng
86
Har du kollat med försäkringskassan om du kan få hjälp med viss summa av kostnaden? Man kan få bidrag för detta, ex om man får skada pga sjukdom/läkemedel. Man bör också kolla vad åtgärden kostar hos olika tandläkare, alla tar inte samma kostnad för samma åtgärd. Du får isf den lägsta beräknade kostnaden för åtgärden, därför kan vara viktigt att kolla kostnaden hos olika.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag skulle ringt kfm och pratat med dom. Förklarat varför så kanske du kanske kan få betala mindre eller funkar det inte som vid löneutmätning om man får en hög kostnad på nåt tex tandläkare/glasögon @Lasseman ?

Det finns bara alternativet ompröving för att ändra på betalplanen, inget annat.
Buffertbeloppet och betalfria månader är ju till för att man ska klara av just sånt här
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
Detta är just det som nog är ytterst påfrestande med skuldsanering för många som kanske inte betalar så mycket på sin skuldsanering och som därmed heller inte kan lägga undan så värst mycket vid betalfria månader eller för de med den gamla skuldsaneringen där inga lättnader finns alls...

Alla kan behöva t.ex akut gå till tandläkaren och vi vet ju alla hur dyrt det kan bli.
Har man skulder, så kan man kanske be om anstånd med betalning en månad hos sina borgenärer, men har man skuldsanering, så finns inte den möjligheten.
Man ska ha ett stadigvarande inkomstbortfall för att saneringen skall anses kunna omprövas...

Håller med. Själv drar jag mig för att besöka tandläkaren, vilket är dumt jag vet, men när man lever med små marginaler är det lätt att man prioriterar annat. En kul sommar för barnen, bensin , lite bättre mat... Plus alla andra ekonomiska hål som uppstår när man snålar. En människa med vanlig, sund ekonomi ligger inte sömnlös om nätterna för att man oroar sig för en tand börjar gör ont, även om alla säkert tycker det är sura pengar. Billigare tandvård nu tack! (Ett sidospår).
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det finns bara alternativet ompröving för att ändra på betalplanen, inget annat.
Buffertbeloppet och betalfria månader är ju till för att man ska klara av just sånt här

Sant...tänkte inte på dom betalningsfria månaderna :)
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Då har man skickat in en nya ansökan om skuldsanering. Nu håller jag tummarna att kfm tycker jag gör det jag kan för att öka mina inkomster. Handläggningstiden är ju minst 3 månader innan dom tittar på den, kanske blir längre nu också med tanke på semester osv. Då hinner jag söka fler jobb och har man riktig tur kanske man får ett extra jobb så man har heltid bakom sig och därmed ökar inkomsten som kfm vill.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp