• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
914
Mottagna reaktioner
351
Poäng
497
Känslan när man ser sitt namn och beslut om skuldsanering på poit :face3hearts:

Vilken jävla resa. Sjukt att mycket handlar om vad man får för handläggare. Bitchen jag hamnade hos först hade ett annorlunda namn så jag kollade upp henne på facebook. 40 års åldern singel och utan barn. Hon nekade såklart och jag hörde på 10 sekunder att hon var en bitter person. Ingen förståelse alls om vad spelberoende var utan mer eller mindre dumförklarade mig. ”Aha så du tog du nytt lån igen för att spela” med världens nedsättande ton.

Överklagade avslaget och tingsrätten la pucken hos Kronofogden igen. Nu hamna ärendet hos en äldre kvinna som lika gärna skulle kunnat varit min mamma. Väldigt varm och förstående och jag fick en jättebra känsla direkt. Hon hade förståelse för att vi hade småbarn och nämnde dom ofta vilket den andra sket fullständigt i var känslan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Låter likväl märkligt att man likväl inte skall bidra med försörjningen om man uppbär fullt studielån med tanke på att det även innefattar pengar till hyra, etc...
Men nu är det ju så.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Ingen som har koll?
@Lasseman

När underlag om min skuldsanering nu skickas ut till långivare och inkassobolag.... vad är det dem brukar leta efter/kolla osv?

Kan dem tex komma åt min transaktionshistorik hos min bank och liknande? Har egentligen ingenting att dölja men är så fruktansvärt nervös så oroa mig.... lite för mycket och i onödan troligtvis.
 

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Ingen som har koll?
@Lasseman

När underlag om min skuldsanering nu skickas ut till långivare och inkassobolag.... vad är det dem brukar leta efter/kolla osv?

Kan dem tex komma åt min transaktionshistorik hos min bank och liknande? Har egentligen ingenting att dölja men är så fruktansvärt nervös så oroa mig.... lite för mycket och i onödan troligtvis.
Minns den där oron, usch. Borgenärerna har åtkomst till deras egna interna historik om dig samt till den beskrivning om bakgrund, orsak osv som finns i Kronofogdens utskick. Transaktionshistorik hos din bank har endast din bank åtkomst till.

Min erfarenhet är att borgenärer i detta skede också ex. kan ta kreditupplysning för att kontrollera inkomst, samt att somliga lusläser kronofogdens brev med lupp för att söka finna sådant som ev kan orsaka invändande. Några är kanske ambitiösa och kollar andra offentliga uppgifter såsom folkbokföring, fordon osv.

Förstår oron och den där känslan av att blir granskad in på bara skinnet, men du skriver att inget finns att dölja så försök finna ro i det.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Minns den där oron, usch. Borgenärerna har åtkomst till deras egna interna historik om dig samt till den beskrivning om bakgrund, orsak osv som finns i Kronofogdens utskick. Transaktionshistorik hos din bank har endast din bank åtkomst till.

Min erfarenhet är att borgenärer i detta skede också ex. kan ta kreditupplysning för att kontrollera inkomst, samt att somliga lusläser kronofogdens brev med lupp för att söka finna sådant som ev kan orsaka invändande. Några är kanske ambitiösa och kollar andra offentliga uppgifter såsom folkbokföring, fordon osv.

Förstår oron och den där känslan av att blir granskad in på bara skinnet, men du skriver att inget finns att dölja så försök finna ro i det.
Förstår att endast banken har tillgång till det direkt men tänkte om dem kan begära kontoutdrag eller liknande? Eller jag kanske inbillar mig att dem gör en större utredning än dem faktiskt gör?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ingen som har koll?
@Lasseman

När underlag om min skuldsanering nu skickas ut till långivare och inkassobolag.... vad är det dem brukar leta efter/kolla osv?

Kan dem tex komma åt min transaktionshistorik hos min bank och liknande? Har egentligen ingenting att dölja men är så fruktansvärt nervös så oroa mig.... lite för mycket och i onödan troligtvis.

Bara banken kommer åt dina konton. Dom får förslaget och möjligen din ansökan.
Omöjligt att svara på vad dom kollar på, fel antar jag
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Samma känsla fick jag vid samtalet vid första ansökan. Frågade vad lång tid det skulle ta innan man fick svar...2-3 veckor sa den handläggaren till mig då. Väntade å väntade tänkte inte på tiden...förrän det hade gått 3 veckor precis....ringde då upp henne och fick ett svar att det blev avslag men tiden för att kunna överklaga hade ju redan gått ut så beslutet hade vunnit laga kraft.
Ring så har du förhoppningsvis några dagar på dig att överklaga om du tycker beslutet är fel.

Tack P79 för svaret.

Jag ringer de nästa vecka. Kanske handläggaren har varit sjuk eller vabbat
De skulle posta mig ett besked i förra veckan enligt handläggaren på skusan.

Man måste få en chans och överklaga tycker man.

Hur lång tid är processen och överklaga ( hur många veckor ) ?

om det tar 3 månader då är det nästan bättre ansöka på nytt kanske eller ?
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Tack P79 för svaret.

Jag ringer de nästa vecka. Kanske handläggaren har varit sjuk eller vabbat
De skulle posta mig ett besked i förra veckan enligt handläggaren på skusan.

Man måste få en chans och överklaga tycker man.

Hur lång tid är processen och överklaga ( hur många veckor ) ?

om det tar 3 månader då är det nästan bättre ansöka på nytt kanske eller ?

Man har 3 veckor på sig att överklaga från det datum som står på beslutet.
Jag skickade in en överklagan i slutet på februari i år...fick besked från tingsrätten i slutet på april har jag för mig trots att det blev allt med corona så gick det skapligt fort tycker jag. För min del gick tingsrätten på kfm linje så nu har jag (tycker jag) gjort vad jag kan för att öka mina inkomster så ska snart skicka en ny ansökan om skuldsanering.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp